White Hinterland - Kairos (2010)

Pop / Folk

8. Cataract (5:15)
  9. Huron (5:14)
  10. Magnolias (5:20)
avatar van Yamato
Icarus vind ik een prachtig nummer, ben benieuwd wat dit album verder bevat.

avatar van HaanHoen
Kan iemand mij vertellen wat een 'hinterland' is?

Doe eens googelen.

Nee, even serieus, wat is dat nou weer voor comment. Alsof een Newsom wel wat is, daarom mag zij toch nog wel Joanna Newsom als artiestennaam handhaven.

avatar van Arrie
Ze heet natuurlijk ook echt Joanna Newsom.

Verder ben ik het wel met je eens hoor.

Yamato schreef:
Doe eens googelen.

Wat een onzin. Ten eerste is Newsom haar eigen naam, dus een compleet legitieme rede om dat als artiesten naam te nemen. Ten tweede: ik zeg toch niet dat de naam van deze artiest niet deugd? Dat heb je mij nergens horen zeggen. Ik vraag alleen wat een 'hinterland' is, gewoon uit nieuwsgierigheid. Als dan blijkt dat het een zelfverzonnen woordje is vind ik het in DIT geval nogal knullig omdat 'hinterland' vrij lomp klinkt naar mijn idee. Bijna alsof er een letter verkeerd is geschreven.

avatar van Arrie
HaanHoen schreef:

Bijna alsof er een letter verkeerd is geschreven.

Ik denk dat het inderdaad zo bedoeld is.

avatar van Yamato
Waarschijnlijk hebben ze dat expres gedaan, je moet het vergelijken met architectuur. Toen Van der Rohe het Farnsworth House neerzette, heeft hij toen overal zijn eigen perfecte maatvoering gevolgd? Nee, hij heeft hier expres mee gebroken door in het midden van het gebouw een blok buiten dit 'grid' te plaatsen. Juist omdat het zo opvalt.

In dit geval is er voor Hinterland gekozen omdat iedereen erop rekent dat er Winterland zal staan, omdat dit logischer is en omdat het door een alliteratie beter zou klinken. Je leest de naam dus nog een keer terug, en dat is waarschijnlijk wat hier het doel is van de naam.

En wat ik bedoelde met Newsom was natuurlijk dat het niet uitmaakt of je artiestennaam iets betekent, het is een naam. Hoe jij invulling geeft aan die naam is je eigen vrijheid. En of je daarbij je eigen naam handhaaft of niet doet er wat dat betreft niet zo veel toe. Maar ik had inderdaad beter kunnen zeggen 'Alsof een Radiohead wel wat is', dat was duidelijker geweest.

avatar van HaanHoen
Je kan er nou wel omheen draaien met architectuur, maar dat is het punt niet. Best als je een naam bedenkt die afwijkt van wat mensen verwachten, maar dit klinkt gewoon knullig en dom. Als Le Corbusier opeens een garage op het dak van villa Savoye bouwt dan is dat ook niet per definitie geniaal omdat het afwijkt van de door hem opgestelde 5 punten van architectuur. Het afwijken puur en alleen om afwijkend te zijn is geen garantie voor een succesvolle naam dan wel ontwerp.

avatar van HaanHoen
En wat dat Radiohead betreft: een naam hoeft niet perse van mij iets te betekenen, als het dan maar op z'n minst nog enigszins klinkt.

avatar van Yamato
Oké, dan heb je gelijk. Ik heb te snel een aanname gedaan over wat ik dacht dat jij bedoelde.

Yamato schreef:

Geen probleem. Ik vroeg me dus gewoon af wat 'hinterland' betekend, maar ik neem dus aan dat dat niks is? (afgezien van een lomp computer spel?)

avatar van Yamato
1) No Logic is ook al via verscheidene blogs te verkrijgen. Ook weer een prachtnummertje, ben zeer benieuwd naar dit album.

2) Hinterland is wel iets. Ik heb nog even gekeken en het schijnt Engels te zijn voor 'achterland'. Wat dat dan weer is, is me een raadsel.

Boards of Canada.... dat was mijn eerste associatie bij het zien van deze hoes en het zorgde er gelijk voor dat White Hinterland de spotlights op zich gericht kregen.
Een voorzichtige beluistering op MySpace maakte me nieuwsgierig maar ook wat huiverig.
Met Boards of Canada heeft dit weinig te maken (buiten dat ook White Hinterland electronica gebruikt) maar het past wonderwel mooi in het rijtje artiesten als waar Beach House zit: de tijd is rijp voor Casey Dienel kun je zeggen. En net als bij Beach House is hier niet sprake van een debuut en toch zou het zo kunnen voelen.
Maar...... zitten mensen wel te wachten op alweer een artiest die wat ijle rock produceert met wat 'sferische' electronische randjes?!
Dat is altijd de vraag natuurlijk en daarbij is het nu ook weer niet zo dat ze extreem veel op Beach House lijkt: ik schaar haar meer in eenzelfde soort ruim bemeten hoek. Ik hoor ook wat Björk-randjes en het is grappig te horen dat er een soort Afrika-vibe waart door een nummer als No Logic of Bow & Arrow. Ja, Vampire Weekend komt er ook goed mee weg en White Hinterland doet het in dit nummer minder obvious en geeft er gelijk een soort Velvet Underground laagje aan mee (op No Logic).
De nadruk binnen dit album ligt sterk op de stem van Casey Dienel die erg goed uit de verf komt. Een absolute plus.
Waar het album in eerste instantie een beetje vluchtig aan me voorbij lijkt te gaan daar geloof ik tegelijkertijd wel in zijn daadwerkelijke kracht; een kracht die ik bij soortgelijke muziek wel vaker ervaar en dat is dat het moet groeien.
Zeker weten in de gaten houden!

avatar van sander.
Nu op de luisterpaal. Bevalt goed.

Achterland is trouwens een term in de economie. Een haven bedient een bepaald gebied landinwaards, dat gebied heet het achterland. Achterland is ook gewoon een synomiem voor periferie. Maar veel heeft t niet met dit album te maken ben ik bang.

avatar van HaanHoen
Zojuist ook de op de luisterpaal beluisterd. Dat bij het artwork de associatie met Board of Canada wordt gelegd begrijp ik goed. De sfeervolle hoes doet vermoeden dat er een er ook een uiterst sfeervolle en aangename plaat achter zit. Dat valt vies tegen, en ook blijkt maar weer eens dat associaties altijd met de nodige voorzichtigheid moeten worden gemaakt. Dit rotzooit maar wat aan, wordt nergens echt mooi, en weet me ook nergens te pakken. Ik begrijp ook niet zo goed wat de bedoeling geweest is achter dit album. Het mist duidelijk een rode draad in de muziek, en van dat emotieloze gekweel van die zangeres krijg ik spontaan jeuk.
2*, al lijkt me dat eigelijk nog erg ruim.

avatar van tumkie
Cataract is echt wel een bangelijk nummer.

avatar van Hardcoremaster
Deze cd blijft vreemd, maar wel aantrekkelijk klinken. Maar de meest tijd luister ik hem voor Icarus. Heerlijk mystiek nummer. Was er ook meteen weg van nadat iemand hem op Gamesmeter in het grote muziek topic zette. Voor Icarus krijgt deze een welverdiende 4,0*