Falco - Greatest Hits (1999)

Oostenrijk
Label: Buddha

1. Rock Me Amadeus (3:22)
  2. Der Kommissar (3:51)
  3. Vienna Calling (4:02)
  4. Junge Roemer (4:31)
  5. Jeanny (5:53)
  6. America (3:59)
  7. Munich Girls (4:18)
  8. Hoch Wie Nie (4:21)
  9. Macho Macho (4:59)
  10. Brillantin' Brutal' (3:49)
  11. Zuviel Hitze (4:32)
  12. Helden von Heute (4:07)
  13. Ganz Wien (5:07)
  14. Maschine Brennt (3:36)
  15. Auf der Flucht (4:14)
  16. Der Kommissar [Jason Nevins Radio Mix] * (3:24)
totale tijdsduur: 1:04:41 (1:08:05)
Toch knap wat samen met Bolland en Bolland gepresteerd werd. Twee hits behalen met 2 totaal verschillende nummers ( Rock Me Amadeus en Jeanny ).
Rock Me Amadeus is nog steeds een leuk grappig nummer, en van Jeanny krijg ik kippevel ( op de positieve manier ).
Wel jammer dat Falco niet met het succes kon om gaan, en dat zijn leven op zo'n tragische manier eindigde.

avatar van Tribal Gathering
Wel een remix van Der Kommissar, maar niet Coming Home wat wellicht zijn beste nummer is (samen met zijn voorganger Jeanny).

Hij heeft toch wat aardige nummers nagelaten. Ook Vienna Calling is een heel aardig nummer. Alleen Rock Me Amadeus heb ik altijd een draak van een nummer gevonden.

Behalve deze 5 nummers ken ik niets van deze zanger en dat zal wel zo blijven. Daarvoor is de rest gewoon te onbekend gebleven en betwijfel ik het of hij het zonder Bolland en Bolland ook kon.

EVANSHEWSON
Jeanny gaat nog steeds door merg en been, Der Kommissar blijft een leuke single, Rocl me Amadeus is onweerstaanbaar. Maar hier staan nog mooie dingen op, maar helaas ook mindere stuff.
Middelmatig album, maar deze Oostenrijker heeft toch, hoe klein ook, zijn plaatsje in de analen van de pop verdiend, al was het maar door dat machtige Jeanny ;

Jeanny, komm, come on
Steh auf - bitte, du wirst ganz naß
Schon spät, komm - wir müssen weg hier,
raus aus dem Wald, verstehst du nicht?
Wo ist dein Schuh, du hast ihn verloren,
als ich dir den Weg zeigen mußte
Wer hat verloren? Du dich?
Ich mich? Oder, oder wir uns?

Jeanny, quit livin' on dreams
Jeanny, life is not what it seems
Such a lonely little girl in a cold, cold world
There's someone who needs you
Jeanny, quit livin' on dreams
Jeanny, life is not what it seems
You're lost in the night, don't wanna struggle and fight
There's someone, who needs you, babe

Es ist kalt, wir müssen weg hier, komm
Dein Lippenstift ist verwischt
Du hast ihn gekauft und ich habe es gesehen
Zuviel rot auf deinen Lippen und du hast gesagt:
"Mach mich nicht an"
Aber du warst durchschaut, Augen sagen mehr als Worte
Du brauchst mich doch, hmh?
Alle wissen, daß wir zusammen sind ab heute,
jetzt hör ich sie! Sie kommen
[Jeanny Lyrics on http://www.lyricsmania.com]
Sie kommen, dich zu holen
Sie werden dich nicht finden
Niemand wird dich finden, du bist bei mir

Jeanny, ...

Newsflash: In den letzten Monaten ist die Zahl der vermißten Personen dramatisch angestiegen. Die jüngste Veröffentlichung der lokalen Polizeibehörde berichtet von einem weiteren tragischen Fall. Es handelt sich um ein neunzehnjähriges Mädchen, das zuletzt vor vierzehn Tagen gesehen wurde. Die Polizei schließt die Möglichkeit nicht aus, daß es sich hier um ein Verbrechen handelt.

Jeanny
Jeanny, ...

Father McKenzie
Sie kommen, dich zu holen
Sie werden dich nicht finden
Niemand wird dich finden, du bist bei mir

Jeanny blijft gewoon een dijk van een nummer, er staan hier best nog enkele goede songs op, Der Kommisar, Munich Girls en Rock Me Amadeus, vanneigenst!

avatar van winterstorm
Toen 'Jeanny' uitgebracht werd, vond ik er niets aan. Hetzelfde geldt voor nummers als 'Der Kommissar', in tegenstelling tot het wat makkelijk in het oor liggende 'Rock me Amadeus'. Na wat omwegen via o.a. new wave -ondertussen wat rijper en misschien ook een beetje wijzer -ben ik enkele jaren geleden terug bij Falco uitgekomen, en het was een meer dan aangename herontdekking. Kom jongens, zet 'm maar bij in het rijtje van te vroeg weggevallen talent.
Overigens staat op mijn cd nog een extra remix van een of ander Duitstalig kinderliedje...

avatar van kaztor
Der Komissar, was het origineel daarvan (After The Fire) niet afgeleid van Rick James' Superfreak?

Trouwens, was deze er eerder of After The Fire's (nogal nichterige) versie?

Ik heb rond 2005 in een Falco fase gezeten. Ik heb in die fase veel van zijn werk beluisterd. Bij Jeanny kreeg ik het gevoel dat ik luisterde naar een geniale gek. Het is gewoon een nummer die mij naar mijn keel grijpt. Rock Me Amadeus vond ik een erg leuk nummer. Ik denk wel dat hij het zonder Bolland en Bolland had kunnen redden. Vienna Calling stamt uit die periode voor Bolland en Bolland. Dat is zeker weten een aardig nummer.

Pieter Paal
Bij Radio Veronica hoor ik op mijn werk iedere week 'Rock me Amadeus' en 'Jeanny' voorbijkomen, wel jammer dat de hit 'Der Kommissar' en andere pareltjes van Falco genegeerd worden.

Father McKenzie
Pieter Paal schreef:

Hij was geen Beethoven of geen Mozart, maar hij heeft toch zijn plekje in de popgeschiedenis veroverd, en terecht. Hij heeft toch een handjevol klassiekers op zijn naam, en als je weet van wààr hij komt, jodelahiti nog aan toe, dan mag zijn land best trots op hem zijn!

Ik heb een compilatie van Falco die een jaar eerder was gereleased onder de titel 'the hit-singles' en die vind ik een pak beter.
Met 'coming home',the sound of music' en extra maxi-versions van 'rock me amadeus',jeanny' en 'coming home' die niet op deze cd staan.

kaztor schreef:

Trouwens, was deze er eerder of After The Fire's (nogal nichterige) versie?

Volgens mij is het origineel van Falco maar ik hoor in de verste verte geen verband tss 'der kommissar' en 'superfreak' van p-funker Rick James.

Beide al een tijdje naar de eeuwige jachtvelden verbannen...

80's man schreef:
In vergelijking vind ik deze uitgave maar povertjes.

Die Hit-Singles CD heb ik onlangs óók op de kop getikt. Schijnt officieel alleen in Duitsland en Oostenrijk te zijn uitgebracht (Eastwest, 1998). Maar die is inderdaad een stuk beter qua samenstelling. Onbegrijpelijk dat The sound of musik en Jeanny part II (Ein Jahr danach) hier niet op staan. Maar het allermooiste extraatje op die CD is natuurlijk de Salieri mix van Rock me Amadeus. Die is moeilijk te vinden op CD, heb ik gemerkt.

Die Hit-singles CD is eigenlijk alles wat ik van Falco nodig heb. De rest geloof ik wel...

avatar van rolandobabel
out of the dark staat er niet op. Het kwam uit in 1998 en is een mooie zwanenzang.

kaztor schreef:

Trouwens, was deze er eerder of After The Fire's (nogal nichterige) versie?

Om deze vraag van kaztor van maar liefst 12 (!) jaar geleden nog even te beantwoorden en duidelijkheid te scheppen: de originele versie is van Falco, de cover werd een jaar later opgenomen door After the Fire. De versie van Falco had het in veel west-Europese landen goed gedaan, maar werd later alsnog een Amerikaanse hit dankzij die coverversie.

Met Super freak van Rick James heeft het nummer naar mijn idee geen verwantschap (hoor ik er ook nie t in terug). Maar wel het nummer Deep in the dark van Laura Branigan. Dat nummer is gebaseerd op de baslijn en het refrein van de Falco-hit en gaf de aanzet tot de coverversie en uiteindelijk het Amerikaanse hitsucces van Falco.

Der Kommissar (song) - Wikipedia - en.wikipedia.org

Best bijzonder trouwens dat zo'n Duitstalig nummer zo'n groot internationaal succes werd. Dat was vrij uniek in die tijd, al deed Nena het twee jaar later nog eens 'dunnetjes' over natuurlijk. De notering in Nederland (18e plaats) steekt eigenlijk vrij schril af tegen het succes elders in de wereld.

80's man schreef:
In vergelijking vind ik deze uitgave maar povertjes.

Ik heb het al eerder hierboven opgemerkt: die Hit-Singles CD is wat mij betreft alles wat ik van Falco nodig heb. Ik hem 'm toegevoegd aan de site, wacht nog even op goedkeuring van een crewlid.