Demon Hunter - The World Is a Thorn (2010)

Label: Solid State

1. Descending upon Us (5:30)
  2. Lifewar (1:52)
  3. Collapsing (3:38)

met Björn "Speed" Strid

4. This Is the Line (3:59)
  5. Driving Nails (4:06)
  6. The World Is a Thorn (2:35)
  7. Tie This Around Your Neck (3:29)
  8. Just Breathe (3:55)

met Christian Älvestam

9. Shallow Water (3:44)
  10. Feel as Though You Could (3:53)

met Dave Peters

11. Blood in the Tears (4:49)
  12. Desire the Pain * (3:58)
  13. Driving Nails [String Mix] * (4:08)
avatar van james_cameron
De eerste single Collapsing klinkt alvast erg lekker. Vrij melodieus en catchy, maar ik verwacht dat de rest van het album een stuk steviger zal zijn.

avatar van james_cameron
En ja hoor: het titelnummer net gehoord, dat is wel even andere koek. Superbruut, heerlijk snel en moddervet. Zoals ik Demon Hunter graag mag horen. Zeer benieuwd naar de hele plaat.

avatar van james_cameron
En weer een subliem album van deze altijd betrouwbare band. Iets minder dan het voorgaande Storm The Gates Of Hell, wat mij betreft hun meesterwerk, maar toch zeer sterk en divers. Hier en daar klinkt de plaat ditmaal zelfs wat poppy (Collapsing), maar overwegend is het album loodzwaar en bikkelhard. Uitsluitend sterke songs binnen een massieve produktie. Enige klacht: het album is wat aan de korte kant.

avatar van james_cameron
Wel wat saai dat ik vooralsnog de enige ben die hier berichtjes bij plaatst. Alsof ik tegen mezelf aan het praten ben. Anyway, net de twee bonustracks beluisterd- ook zeer de moeite waard. Desire The Pain is een lekker vette beuker en de string mix van Driving Nails is erg fraai. Het album wordt nog steeds bij iedere luisterbeurt beter. En wat is Descending Upon Us een lekker vette opener!

bennerd
James, hoe langer je tegen jezelf blijft praten, hoe meer je mijn interesse voor deze plaat wekt.

avatar van suddenjob
Wat een topplaat, Demon Hunter zoals Demon Hunter hoort te zijn! Ontzettend bruut maar toch zo pakkend.

avatar van james_cameron
Met terugwerkende kracht toch één van de mindere albums van de band, alhoewel nog steeds bij vlagen imposant. Het probleem is dat veel songs, vooral in de tweede helft van de plaat, een beetje wegdrijven van het zo typerende Demon Hunter-geluid. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn, maar deze songs zijn daarnaast ook niet zo memorabel. Het is hard en aggressief, maar het mist een beetje de finesse van de eerdere albums. Het is nog steeds een goede plaat, maar de band kan veel beter.

Wederom een prima plaat. Hard en melodieus.