Jackson Browne - Hold Out (1980)

Label: Asylum

1. Disco Apocalypse (5:12)
  2. Hold Out (5:39)
  3. That Girl Could Sing (4:36)
  4. Boulevard (3:22)
  5. Of Missing Persons (6:33)
  6. Call It a Loan (4:50)
  7. Hold on Hold Out (8:08)
Alleen "Of Missing Persons" en "Call it a Loan" vind ik boeiend

avatar van indana
Na Running On Empty is dit een dodelijk saai album met inderdaad de 2 hieronder genoemde nummers als uitschieters (al verdienden ze die naam eigenlijk niet). Het zullen de jaren 80 wel zijn.

beaster1256
waarschijnlijk zijn slechtste album ever , werkelijk banaal

avatar van Running On Empty
Hoe meningen kunnen verschillen. Ik vind ook deze prachtig !!

avatar van farther_on
Ik vind dit ook weer een prachtig album van de heer Browne.

'Of Missing Persons', 'Call it a Loan', 'Hold on Hold out' en de lekkere beat van 'Disco Apocalypse' en 'Boulevard' maken dit een goed album uit de jaren '80

Maar de rest mag ook niet ontbreken !!

Hij maakte na dit album ook nog een nummer 'Somebody's Baby' als soundtrack voor de film 'Fast Times at Ridgemont High' uit 1982.
met o.a. Sean Penn en Judge Reinhold.

geweldige plaat met lekker veel pit erin.

avatar van Running On Empty
Misschien had dat nummer Somebody's Baby wel op dit album moeten staan. Wel apart dat je dit nummer in de film alleen hoort tijdens elke wipscene maar dat terzijde.

Call It A Loan en Missing Persons zijn de prijsnummers op deze plaat.

avatar van farther_on
Inderdaad daar ben ik het totaal mee eens Running on Empty.

maar het is altijd leuk om een plaat van deze grootmeester in een film te horen. ongeacht hoe.

en het had inderdaad leuk geweest als Somebody's Baby op dit album had gestaan.

Father McKenzie
indana schreef:

Ik kan met je bespreking en je score enkel geheel akkoord gaan, ik vind dit ook een dodelijk boring album, hij maakte véél betere platen hoor!

avatar van heicro
Sommige reacties zijn naar mijn mening een beetje overtrokken, want dit is toch een behoorlijk goed album. "Of Missing Persons" een eerbetoon aan zijn overleden vriend Lowell George vind ik zelfs een van Jackson Browne's mooiste nummers.

avatar van Von Helsing
1,5
Terwijl er punk was, NWOBHM, New Romantic scene (later New Wave), post-punk, gothic, etc.... kwam mijn oudere broer steevast thuis met platen als deze, vond en vind dit album heel erg saai en overbodig.

Vond zijn oudere werk en latere wel iets interessanter, maar Hold Out kan mij totaal niet boeien.

Von Helsing schreef:

Sommige mensen zijn kennelijk in staat deze plaat snel de grond in te boren zonder zich er goed in te verdiepen, sowieso al geen Jackson Browne liefhebbers als ik het zo lees.

Wat is nou overbodig? Wie bepaalt nu zoiets? Terwijl er Punk was .......kwam Jackson Browne met deze prachtige muzikale plaat in plaats van ongelooflijke takkeherrie zoals Punk eigenlijk was.

Mooie plaat hoor met enkele zeer faaie teksten maar die moet je wel begrijpen natuurlijk om de plaat echt op zijn waarde te kunnen schatten.

Von Helsing schreef:

Niet helemaal mee eens, met de woordkeuze 'steevast', het was in de muziek een overgangsperiode waarin 'die iets oudere broer' zowel Cure, Siouxsie, Patti Smith, U2, Simple minds, Blondie, Madness etc etc als Fleetwood mac of Jackson Brown kon kopen. Hoewel deze Hold out één van de miskopen van die tijd was. Een afgrijselijke saaie plaat zonder enige moment van opwinding of inspiratie.

devel-hunt schreef:

We gaan dus Jackson Browne plaatsen in de punk tijd en dan een vergelijking maken met The Cure, Siouxsie, Madness en andere pulp. Tja dan kun je een heel genre wel met de grond gelijk maken want dit is appels met peren. Jackson Browne komt uit een gehele andere periode en is zijn eigen stijl trouw gebleven. Dat geldt ook voor de bands die jij noemt. The Cure doet ook al jaren hetzelfde en over Simple MInds zal ik maar zwijgen. Een half punt is wellicht het afreageren van een jeugdtrauma over de muziekkeuze van je broer of zo? Misschien ook niet. Jammer dat je een foute vergelijking maakt en een prachtige plaat zo te kort doet.

avatar van devel-hunt
tuutuutuutuut. Eerst goed lezen wat er staat.

Ten eerste is the cure, siouxsie en dat soort bands geen pulp, maar is de plaat Hold on van Jackson Brown dat wel. Ik kocht in die tijd beide soorten muziek en had hoge verwachtingen van Hold on, maar het bleek één van de grootste miskopen tot dan toe te zijn. Volledige saaie en inspiratieloze muzak. Hetgeen niets af doet aan de artiest Jackson Brown die voorgaand aan Hold on een aantal hele mooie platen had gemaakt. Alle muziek mag van mij, mits het iets in me raakt, en dat is met Hold on altijd de verkeerde snaar gebleven.

devel-hunt schreef:
tuutuutuutuut. Eerst goed lezen wat er staat.

Klepperdeklepklep. Dat is jouw mening en dat is prima.

Wat bij mij in de categorie pulp valt en mij wel of niet raakt is dus ook mijn mening. Jij leest zelf kennelijk helemaal niet wat een ander schrijft en dan is het ook moeilijk om de fraaie teksten van Jackson Browne met bijpassende melodieën te begrijpen. Call It a Loan en Of Missing Persons doen jou kennelijk niets maar voor de meeste Jackson Browne liefhebbers zijn dat prijsnummers.

Laten we maar ophouden want we worden het toch niet eens.

avatar van devel-hunt
Ga van deze slappe plaat alstublieft geen meesterwerk maken, want het is een zeurderige plaat, met dito melodien en teksten, hetgeen juist veel Jackson Brown liefhebbers ook vinden, misschien wel zijn minste. Maar zoals je zelf schrijft is alles een mening, dus hou vol met Hold on.

avatar van tumkie
2,5 alleen voor call it a loan

avatar van Running On Empty
Onder zeer veel Jackson Browne liefhebbers gaar deze door als een topplaat van de man. Prachtige teksten, fraaie muziek in de songs en nu maar eens opgehoogd naar 5.

avatar van Von Helsing
1,5
Een heerlijke plaatje voor in de openhaard.

Von Helsing schreef:
Een heerlijke plaatje voor in de openhaard.

Beste Van Helsing. Je had je punt reeds duidelijk gemaakt dat je het een kutplaat vindt en ik heb het idee dat je nu meer aan het provoceren bent dan een goede mening over een plaat geven. Het zegt uiteindelijk meer over jou dan de kwaliteit van de plaat want daarover verschillen de meningen toch wel.

avatar van tumkie
knetter, knetter

avatar van kort0235
Ondanks al de verschillende meningen, mijn mening:
Weer een meesterwerk van de heer Jackson Browne!!!!

avatar van Madjack71
Een meesterwerk vind ik het niet, maar zo af te serveren als dat hieronder wordt gedaan vindt ik het ook geen recht aan doen. Kant A heeft met Disco Apocalypse niet echt een denderende start, alhoewel dat ook aan de titel kan liggen. Maar Kant B bewaard het best voor laatst. Of Missing Persons is een nummer die ook niet misstaan zou hebben op zijn betere werken zoals Running on Empty en Call it a Loan en Hold on Hold out brengen vaart, melodie en wat pit met zich mee, dat samen met het wat behoudende Kant A is dit best wel een relaxte plaat om naar te luisteren, al geeft ook zijn grijze pak op de hoes wel iets aan van een grijze muis.

avatar van Dibbel
Interessante discussie hierboven (ik sorteer andersom als Madjack) van een jaartje of 3,5 geleden.
Ik ben geen Jackson Browne-kenner, heb een aantal van zijn platen (ook de hoger gewaardeerde oudere), maar deze zat nu bij een stapeltje lukrake LP's die ik van zolder haalde om weer eens te luisteren.
Paar keer gedraaid weer.
En ben het eigenlijk volledig eens met Madjack.
Album heeft een behoorlijk valse start met drie behoorlijk kleurloze songs en waarin ik zijn stem soms de zeurderige kant op vind gaan.
Die kant eindigt echter heel behoorlijk met het 'stevige' Boulevard en kant 2 bevat gewoon mooie songs die beklijven en waarvan ik Call It A Loan dan weer het beste vind.
Op vinyl (Amerikaanse cutout, maar klinkt goed).

avatar van blaauwtje
Dit album was mijn eerste kennismaking met Jackson Browne, is mij zeer goed bevallen nav dit album heb ik zijn andere platen gekocht en na een periode van 88-96 hem uit het oog verloren , daarna weer heel snel gekoesterd en al zijn werk, toen alsnog aangeschaft( world in motion en I'm alive, als mede de dvd goin'home) daarna niet weer los gelaten

avatar van vanwijk
Kant twee is gewoonweg brilliant. Alleen al voor deze drie nummers een dikke 4,5. Teksten zijn prachtig. Of Missing Persons is een heel bijzonder eerbetoon aan lowell George.

avatar van LucM
Na een aantal prima albums is dat een serieuze tegenvaller. De songs zijn saai en inspiratieloos en missen de nodige sfeer waarbij zelfs zijn zang zeurderig overkomt. Enkel Of Missing Persons en Call It a Loan doen zijn reputatie eer aan. Paradoxaal genoeg is dat zijn meest succesvolle album in de VS.

avatar van Running On Empty
Ga jij nu even alle albums van Jackson Browne in één volzin per album recenseren? Het zijn de gemiddelde meningen die je etaleert, waarbij je af en toe de plank echt helemaal mis slaat. Mijn mening: Hold Out is echt een van Browne’s meest ondergewaardeerde platen. De teksten zijn briljant. De plaat wat vaker beluisteren wil wel eens helpen.