Fionn Regan - The Shadow of an EmPire (2010)

Ierland
Folk / Roots
Label: Heavenly

1. Protection Racket (2:39)
  2. Catacombs (3:25)
  3. Coat Hook (2:19)
  4. Genocide Matinee (3:52)
  5. Violent Demeanour (3:31)
  6. Lines Written in Winter (3:57)
  7. House Detective (3:05)
  8. Little Nancy (3:16)
  9. Lord Help Me My Poor Soul (4:44)
  10. The Shadow of an Empire (4:04)
Social_Mask
Fionn Regan wist mij met The End of History voor zich te winnen. Een ontzettend aandoenlijke plaat vind ik dat, die ik overigens nog steeds draai.

Protection Racket wist mij daarentegen niet te overtuigen. Het was mij toch iets te.. ruig. Ik vind dat Regan zonder saai te worden een vrij rustige folk plaat kan maken en hoop ergens dat hij met dit album niet een andere kant opgaat.

Wel wil ik nog even kwijt dat Fionn Regan enorm veel gevoel in zijn nummers weet te brengen en, misschien wel belangrijker dan dat, hij krijgt het voor elkaar om een gevoel in mij op te wekken. Ik verwacht veel van Regan, en ik ben er 100% van zeker dat hij mij ooit volledig zal wegblazen met een album dat de geschiedenisboeken in zal gaan als een klassieker. Of iig voor mij.

avatar van mr-mucho
Net 2 keer beluisterd op de luisterpaal (3voor12). Klinkt oke, maar bij verre niet zo goed als zijn eerste plaat. De diepgang en dat geweldige acoustische geluid van de eerste plaat word hier vervangen door wat meer popperige nummers. Sommige nummers op deze plaat doen me aan ryan adams denken. Moet hem nog wat vaker luisteren. Tot nu toe een 3tje.

Social_Mask
Ach, daar was ik al een beetje bang voor.. Ontzettend jammer, want ik denk werkelijk dat deze jongeman, die overigens behoorlijk doet denken aan Nick Drake, maar dan wat 'luchtiger', erg veel in zijn mars heeft. En dat hij het werkelijk schittert bij toch wat ingetogenere muziek.

avatar van Wickerman
Hm, ik vind zelf deze plaat erg goed, maar ik de opmerkingen hierboven moet geloven is de eerste nog beter. The Shadow of an Empire doet me denken aan van alles, maar ik kan het niet goed plaatsen. Zeker niet verkeerd.

avatar van nelis
Erg goed album, als The End of History nog beter zoals hierboven word vermeld dan ga ik die zeker luisteren.

avatar van Nautilus
Muzikaal over het algemeen een stuk steviger, slechts hier en daar waart de geest van The End of History rond, echter helaas ook wat minder onderscheidend dan diens voorganger maar tekstueel echt messcherp. 4*

avatar van otherfool
Wat is dit nu weer

Drukdoenerige liedjes en Fionn die er doorheen zit te schreeuwen, echt onvergelijkbaar met zijn fraaie debuut. Soms komt die mooie melancholieke sound wel even om het hoekje kijken, maar ik vind dit als geheel echt een forse stap terug.

avatar van muziekobsessie
komt nieuw album uit, eerste vrijgegeven nummer is weergaloos mooi!!!