The Brian Jonestown Massacre - Who Killed Sgt. Pepper? (2010)

Label: 'a'

1. Tempo 116.7 (Reaching for Dangerous Levels of Sobriety) (5:25)
  2. Tunger Hnifur (4:04)
  3. Let's Go Fucking Mental (4:41)
  4. White Music (2:12)
  5. This Is the First of Your Last Warning (Icelandic) (5:59)
  6. This Is the One Thing We Did Not Want to Have Happen (7:10)
  7. The One (4:15)
  8. Someplace Else Unknown (6:23)
  9. Detka! Detka! Detka! (5:20)
  10. Super Fucked (6:36)
  11. Our Time (2:56)
  12. Feel It (6:15)
  13. Felt Tipped Pictures of Ufos (10:20)
avatar van OldRottenhat
De nieuwe van The Brian Jonestown Massacre... bwah...! Nu 2 luisterbeurten achter de rug, maar echt bijzonder vind ik het toch allemaal niet! Ik ben er sowieso nog niet helemaal achter in hoeverre ik TBJM nu echt een goede band vind. Ik heb nu een aantal albums beluisterd en ze gaan eigenlijk stuk voor stuk een beetje langs me heen, zonder dat er ook maar iets van blijft plakken. Uitzondering hierop is het album Methodrone, dat ik toch wel zeer vet vind!

Enfin, Who Killed Sgt. Pepper? dan... Ook dit album is dus niet echt een uitzondering op de rest. De eerste helft vind ik een beetje saai zelfs. Tot het nummer The One, dat ik wel vrij sterk vind. Het (in het Duits gezongen) nummer Detka! Detka! Detka! is een nummer dat volgens mij niet al te serieus genomen moet worden, en daarom eigenlijk best welkom is na dik een half uur aan muziek waar eigenlijk niet zo heel veel smaak aan zit. De tweede helft van het album bevalt me ietsjes beter. Super Fucked met zijn lekkere lome en zompige baslijn is een best aardig nummer en Our Time doet ergens aan Yo La Tengo denken.

Dus... de combinatie van een overvloed aan matige nummers en de toch wat lange speelduur zorgen er voor dat ik niet verder kom dan 2,5 sterren. Misschien dat ik dit album over een maandje nog eens probeer, misschien over een weekje al, of misschien dat dit album langzaam in vergetelheid raakt... wie zal het zeggen! Ik heb in ieder geval Methodrone nog!

Woutt
Dit lijkt me trouwens ook geen 'Verenigd Koninkrijk', de jongens komen uit San Francisco.

Deze loopt nu binnen, ben erg benieuwd. De demo versie die eerst al op internet te vinden was vond ik toch behoorlijk kut. De nieuwe stijl van TBJM bevalt me sowieso aanzienlijk minder dan hun beginperiode, ten tijde van Methodrone en Take It From The Man. Dat was tenminste echte pure rock&roll met wat psychedelica.

Dhr. Newcombe wordt alleen maar zieker in zijn hoofd volgens mij en dat gaat zeker ten koste van de kwaliteit van de albums.

1,5
Woutt schreef:

Klopt, heb het aangepast.

Woutt
Zoals verwacht een nogal matig album. TBJM is geen schim meer van de briljante band die het ooit was. Nergens wordt dit album meer écht spannend.

Natuurlijk staan er wel een paar goede nummers op, maar daar is ook alles mee gezegd. Tempo 116.7 vind ik erg goed, maar die heb ik al helemaal kapotgedraaid, omdat er ook al vier versies van dat nummer op de EP Smoking Acid staan. Ook Let's Go Fucking Mental mag er zeker zijn. Daarna kakt het album in, met als dieptepunt Detka! Detka! Detka!. Wat een waardeloos slap nummer is dat! Super Fucked is een aardig nummer, en de ambient-achtige afsluiter scoort ook nog wel een voldoende; maar de rest van de cd doet dat zeker niet!

anton toch...

Heb hem nier net voor de tweede maal gehoord. Mmm inderdaad weer een album met zijn hoogtes en laagtes (detka detka). Bij Super fucked grijp ik naar de volumeknop om die iets hoger te zetten en bij de afsluiter zweef je lekker weg dankzij een slim gebruik van samples, doorspekt met een rustig chill ambient tapijtje.
Conclusie : niet meteen mijn favoriet album van BJM al zal die wel nog regelmatig rondjes draaien in mijn cd speler.

avatar van Vivemaker
De laatste 3 albums van The Brian Jonestown Massacre weten mij niet echt te raken. Anton ik weet dat je beter kan!

avatar van Obscure Thing
Feel It 98 version
Deze versie van Feel It is zoveel beter dan die op het album staat!

avatar van Frejarius
Ik vind Detka! anders wel helemaal geweldig

Helemaal niet slecht. Na de eerste twee luisterbeurten wist ik dit album niet te plaatsen, maar na de derde viel eindelijk het kwartje. Jammer dat zij na de sterke openingstrack dit niveau niet helemaal wisten te handhaven. 3*