Iggy Pop - Soldier (1980)

Punk
Label: BMG

1. Loco Mosquito (3:16)
  2. Ambition (3:27)
  3. Take Care of Me (3:29)
  4. Get Up & Get Out (2:47)
  5. Play It Safe (3:06)
  6. I'm a Conservative (3:59)
  7. Dog Food (1:51)
  8. I Need More (4:05)
  9. Knocking 'Em Down in the City (3:23)
  10. Mr. Dynamite (4:25)
  11. I Snub You (3:08)
avatar van Reint
Verrassend goede plaat! De muziek bouwt voort op New Values, maar is eigenlijk veel beter.
De muziek valt te omschrijven als experimentele rockmuziek anno '80, zo'n jaar waarin eigenlijk alles kon in de undergroundscene. De muziek wordt gekenmerkt door een soort toevalskarakter dat over de hele plaat, niet geheel toevallig, goed uitpakt.

De muziek is vuig, donker en heavy on mood. Daarbij staat er steeds een heel onheilspellende piano mee te spelen in een hoekje.

Het is minder directe agressie dan de Stooges-periode, maar minder gecontroleerd experimenteel dan de twee Iggy/Bowie-platen uit '77.
Misschien dat je de plaat het beste kan omschrijven als een hybride van Fun House, Kill City en Lust for Life/New Values.

Snel door naar Zombie Birdhouse, die schijnt nog meer freaked out te zijn!

avatar van iggy
1,5
Deze vind ik nog slechter dan New Values. En daar vind ik al niet veel aan.
In feite staan er maar twee nummers op deze plaat die mij aanspreken en dat zijn Ambition en I Need More.
Sommige nummers zijn gewoon erbarmelijk slecht te noemen. Loco Moscuito met dat vreselijk pokke orgeltje staat wat dat betreft op nr 1. En I Snub you op een mooie 2e plek. Snub lijkt te zijn ingespeeld door een of andere slechte amateur band! Hoe haal je het in je hoofd om dat op je plaat te zetten??

avatar van Dibbel
Geen punk, maar gewoon rock.
Blijft een beetje een vreemd album van Iggy, het kwartje wil bij mij maar nooit helemaal vallen met deze LP. Hele vreemde nummers, maar ook gewoon een paar lekkere rockers.
Op vinyl, Duitse persing en puntgaaf. In bezit vanaf 1981.