Andy White - Teenage (1996)

1 stem

Folk / Rock
Label: Cooking Vinyl

1. Acoustic Guitar (5:23)
  2. Get Back Home (4:24)
  3. All of the Thing I Can Bring (3:29)
  4. If You Don't Knwo by Now (3:11)
  5. It's Gonna Be Like This All the Time (4:25)
  6. Jacqui (4:06)
  7. Because She Loves It (4:32)
  8. Don't Be Afraid (4:37)
  9. My Gay Cousin (3:14)
  10. Between a Man and a Woman (3:40)
  11. I Couldn't Do It (4:03)
  12. It' Gonna Be Like This in the Rain (1:00)
  13. Whole Thing (4:03)
avatar van Slowgaze
Andy White wordt wel eens de Ierse Bob Dylan genoemd, naar aanleiding van diens protestliederen over de situatie in Ierland. Nu moet ik zeggen dat ik op Religious Persuations, dat over het godsdienstconfict in 's mans land gaat.

Teenage is iets andere koek. In de teksten blikt Andy terug op zijn tienerjaren. Acoustic Guitar is een mooie terugblik op een jeugd waarin hij zich punk gedroeg, maar eigenlijk liever zijn emoties uitte. Dat alles met een besmettelijk refrein en een ritme waarin Vicious van Lou Reed doorklinkt. Niet alleen tekstueel gaat de vergelijking met Bob niet echt op, want muzikaal doet Andy hier aan folky pop, met prettige psychedelica- en soul-injecties.

Ook andere nummers blijven direct hangen, ondanks Andy's soms ietwat vlakke stem, die overigens wel heel fijn tegen Syd Barrett aan zit. Hij heeft een goed oor voor hooks, zoals in het goede Get Back Home of Jacqui. Dat laatste nummer wordt alleen een beetje ontsierd door iets te platte woo-hoo's, het lijkt bij vlagen wel een Apres-Ski nummer. Desondanks is dit een van de beste nummers.

Ondanks de iets mindere momenten, Because She Loves It is nogal een draak van een nummer, maar de meeste nummers staan fier overeind door een knap refrein, een tekst waarin het gevoel helemaal juist is (en één keer een Rimbaud-namecheck kent!) en een juiste dosis intensiteit als dat nodig is. Hierbij noem ik bijvoorbeeld ook I Couldn't Do It, dat eindigt in een fijne psychedelische gitaarsolo. Sterk album, dat ook je moeder zou kunnen bekoren. (Mijn moeder vindt het ook goed te genieten, vandaar.)

Dark sunglasses, not dark enough
I've got riots in my head all that stuff
Vulnarabilty is more my scene

avatar van Slowgaze
Kom op, nog niemand? Fans van Lloyd Cole & The Commotions wellicht?