Mutiny Within - Mutiny Within (2010)

Label: Roadrunner

1. Awake (3:45)
  2. Images (3:28)
  3. Falling Forever (3:52)
  4. Year of Affliction (3:45)
  5. Forsaken (3:41)

9. Hours (2:59)
  10. Suffocate (4:38)
  11. Reflections (3:46)
avatar van james_cameron
Echt een droomdebuut wat deze band hier aflevert. Sublieme progressieve metalcore (ja, dat bestaat), zeer overtuigend en energiek gebracht. De zanger kan echt zingen (en grunten) en de muzikanten kunnen echt spelen (en hakken). Dit alles binnen compacte songs met een kop en een staart. Het album kent geen missers en is daarnaast ook nog eens fantastisch geproduceerd. Enige klacht: sommige songs worden tegen het einde weggedraaid en alle songs hadden wel een paar minuten langer mogen duren. Benieuwd hoe de band zal klinken in epische songs van een minuut of tien...

avatar van Don Cappuccino
1,0
Ik kijk best vaak op de Roadrunner-website en daar stond toen dat de band Mutiny Within was getekend op het label. Het werd progressieve death metal genoemd en er stond al een nummer van online, namelijk Awake. Toen ik dat hoorde werd ik weggeblazen. Vette riffs, hele goede zang, refrein heel catchy en de solo geweldig. De 2 nummers die daarna online werden gezet (Oblivion, Year of Affliction) waren beide ook erg goed. Toen het album uitkwam gelijk geluisterd en de teleurstelling was groot. Het staat vol met dezelfde nummers, de nummers hebben dezelfde opbouw en structuur. En dat gaat me op een gegeven moment enorm irriteren. Dat had ik ook met het laatste album van Killswitch Engage. 2,5 sterren, omdat ik hoor dat deze band potentie heeft om van het tweede album wel iets moois te maken. En op de God Of War III-EP hebben ze laten zien dat ze dat zeker kunnen.

avatar van Don Cappuccino
1,0
Het lijkt erop dat mijn muzieksmaak in een half jaar enorm is veranderd. Hoe heb ik dit goed kunnen vinden? Wat een neppe zooi zeg! Er gaat 1 ster af, ik kan me compleet in de review van andnino vinden (staat op Zware Metalen). Ik luisterde het album eens een keer met de review erbij en ik dacht echt van: Hij heeft gelijk!

avatar van andnino
Don Cappuccino schreef:

maak je nog even je 'mening' van je laatste bericht?

Bastiaan Prasath
Mmm, net gelezen wat Andnino zegt. Er wordt gesteld dat het geen metal is .Volgens mij heeft dat met objectief zijn niets te maken. En anders had het sowieso niet op ZM mogen belanden. Maar goed. Ik vind het wel metal. (dubbele bass, grunts, snelle solo's etc.), maar dat doet er ook helemaal niet toe. Inderdaad een droomdebuut, ik sluit me volledig aan bij james_cameron.

(de zanger is opgestapt las ik vandaag)

avatar van andnino
1,0
ZM recenseert in principe alles wat naar ZM opgestuurd wordt. Bovendien heeft dit natuurlijk wel de basiskenmerken van metal (dat kon ik nog net horen) maar voor mij mist het totaal de scherpe rand die metal essentieel onderscheidt van andere genres, al helemaal in vergelijking met genregenoten. Ik hoop dat dat begrijpelijker is.

Grappig overigens dat door de extreem hoge en extreem lage scores er toch een redelijk normaal gemiddelde uitrolt.

avatar van Dream Theater
Ga met mijn mening over deze cd er wat tussen in zitten. Of het nu metal is of niet er staan pakkende nummers op als Awake, Forsaken of Year of Affliction. Ben het wel met Don Cappuccino eens dat het op een gegeven moment wat op elkaar begint te lijken. De muzikanten zijn zeker prima evenals de vette productie. Ben benieuwd wat voor meningen er komen over de nieuwe cd van de band Malrun, de een schrijft ze de hemel in de ander is er minder enthousiast over.