The Bear That Wasn't - And So It Is Morning Dew (2010)

Belgiƫ
Pop / Folk
Label: [PIAS]

1. The Little Witch and the Brave Boy Are Going to Venus (3:53)
  2. Fizzy Good (Make Feel Nice) (4:03)
  3. Headphones (3:33)
  4. The Exciting Adventures of a Bad Bet, a Bad Alliteration and Mister Consequence (2:35)
  5. Winterwandering (4:48)
  6. They Are the Donutpeople (3:38)
  7. We've Come Bearing Gifts (3:46)
  8. Sour Apple (2:41)
  9. Your Huckleberry Friend (6:20)
  10. Ballad of Two Raindrops (3:55)
  11. The Rain Is A-Coming (5:06)
  12. Next Stop: Disneyland (3:16)
(verwijderd)
jongenjonge, wat komt er toch steeds mooie muziek uit ons zuiderlijke buurlandje.. Pop/folk in de trant van Seabear, beetje Fleet Foxes, Beirut ergens.. Neem een nummer als Your Huckleberry Friend met die heerlijk subtiele trompetpartij op de achtergrond!

avatar van swoon
Ik ken hem, vreemd om nu te zien dat hij een plaat uitbrengt..

ah, nog iemand die hem kent
maar ik ken geen pieter-jan uit '91 denk ik

avatar van Mctijn
Fijne plaat hoor. Beoordeling volgt later.....
Elk jaar komen er naar mijn smaak wel 3 of 4 steengoede platen uit Belgie, waar Nederland blij mag zijn met 1 goede plaat. Fijn landje

Spelende kinderen openen de eerste paar seconden van dit album afkomstig uit (alweer) België.
En lieflijk speels mag The Bear That Wasn't best wel genoemd worden.
Verwarrende naam, en dat gaat ook op voor de inhoud, want kijkend naar de hoes en luisterend naar de liedjes, die zijdezacht worden gezongen, is er wel degelijk sprake van scherpte. Het is niet het zoveelste pop/folk plaatje dat we voorbij horen komen.
Nou ja, bij wijze van spreke dan, want origineel is het nu ook niet echt te noemen.
Toch weet Nils Verrese zich op de één of andere manier te ontworstelen aan de grote grijze folkmassa met een naam die ontleent is aan een kinderboek van Frank Tashlin.
Heel kwetsbaar, heel breekbaar en daarmee lukt het hem om zich te scharen in het rijtje grote namen als bijvoorbeeld een Elliott Smith (maar dan toch wat luchtiger van klank zoals b.v. Sour Apple). Tegelijkertijd ervaar ik ook kinderlijke onschuld, misschien zelfs wel wat naïviteit. Dromerig ook (dank u cello).
Mag deze noorderbuur weer een compliment aan de zuiderbuur geven? Ja, dat mag, bepaalt hij zelf, want wederom komt er een erg mooi album vandaan waarvan je hoopt dat er meerdere gemaakt worden als deze.
User Mctijn zit qua smaak behoorlijk op één lijn, maar de laatste tijd was het 'ons ben zuunig' qua sterrenregen van zijn kant of we begonnen erg uiteen te wijken. Deze tip van zijn kant laat zien dat het allemaal wel meevalt.
Laten we dit kleine grootse album alstublieft niet over het hoofd zien tussen alle grote releases van dit moment. The Bear That Wasn't verdient het om gehoord te worden!

avatar van swoon
schopenhauer schreef:
ah, nog iemand die hem kent
maar ik ken geen pieter-jan uit '91 denk ik

Ken hem ook eerder via mijn zus, ben zeker geen goede vriend, hoor..

cd van de week bij focusKnack, en helemaal te beluisteren op de site

avatar van tumkie
Belgium rules...Issbels,The Bear that wasn't en Marble sounds zijn bands die in 1 adem genoemd kunnen worden

tumkie schreef:

Zeg dat wel! Zoveel mooi intiem spul dit jaar:)

avatar van Erikpol
Die hoes

jonas-dewaele
Fantastisch album, ik verhoog naar 4*.
Your Huckleberry Friend

leven den beer! te intiem omzo maar op de achtergrond te beluisteren dus hier ga ik me eens voor zetten..

maar in elk geval deze vraag: "wie smelt nu niet bij het akoestisch begin van headphones?"

Heb hem op Eurosonic tweemaal zien spelen. Schitterende liedjes. De plaat ook maar meteen gekocht.

avatar van sportlife
Mooi album met een prachtige hoes waar ik deze avond toevallig bij terecht kwam tijdens een treinrit. Voor mij zijn Sour Apple en Your Huckleberry Friend de twee hooogtepunten.
The Bear That Wasn't lijkt na deze plaat van de aardbodem te zijn verdwenen al kan je ondertussen wel bij hem op consultatie (als ik Google mag geloven tenminste).