Metallica - Master of Puppets (1986)

Label: Elektra

1. Battery (5:10)
  2. Master of Puppets (8:38)
  3. The Thing That Should Not Be (6:32)
  4. Welcome Home (Sanitarium) (6:28)
  5. Disposable Heroes (8:14)
  6. Leper Messiah (5:38)
  7. Orion (8:12)
  8. Damage, Inc. (5:30)
  9. Battery [Live] * (4:53)
  10. The Thing That Should Not Be [Live] * (7:02)
avatar van vielip
En al die andere ouwe meuk die je op handen draagt dan buizen? Dat is allemaal niet achterhaald? Ik snap die uitdrukking nooit...

avatar van Tony
Je hoort toch zelf ook wel dat dit zoooo 1986 metal is, vielip. Wie hou je nou voor de gek?

avatar van vielip
Oja, dan is 'achterhaald' wel de juiste uitdrukking inderdaad...

avatar van jasper1991
Bij sommige muziek klinkt het er duidelijker in door dat die achterhaald is dan bij andere muziek uit diezelfde tijd. Af en toe een rock-'n-rollliedje is leuk, maar af en toe weet je het wel met die handvol akkoorden. Tetterende synthesizers uit de jaren '80 kunnen ook zeer tijdgebonden klinken. Ik heb er echter bij dit album geen last van dat het door de tand des tijds ingehaald klinkt.

vielip schreef:

Achterhaald vind ik ook een vreemd begrip, wat houdt dat in?
Relateer je achterhaald aan hedendaags; zo ja welke platen van tegenwoordig kunnen wedijveren met Master of andere klassiekers binnen de metalscene?
Buiten dat, mijn grootste plezier aangaande de metalklassiekers haal ik van artiesten die in de jaren 70 en 80 hun piek hadden. Ben het dus volledig met je eens.

buizen
Dan is 'achterhaald' misschien niet het goede woord. Maar punt blijft dat dit Metallicaalbum vrij waardeloos klinkt, anno 2016, vind ik dan.
En dat is met Reign In Blood bijvoorbeeld totaal niet zo: nog steeds fantastisch.

En dat gedoe met een klassiek orkest dat was de druppel.

Noem het maar creatieve armoede. En dan wel al jarenlang livealbums of compilaties op ons afvuren. De die-hard fan zal het wel in huis halen maar het kan mij gestolen worden. Het tot in den treure uitmelken van de Metallica catalogus zegt mij al genoeg.

Het is toch iets met tijd.

Je moet natuurlijk met de tijd meegaan. Het originele vinyl van Master of Puppets klinkt vreselijk. 55 minuten op een lp is teveel. En dat dan vergelijken met een lp van nog geen half uur, met een productie die zijn tijd vooruit was. Tja...
Master of Puppets klinkt nog steeds fantastisch. Op cd of op de 45 rpm dubbel lp.

En dat gedoe met een klassiek orkest dat was de druppel.

Nu lijkt het dat je gewoon maar wat wil dissen, want dit heeft niks met Master of Puppets te maken.

avatar van Tony
Ah, duidelijk verhaal buizen. De optelsom "ze hebben al jaren geen goed album meer gemaakt" + "de productie van MoP was niet best" = "MoP heeft de tand des tijds niet doorstaan". Geen speld tussen te krijgen, waterdichte redenatie, gefeliciteerd, hoe flik je dat toch altijd?

buizen
Haha, Tony. Het is maar een (weliswaar stellig geformuleerde) (persoonlijke) mening hoor.
Alles wat ik over albums schrijf, in de zin van waardering, moet je niet lezen als "Het is zo dat.." maar als "Ik vind dat..".
Hopelijk kun jij daar verder mee.

Kronos schreef:

Ik ga met m'n tijd mee. Heb bijv. enkele schitterende 45 r/pm releases van 'oude albums' (Slayer: Show No Mercy, Hell Awaits): fantastisch.

Dissen?

Reign In Blood is in dezelfde periode als Master Of Puppets opgenomen. Ik zeg dat MoP een vreselijk album is en dan kom jij 30 jaar later met een ' argument' dat Reign In Blood ' z'n tijd ver vooruit' was?? Over dissen gesproken.
Ben wel klaar met de albumbesprekingbijdragen. Word een beetje moe van de 'bijdragen' die alleen maar bestaan uit ('gewoon maar wat') op anderen reageren. Schrijf zelf eens een eigen beschouwing of eigen verhaal of mening.

Dissen?

Eens buizen. Het lijkt soms wel of er bewust enkele users aan het 'prikken' zijn, die je veroordelen vanwege een onderbouwde mening. Dat je het soms niet eens bent met iemand dat kan maar richt je op de inhoud en respecteer een mening van een ander.
Gelukkig gaat het bij de meeste gebruikers wel om de inhoud en gaat het bij hen niet per definitie om je 'gelijk' te willen halen.
Ga vooral door met het schrijven van je mening over bepaalde albums.

@buizen,

Je was er volgens mij zelf bij in 1986. Dan weet je ook dat geen enkel metal album zo goed klonk als Reign in Blood. Ironisch genoeg op een rap-label. Master of Puppets klinkt gewoon nog steeds goed voor een album uit 1986. Maar niet op de enkel vinyl zoals het toen massaal werd gekocht, omdat de speelduur daarvoor te lang is, iets waar Reign in Blood geen last van had. Dat is volgens mij toch niet moeilijk te snappen.

Ja, dissen. Want wat je verder schreef had niks meer met dit album te maken.

buizen schreef:

Als je nooit tegengesproken wil worden kan je beter aan jezelf schrijven in plaats van op een openbaar forum.

@buizen,

Ja, dissen. Want wat je verder schreef had niks meer met dit album te maken.

Dat is het helemaal niet, je kunt tegen mij alles zeggen.

Die goede productie van Reign In Blood sleep je er maar aan de haren bij. Was dat dan het enige goede album uit die jaren? Master Of Puppets is het gewoon niet, door de songs, niet door de productie alleen. Heel veel andere bands hebben in en rond '86 geweldige albums gemaakt.

Ik heb het in beginsel uitsluitend over dit album gehad, anderen halen er dan van alles bij, zoals 'andere ouwe meuk, van buizen' en weet ik al niet wat. Jij mag daar gretig in mee doen.
Nogmaals: schrijf zelf eens wat, vanuit jezelf.
En ik ben verder wel klaar met de discussie over dit album en deze band.

Veel plezier nog met deze band RECORD STORE DAY - RECORD STORE DAY 2016 AMBASSADOR METALLICA - recordstoreday.com

Ik ga een elpee van de Stones opzetten.

avatar van Deren Bliksem
milesdavisjr schreef:
En dan wel al jarenlang livealbums of compilaties op ons afvuren.

Heb ik wat gemist??

buizen schreef:

Wat productie betreft was Reign in Blood een uitzondering in die tijd. Als je het hebt over hoe de albums nu klinken is het relevant om dit op te merken. Alsook de speelduur van de albums en het effect dat dit op de geluidskwaliteit heeft bij enkel vinyl.

buizen schreef:

Je vulde je tweede reactie aan met: Waardeloze zaak ook dat Metallica al jaren en jaren geen nieuw album meer presenteert. En dat gedoe met een klassiek orkest dat was de druppel.

Dat had niks meer met dit album te maken.

Kronos schreef:

Dat had niks meer met dit album te maken.

Tja.

Thrash classic!!

avatar van Tav74
Absolute klassieker in het metalgenre. En toch weet de plaat me tegenwoordig niet meer helemaal van begin tot eind weet te boeien, met name door The thing (song) that should not be en in mindere mate Lepper Messiah. Destijds mijn absolute favoriet, inmiddels staat Ride the Lightning op dezelfde hoogte. Qua composities is MOP echter wel onovertroffen.

Zo... Dat is nog eens een box! En met een cassettetape!

Zal wel duur zijn, denk ik. Meer dan €100 sowieso.

avatar van Kondoro0614
Dit is Metallica, de Metallica waar ik van houd maar ook de Metallica wat een ver verleden is. De originaliteit, de hits en de te gekke solo's ken ik niet meer terug in de nieuwere albums dan hier in Master of Puppets. Heerlijke platen die tegenwoordig ook opgenomen worden bij Radio Veronica en te gekke riffs met een mooie solo-song 'Orion'. Ja, die is mijn lieveling album van de heren bij Metallica en ik kan er uren van genieten, tof!

avatar van gigage
Zo effe uitpakken en de kast weer in. Vandaag gerererereleased

avatar van Kronos
Wat een hoop rotzooi erbij.

avatar van gigage
Cassettebandje is nog t leukst