Gilby Clarke - Pawnshop Guitars (1995)

Label: Virgin

1. Cure Me... or Kill Me (4:56)
  2. Black (4:22)
  3. Tijuana Jail (5:08)
  4. Skin & Bones (3:18)
  5. Johanna's Chopper (4:09)
  6. Let's Get Lost (3:32)
  7. Pawn Shop Guitars (3:36)
  8. Dead Flowers (4:13)
  9. Jail Guitar Doors (3:10)
  10. Hunting Dogs (3:16)
  11. Shut Up (3:58)
avatar van Germ
Germ (crew)
Heerlijke Rock N' Roll plaat!

avatar van wizard
Van Gilby Clarke heb ik ooit eens 99 Live uit een uitverkoopbak gevist, om snel te
constateren dat die cd daar eigenlijk best goed lag. Nu kreeg Germ het toch voor elkaar om
mij naar Pawnshop Guitars te laten luisteren. Ook dat is niet erg goed bevallen.

Op Pawnshop Guitars zijn een paar aardige nummers te
vinden: Cure Me…Or Kill Me, de Rolling Stonescover Dead Flowers, en Tijuana Jail. Alleen
laatstgenoemde vind ik echt de moeite waard: er zit pit in, een verhaal, en dynamiek. Drie
ingrediënten die de rest van het album mist. Daar komt nog bij dat Clarke allerminst een
goede zanger is. Deze combinatie maakt dat Pawnshop Guitars een van de saaiste platen is
die ik recentelijk heb beluisterd.

avatar van Germ
Germ (crew)
wizard schreef:

Op Pawnshop Guitars zijn een paar aardige nummers te
die ik recentelijk heb beluisterd.

Leuk dat je de plaat even hebt gecheckt!

Het is inderdaad geen wereldschokkend album, dus ik begrijp je kritiek.
Maar mij is ie juist erg meegevallen na herbeluistering, nadat ik de plaat recent voor een zacht prijsje op vinyl heb gevonden. Vooral kant B, die ik voorheen wat nietszeggend vond, blijkt toch wat meer te bieden.

avatar van milesdavisjr
Germ heeft mij nog even op het spoor gezet van enkele soloplaten van (ex)- Guns N' Roses leden en dat valt tot nu toe nog niet mee. Pawnshop Guitars is een magere worp gebleken. Hoewel de songs niet echt slecht zijn ontstijgt het geheel nergens het predikaat; aardig. De nummers zijn degelijk maar bevatten geen lekkere hooks, een verslavende melodie of simpelweg een swingend karakter. Tel de doodsaaie stem van Clarke erbij op en deze worp trekt aan je voorbij voordat je er erg in hebt en dat is in dit geval geen aanbeveling. Pawnshop Guitars doet zijn naam wat mij betreft eer aan.