Merry Clayton - Merry Clayton (1971)

Funk / Soul
Label: A&M

1. Southern Man (3:15)
  2. Walk on In (2:44)
  3. After All This Time (3:09)
  4. Love Me Or Let Me Be Lonely (3:32)
  5. A Song for You (4:15)
  6. Sho' Nuff (2:44)
  7. Steamroller (3:44)
  8. Same Old Story (4:50)
  9. Light on the Hill (2:40)
  10. Grandma's Hands (3:30)
  11. Whatever (2:40)
Een jaar na haar debuutalbum Gimme Shelter (de Stones maakten gebruik van haar als gastvocalist) volgde dit gelijknamige album. Het werd een erg mooie plaat vol met Southern Soul, waarbij weer het belangrijkste was dat de songs werden gezongen door Merry Clayton. Zij zingt met echt een prachtige stem en weet de songs ook fantastisch intens en goed getimed te brengen. De begeleidingsband is trouwens uitstekend.

Het begint gelijk gewaagd met een cover van Southern Man van Neil Young, Maar ook dat kan ze moeiteloos aan, want deze is echt zeer geslaagd. Dan volgen 2 liedjes van Carole King, waarvan ik vooral After All This Time hele mooie soul vind. Bij Love Me Or Let Me Be Lonely krijg ik altijd een lach op mijn gezicht. De prachtsong, het koortje, het orgeltje, de piano, hallelujah.
Maar dan: kippenvel. A Song For You komt uit de tenen en is wonderlijk en wonderbaar schoon. Aan het einde verandert de song in een mooie gospel. En dat Merry Clayton de dochter van een dominee is, is ook te horen aan haar fraaie interpretatie van Billy Preston's Sho' Nuff. Hier moet ik dan ook aan Aretha Franklin denken.

Kant 2 begint voor de afwisseling met een bluesnummer Steamroller. Ook dat weet ze overtuigend te brengen. Al haar zangtalenten zijn te horen op het werkelijk prachtige Same Old Story. Tjonge wat mooi! En wat is Grandma's Hands van Bill Withers intens, diep en emotioneel gezongen: echt een schitterende versie, ook met een fraaie piano. Tot slot volgt nog een lekkere tempoversnelling op Whatever, waar iedereen nog eens heerlijk uit zijn plaat kan gaan.
Dat ze 23 jaar is als ze dit album opneemt is toch nauwelijks te geloven. Die intensiteit, die pure klasse, al die emoties die ze weet over te brengen met haar muziek en prachtige stem, dit is soul op zijn allermooist! Vandaar mijn 5* voor dit Southern Soulmonument.

avatar van Reijersen
Van achtergrondzangeres die misschien wel beter was dan diegenen op de voorgrond, naar af en toe zelf op de voorgrond. Merry voelde zich er achter meer op haar plek, maar kan het zelf zeker ook. Dat bewijst dit soulalbum met pit, van een dame met pit. De stem zit er constant goed op en de instrumentatie is vaak fijn strak.

Haar versies van A Song for You en Grandmas Hands vind ik wat minder geslaagd, maar al om al een fijn album.