Janis Ian - Up 'Til Now (1992)

Folk / Pop
Label: Rude Girl

1. Stars (7:12)
  2. The Man You Are in Me (2:59)
  3. Jesse (4:09)
  4. From Me to You (3:20)
  5. In the Winter (2:32)
  6. At Seventeen (4:42)
  7. Aftertones (3:16)
  8. Let Me Be Lonely (4:01)
  9. Miracle Row (7:27)
  10. Do You Wanna Dance (5:07)
  11. Silly Habits (3:08)
  12. The Other Side of the Sun (4:00)
  13. Fly Too High (5:08)
  14. Jenny (Iowa Sunrise) (3:33)
  15. I Believe I'm Myself Again (2:31)
  16. Passion Play (4:45)
  17. This Night (4:23)
Bovengemiddelde easy listening. Uitschieter is 'The Man You Are in Me', dat in de 2-meter versie soberder en mooier klinkt. 3,5*

avatar van platedraaier
Het is natuurlijk een verzamelaar, maar hij viel me toch enigszins tegen. Ik had niet verwacht dat hij zo rustg zou zijn.
Beetje meer Fly Too High-achtige nummers had ik fijner gevonden.
Nu vond ik het vrij slaapverwekkend worden allemaal.

avatar van FunkStar
Goeie verzamelaar! Alleen mis ik Love Is Blind

Father McKenzie
Anno 2008 totaal vergeten vrouwelijke singer-songwriter; Haar mooiste, intiemste liedjes uit haar beste periode staan hier op verzameld; At Seventeen blijft me mateloos ontroeren en Fly Too High is een leuke kruisbestuiving tussen jazzy pop en disco;

avatar van LucM
De betere easy-listeningpop van een vrouwelijke singer-songwriter die vooral actief was in de jaren '70 en nu totaal in de vergetelheid is geraakt.
Het jazzy getinte "Fly Too High" werd in de winter 1979-1980 haar grootste hit, maar songs als "Jesse", "At Seventeen" en "The Other Side of the Sun" zijn eveneens evergreens die getuigen van haar klasse.

avatar van musician
Daar sluit ik mij dan helemaal bij aan.

59 pas en al 20 jaar vergetelheid? Eigenlijk is ze zelfs al 30 jaar uit beeld, ze heeft nog een aantal jaren kunnen teren op het succes van Fly too high. In Nederland dan wel te verstaan, in het Verenigd Koninkrijk en met name de VS werd het niet zo'n succes.

Naar mijn idee heb je met een verzamelaar als deze wel het aardigste van Janis Ian in huis. Gezien haar gemiddeldes op musicmeter voor reguliere studio-albums doet dat ook niet bepaald verlangen naar meer. Gewogen en te licht bevonden?

Ze is een artieste die al op 16 jarige leeftijd een eerste album mocht uitbrengen. Vanaf het begin heeft er dus veel vertrouwen in haar bestaan. Haar meeste succes, ook commercieel, heeft ze in de VS gehad in de jaren '70. Met uiteindelijk een nummer 1 voor At Seventeen, aan het einde van 1975. Waarom kochten wij dat nummer niet toen het werd uitgebracht?

In ieder geval, Up 'Til now is een mooie dwarsdoorsnede.

avatar van Ceasar
Na dit album zijn er nog verschillende studio-albums verschenen die echt de moeite waard zijn. Tijd voor een nieuwe verzamelaar...

avatar van musician
Ja, je hebt ongetwijfeld gelijk.

Er is niets zo erg dan constant dezelfde uitgekouwde verzamelaars met elke keer dezelfde nummers alleen in een verschillende volgorde. Misschien één of twee andere tracks om het spannend te houden. En daarom hou ik het ook op één verzamelaar van Janis Ian.

Maar na het verschijnen van Up 'Til now in 1992 zijn er (toch nog) vijf studio albums van haar verschenen, dat is waar. In totaal is er op musicmeter 12 keer op deze cd's gestemd, de gemiddeldes liggen niet zo hoog. Maar goed, twee stemmen waarbij één negatief maak je natuurlijk ook niet snel goed.

Maar ik denk dat het woord 'vergetelheid' bij Janis Ian toch wel een beetje van toepassing is. En dat is jammer, want (ook) Up 'Til now geeft aan dat ze toch tot behoorlijke dingen in staat was. Op z'n tijd natuurlijk, want je moet er wel van houden. Het blijft aan de softe kant allemaal.

avatar van Ceasar
Ze is inderdaad een beetje in de vergetelheid geraakt. Helaas... Want hoewel het aan de softe kant is is haar muziek wel van hoge kwaliteit. Ik heb haar ten tijde van deze verzamelaar live mogen aanschouwen (en ook moeten fotograferen en dus ook ontmoeten) en ik kan niets anders zeggen dan dat deze mevrouw weet hoe je muziek moet maken.

avatar van robbrouwer58
Paar toppers en een paar floppers.

avatar van Arrie
Berichten verplaatst naar Janis Ian

avatar van pureshores
Fly too high doet me aan winderige regenachtige zondagavonden denken waarbij je achterin de auto bij je ouders zit als klein jongetje en dat nummer op de autoradio hoort en pas bij Twee voor Twaalf afgelopen vrijdag erachter komt wie er achter dit nummer zit :):).
Altijd een leuk nummer gevonden en totaal ander beeld bij gehad van het persoon die het zong