25 Jaar Top 40 Hits: Deel 5 '81-'84 (1989)

Label: EVA

1. Stars on 45 - Stars on 45 (4:49)
  2. Phil Collins - In the Air Tonight (5:12)
  3. Ultravox - Vienna (4:36)
  4. The Jacksons - Can You Feel It (5:57)
  5. Champaign - How 'bout Us (4:32)
  6. Shakin' Stevens - This Ole House (3:18)
  7. Grace Jones - I've Seen That Face Before (4:27)
  8. Sheena Easton - For Your Eyes Only (2:58)
  9. Anita Meyer - Why Tell Me Why (3:25)
  10. Kim Wilde - Cambodia (3:55)
  11. Jon & Vangelis - I'll Find My Way Home (4:28)
  12. OMD - Maid of Orleans (4:07)
  13. Al Jarreau - Roof Garden (6:07)
  14. Toto - Rosanna (5:26)
  15. June Lodge - Someone Loves You Honey (3:51)
  16. Roxy Music - Avalon (4:11)
  17. Donna Summer - State of Independence (5:48)
  18. Kid Creole & The Coconuts - Annie I'm Not Your Daddy (3:49)
  19. Het Goede Doel - Belgie (5:57)
  20. The Alan Parsons Project - Old and Wise (4:06)
  21. Billy Joel - Goodnight Saigon (6:59)
  22. Irene Cara - Fame (5:13)
  23. Nena - 99 Luftballons (3:50)
  24. Eurythmics - Sweet Dreams (3:35)
  25. Spandau Ballet - True (6:29)
  26. Mike Oldfield - Moonlight Shadow (3:33)
  27. UB40 - Red Red Wine (5:17)
  28. Genesis - Mama (6:45)
  29. Culture Club - Karma Chameleon (4:00)
  30. Lionel Richie - All Night Long (6:18)
  31. Paul Young - Love of the Common People (5:48)
  32. Pat Benatar - Love Is a Battlefield (4:05)
  33. Duran Duran - The Reflex (5:28)
  34. Wham! - Wake Me Up Before You Go-Go (3:50)
  35. Sade - When Am I Going to Make a Living (3:25)
  36. George Michael - Careless Whisper (5:40)
  37. Prince - Purple Rain (8:38)
  38. Tina Turner - Private Dancer (7:10)
  39. Jermaine Jackson en Pia Zadora - When the Rain Begins to Fall (4:04)
  40. Madonna - Like a Virgin (3:38)
avatar van Madjack71
Deze verzamelaar bevat in redelijke mate de essentie van het betere gedeelte van de jaren tachtig nl. tot en met '84. Daarna ging het snel bergafwaarts om in de jaren negentig helemaal ineen te storten.

avatar van buckingham
Ook leuk de langere versies van een aantal nummers. George Michael, Paul Young en Prince.

avatar van monique
Heerlijke verzamelaar uit de tijd dat er nog goede muziek werd gemaakt

Dit is een 3CD box vol met aardige, goede tot zeer goede nummers, een aantal (overduidelijke) omissies daargelaten. In deze tijd kocht ik nog flink wat singletjes en veel nummers hiervan heb ik op 7". Toch vind ik dit deel 5 wat minder dan het zeer goede deel 4: daarvoor staan er teveel grijze(re) muizen tussen de echt goede nummers. Verder zijn er inmiddels veel jaren '80 verzamelaars uitgekomen, waar je heel wat van deze nummers ook op kunt vinden, wat 'm minder bijzonder maakt en sommige nummers wat uitgekauwd. Maar goed: deze was wel één van de eerste in 1989.

Een paar hoogtepunten (ook soms omdat ze wat moeilijker zijn te vinden): Stars on 45, Phil Collins, the Jacksons, Champaign, Grace Jones, OMD, Al Jarreau (!), June Lodge, Roxy Music, Eurythmics, Prince & Tina Turner (beiden in de lange versie). Alles bij elkaar een hele aardige verzamelaar.

avatar van tnf
tnf
Deze reeks heb ik (met dank aan de vlooienmarkt) sinds een jaartje of zo compleet. Iemand had daar de hele reeks liggen. Er zijn heel veel verzamelaars met oude Top 40-hits, maar daarbinnen zijn deze wel van sterk bovengemiddeld niveau.

Uitgekauwde keuzes, o.k., maar op de meeste liedjes is nou niet bijster veel aan te merken (ook al voert typische eighties-muziek niet echt de boventoon in m'n muzikale smaak).

Erg geschikt als je in je cd-kast een basis wilt hebben qua muziek uit deze periode, in ieder geval.

Gaaf hoor: dat je deze serie compleet hebt. Ben het met je eens: dit is bovengemiddeld goed.

Ik zie nu pas dat er een flink aantal lange versies - extended of album - op staan, met name op cd 2 & 3. Dat maakt deze verzamelaar nog wat specialer.

TheArtfulDodger
Best een goede verzamelaar, de hele serie trouwens, met namen die je niet snel terugvindt op dit soort cd's: Tina Turner, Madonna, Prince. Wie ik wel mis is Michael Jackson. Volgend jaar bestaat de Top 40 overigens alweer 50 jaar.

Heerlijke muziek uit mijn favoriete jaren '80. Eind jaren '80 kwam de klad er in en begin jaren 90 was een verschrikking (er zijn natuurlijk uitzonderingen).....

avatar van lennon
Natuurlijk kan een 3cd nooit compleet zijn, maar dit is een leuke verzamelaar met hits.

Ik lees hierboven dat t zo leuk is dat de lange versies erop staan, maar ze hebben gewoon de album tracks gebruikt als bron. Pijnlijk bewijs daarvan is the Reflex van Duran Duran. Dit betreft de versie die nog niet door Nile Rodgers onder handen is genomen en een stuk slapper is. Grote hit voor de band, maar de versie op deze verzamelaar is daar dus totaal niet representatief voor. Ik vind dat erg jammer.

Ook aan de hoes is niet veel aandacht besteed. De foto van George Michael is uit 87,.en niet uit de periode 81-85. Maat goed, dat valt mij op en doet verder niks af aan de inhoud. Ik vind t gewoon slordig.

Verder gewoon fijn cdtje om af en toe eens op tr zetten.

avatar van vielip
Ik heb een aantal van de cd's uit deze reeks ooit eens van een collega geleend. Je weet wel, uit de tijd dat je je favoriete nummers van diverse verzamelaars op een cassette kwakte. Enfin, daar zat dit deel ook bij. Echt wel een gave verzamelaar! Nu maak je gewoon zelf een playlist op Spotify of Youtube maar als je een verzamelaar bent dan is deze serie absoluut de moeite waard. Vaag herinner ik me ook dat de versie van Red red wine ook de uitgesponnen versie is. Aan de tijdsduur achter het nummer te zien weet ik het wel zeker.