Aztec Camera - Stray (1990)

Label: WEA

1. Stray (5:34)
  2. The Crying Scene (3:34)
  3. Get Outta London (3:41)
  4. Over My Head (5:53)
  5. Good Morning Britain (4:02)

met Mick Jones

6. How It Is (4:00)
  7. The Gentle Kind (5:32)
  8. Notting Hill Blues (6:41)
  9. Song for a Friend (2:27)
  10. Salvation * (5:11)
  11. True Colours * (4:30)
  12. Consolation Prize [Live] * (3:06)
  13. Do I Love You? * (4:40)
  14. Good Morning Britain [7" Mix] * (4:24)
  15. Good Morning Britain [Laylow Posse Hypno-Mix / Kitsch 'N' Sync Mix] * (7:25)
  16. Good Morning Britain [Laylow Posse Hypnomental / Instrumental Mix] * (4:22)
  17. Good Morning Britain [Laylow Posse Hypno-Edit / Vocal Remix] * (4:21)
  18. Good Morning Britain [Mendelsohn Single Mix] * (4:05)
  19. Good Morning Britain [Morning Acid Mix] * (3:23)
Pieter Paal
'The crying scene' klinkt wel lekker en was volgens mij ook een single evenals 'Good morning Britain' met Clash-held Mick Jones.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Lekker album van Aztec Camera, al een tijdje niet beluisterd , wordt weer eens hoog tijd.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Ik vind dit toch wel een van de sterkste platen van Aztec Camera ,in ieder geval iets beter dan zijn voorganger.
Vooral het tandem The Gentle Kind & Notting Hill Blues weet mij te beroeren, ook de up tempo nummers The Crying Scene & Good Morning Britain met Mick Jones zijn sterk.
De zwakke broeder blijft voor mij Over My Head die mij teveel aan de duffe zondagochtenden van vroeger doet denken met Muziek Mozaiek van Willem Duys op de radio, dat nummer leent zich daar uitstekend voor.
Ook de fraaie ingetogen opener Stray mag niet onvermeld blijven.

avatar van DjFrankie
Tsa ik woon al 11 jaar samen, en al 11 jaar staat dit album in de kast.
Vandaag er maar eens uitgehaald en in de cd speler gestopt.
Erg mooi album. En vooral zeer gevarieerd:

Opener Stray is een mooi ingetogen nummer, met een geweldige sfeer, wordt gevolgt door the Crying Scene wat lekker heen en weer swingt.
Get Outta London ademt een wave sfeer uit, met een lekkere bas en mondharmonica.

Over My Head is weer totaal anders een jazz achtig nummer op piano, breekbaar en o zo rustig.
Good Morning Britain met zang van Big Audio Dynamite zanger en Clash gitarist Mick Jones.
Zou zo op een Big Audio Dynamite passen en alleen daarom al minder interressant.

How It Is begint met Deep Purple's Woman From Tokio, en gaat verder in een Inxs-achtig nummer waarin de gitaarrif van Woman From Tokio blijft terugkeren.
The Gentle Kind is een rustig popnummer in de stijl van Simply Red.
Notting Hill Blues borduurt verder op The Gentle Kind is alleen nog wat ingetogener.

Het Accoustische Song for a Friend besluit deze cd op gepaste wijze, mooi rustig en ingetogen.

Er mogen wel meer stemmers komen voor dit album.

Erbij gekocht voor enkele euro's (vinyl) om de verzendkosten wat te rechtvaardigen van een ander album, en wat blijkt, dit is een ware ontdekking. Zeer fijn plaatje.

avatar van LucM
Na het mindere Love weet Aztec Camera zich te revancheren. Een mengeling van fraaie akoestische en ingetogen songs en wat stevigere maar nog vriendelijke rockers. Aztec Camera lijkt vocaal maar ook kwalitatief steeds meer de evenknie van Crowded House.

avatar van heartofsoul
Regelmatig zoek ik in de plaatselijke kringloopwinkels naar lezenswaardige boeken die niet in de kasten van de bibliotheek staan, fictie zowel als non-fictie. Ik vind altijd wel wat om mijn leeshonger te stillen, maar dat geldt niet voor cd's of vinyl. Deze week had ik echter geluk en vond ik deze cd. Het tweede album Knife vond ik niet meer dan aardig, maar dit vierde album overtrof mijn verwachtingen. De productie vond ik heel natuurlijk en de mooie stem van Roddy Frame krijgt alle ruimte. De songs zijn naar mijn mening bijna alle van hoog niveau, zowel de uptempo nummers als de langzame nummers. Mooiste nummer vind ik het titelnummer, waarmee het album begint, maar ook Over My Head met die indringende gitaar-akkoorden is fantastisch. Maar ik heb ook een groot zwak voor Good Morning Britain, dat dank zij Mick Jones sterk aan The Clash herinnert. Het hele album vind ik echter zeer de moeite waard , wat ik dus niet had verwacht.

avatar van Lura
Als je dit album nog niet kent, is volgens mij wel een aanrader, vrijwel onbekend hier heartofsoul : Roddy Frame - Seven Dials (2014)

avatar van heartofsoul
Dat wil ik inderdaad graag eens horen, evenals het debuutalbum van Aztec Camera High Land, Hard Rain. Voorlopig ben ik nog niet uitgeluisterd. Bedankt voor de tip.