UNKLE - Where Did the Night Fall (2010)

Alternatieve titel: Where Did the Night Fall: Another Night Out

Electronic
Label: Surrender All

1. Nowhere (0:42)
  2. Follow Me Down (4:24)

met Sleepy Sun

3. Natural Selection (4:12)

met The Black Angels

12. Ever Rest (4:22)

met Joel Cadbury

13. The Healing (4:28)

met Gavin Clark

14. Another Night Out (5:13)

met Mark Lanegan

15. Somewhere * (1:12)
  16. In My Mind * (4:44)

met Gavin Clark

17. Money and Run * (5:16)

met Nick Cave

18. The Dog Is Black * (5:03)

met Liela Moss

19. Only the Lonely (Over-dub) * (4:27)
  20. Wash the Love Away * (5:12)

21. Sunday Song * (6:46)

met Rachel Fannan

22. With You in My Head * (5:11)

met The Black Angels

23. Country Tune * (5:16)

24. Not a Sound * (5:15)
  25. When the Lights Go Out - We Own the Night * (5:36)
  26. Every Single Prayer * (5:14)

met Gavin Clarck

(verwijderd)
First of all, de tracklist klopt van geen kant, maar dat pas ik nog wel even aan..

UNKLE schiet weer een hele kant op, waar op Warstories vooral gebruik werd gemaakt van een heel zwaar geluid, is het hier veel zweveriger. De vocale bijdragen zijn weer niet mis en op de een of andere manier kloppen de nummers altijd bij de stem, heerlijk!

avatar van Bardt1980
Ah yess!
Weer een nieuwe UNKLE op komst:-) Ben zeer benieuwd welke kant de heren deze keer op gaan. Een zweverig geluid kan volgens mij ook wel goed uitpakken, als het maar zijn donkere edgy geluid blijft behouden.

avatar van scar13
Gelekt! Wat een verschrikkelijk gevarieerd album, ik ga hem zeker nog een aantal keer luisteren voordat ik 'm ga beoordelen, maar kan nu al zeggen dat het ze weer is gelukt om een unieke verslavende sound te creëren.

avatar van darkerist
mijn eerste post hier..

wat is nummer 4 heerlijk zeg!
in het begin dacht ik.. dit lijkt in geen velden of wegen op unkle zoals bijv met ian brown..
2x draaien.. en yeeehaaa.. haha.. heerlijk..

avatar van Mr. B
Volgens mij staan alle nummers precies in omgekeerde volgorde

Maar dat terzijde dat nummer met Mark Lanegan is fantastisch!

avatar van clayhill
En opnieuw zijn de nummers met Gavin Clark het best. Gavin Clark maakte met zijn band Sunhouse een meesterwerk "Crazy on the Weekend" en werkt momentel aan de vierde cd van zijn band Clayhill !

avatar van indie-nerd
staan inderdaad (bijna) precies omgekeerd ben hem nu aan het beluisteren, ken nog niks van unkle...

avatar van barrett
Wow een nieuwe UNKLE, hoe kan het dat ik deze niet eerder heb gezien... Nuja ik ga hem snel een gaan bekijken. Vooral de samenwerking met Mark Lanegan lijkt me enig...

avatar van clayhill
Vanmorgen Deluxe Edition gehaald. Prachtig !

Ik weet nog niet echt wat ik hiervan moet vinden. Ik ken UNKLE voornamelijk van Never, Never Land en het mysterieuze van die plaat is op Where did the Night Fall volledig afwezig. Het lijkt af en toe behoorlijk veel op Thievery Corporation. Niet dat het perse slecht is, maar absoluut niet wat ik had verwacht.

Wauw, wat een plaat. Die bijdrage van Sleepy Sun is goud!

avatar van Boris1
Het regent werkelijk goede albums deze weken. Nu deze weer....

(verwijderd)
Geweldige clip bij Follow Me Down UNKLE - FOLLOW ME DOWN on Vimeo

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
De tracklist is hier anders dan op de luisterpaal... Daar is ie:
1. Nowhere
11. The Runaway ft. ELLE J
12. Ever Rest ft Joel Cadbury of South
13. The Healing ft. Gavin Clark
14. Another Night Out ft. Mark Lanegan

Zit nu aan mn eerste luisterbeurt en dit gaat eigenlijk verder waar War Stories is opgehouden. Leuk hoor, maar nog steeds niet te vergelijken met wat DJ Shadow deed op het eerste album. Ik mis de triphop.

avatar van Sater
Zo is de tracklist ook op de cd.

Wat een mooie verpakking heeft de deluxe editie trouwens. Wist niet dat ie met zo'n dik boekwerk geleverd werd. Petje af!

De muziek klinkt op het eerste gehoor ook goed. Black Angels!

Is die deluxe editie het een beetje waard? Zag hem vandaag staan, wat een dik pakket zeg! Ik luister hem nu voor de tweede keer, helemaal niet verkeerd!

Ik vind het nogal een tegenvaller dit. De nummers met ELLE J zijn nog wel aardig, maar veel nummers klinken gewoon teveel als één brij.

Bij Natural Selection (met The Black Angels) dacht ik even dat ik naar een samenwerking met Belle & Sebastian zat te luisteren. Niet dat er iets mis is met B&S, maar dit soort vocalen (zelfs tweestemmig soms) vind ik totaal geen combinatie met deze muziek.

Bij Psyence Fiction klopte gewoon alles (beats, melodieën, stemmen), maar dat niveau halen ze hier niet meer. Dit klinkt me veel te gezocht, alsof ze per se met een aantal artiesten wilden samenwerken en daar krampachtig wat nummers voor hebben geschreven (in plaats van eerst een aantal goede nummers schrijven en vervolgens op zoek gaan welke zanger(es) dat nummers het mooist kan uitvoeren).

Verder zijn de beats van DJ Shadow natuurlijk een gemis. Maargoed, voordat ik in de 'vroeger-was-alles-beter' modus schiet; laat ik zeggen dat de hele sound van het album mij niet aanspreekt. De muziek is te onopvallend en de samenwerkingen zijn naar mijn mening zelden echt geslaagd.

avatar van Pauluzz de BK
Prachtige CD. Staat als een huis, elke track heeft zijn eigen karakter maar vormen samen nog steeds een eenheid (vergelijk het begin met Follow Me Down (die vocalen!) en het einde met Another Night Out (wederom, die vocalen!) .
Eigenlijk een Enhanced War Stories wat mij betreft.

En nee, idd. geen Psyence Fiction maar ik vind het ook flauwekul om iemand te betichten geen Psyence fiction 2, 3, 4 etc te hebben gemaakt.. Ik denk alleen maar : James, way to go!
Nu nog live zien, het liefst opLowlands natuurlijk.

avatar van AOVV
Die track met Mark Lanegan springt er echt tussenuit wat mij betreft!

De rest is allemaal wel degelijk, gewoon leuk om 'ns een keer op te zetten, maar 't is voor mij toch geen blijver.

3 sterren

avatar van Jordipordie
Lekkere CD en wat een lekkere cover!

avatar van Shinobi
Beetje lastig te beoordelen, het klinkt op zich wel aardig. Alleen voel ik het niet helemaal.

Misschien eerst nog maar eens een paar keer luisteren, maar voor nu kom op een nipte 3,5 sterren uit,

avatar van Madjack71
De grote bijdrage van gastartiesten geven dit Where Did the Night Fall ook ietwat een onbestemd gevoel. Er zitten mooie bijdrages bij zoals die van duizendpoot Lanegan, die door zijn stem direct de aandacht weet vast te houden. Het klinkt bij vlagen ook nog wel redelijk eigenzinnig, maar niet de gehele speelduur, daarvoor zitten er toch teveel reguliere dance nummers tussen.

avatar van FCEstebandido
Deze plaat is jammergenoeg veel minder goed dan zijn voorganger. Ever rest is wel een pareltje.

avatar van Jordipordie
Wat een lekkere... uh mooie cover