Paysage d'Hiver - Paysage d'Hiver (2000)

Zwitserland
Label: Kunsthall

1. Welt aus Eis (19:23)
  2. Gefrorener Atem (17:21)
  3. Der Weg (16:20)
avatar van Gloeilamp
Paysage d'Hiver - Paysage d'Hiver

Paysage d'Hiver. Een duistere en onbekende artiest, ik heb nauwelijks iets over dit project kunnen vinden. Dat is natuurlijk ook weer iets waardoor ik heel erg benieuwd ben hoe ik de albums zal gaan vinden. Ik kende tot vandaag alleen Die Festung, een mooie electronische plaat. Toen ik dit album opzette moet ik dus wel even omschakelen, dit is namelijk totaal andere muziek dan op Die Festung.

Op Paysage d'Hiver staan drie monsterlijke stukken, die van begin tot eind me de stuipen op het lijf joegen. De grunts gaan door merg en been, en ondanks de lage kwaliteit, past de muziek hier perfect bij. Een duistere metalplaat die het 's nachts heel goed zal doen.

Een echt groot minpunt aan dit album vind ik het geluid. De instrumenten zijn nauwelijk uit elkaar te halen en de gitaren en drums klinken dof. Daaronder heb ik wel prachtige dingen ontdekt, dus ik probeer me daar voortaan meer op te focussen. Jammer is het wel want het geluid is erg belangrijk.

Ik heb nog even de tijd nodig voor een beoordeling, het is geen album waar je snel een cijfer aan kan plakken.

avatar van kobe bryant fan
Toen de plaat aan minuut 2 zat ging mijn muis op Spotify al naar de pauze knop om iets anders te kiezen om te beluisteren. Maar opeens kwam daar een lichte wisseling in de muziek die mij toch even van gedachten deed veranderen en voor ik het wist was ie gedaan.
Geweldige muziek. De productie is allesbehalve goed, maar hij went vlug.
Ook de grunt van Solo-Member van Paysage 'Hiver is niet schitterend. Maar naarmate de plaat vorderde kon ik het meer waarderen. Mijn favoriete grunt wordt het waarschijnlijk nooit, maar de intensiteit die erin zit is geweldig.

De plaat bevat 3 schitterende compositie's. Waar zomaar opeens gitaren of drums invallen en dan weer wegvallen. De soundscapes zijn ongeloofelijk mooi, en de gitaren en drums die ongeloofelijk slecht geproduceerd zijn, snijden gewoon als een winterese koude dag buiten.
Een intens palatje is het zeker, maar deze plaat zal zeker nog heel wat luisterbeurten nodig hebben voor ik hem volledig op waarde kan schatten. Toch een mooie ontdekking.

avatar van Gloeilamp
Mooi dat je het kan waarderen Glenn!

avatar van mayhemblik
Prachtig, prachtig en nog eens prachtig, en voort maar weer!

avatar van Teunnis
Even door de doffe productie heen luisteren, en dan ontvouwt zich een pracht van een album.

avatar van Edwynn
En dan te bedenken dat het in feite gewoon een demo is.