...And You Will Know Us by the Trail of Dead - Worlds Apart (2005)

Label: Interscope

1. Ode to Isis (1:19)
  2. Will You Smile Again? (7:01)
  3. Worlds Apart (2:50)
  4. The Summer of '91 (3:14)
  5. The Rest Will Follow (3:22)
  6. Caterwaul (4:55)
  7. A Classic Arts Showcase (5:49)
  8. Let It Dive (4:48)
  9. To Russia My Homeland (1:28)
  10. All White (1:52)
  11. The Best (4:50)
  12. The Lost City of Refuge (7:35)
  13. Mach Schau * (3:49)
  14. All Saints Day * (4:09)
  15. Aged Dolls [Live from Chicago] * (7:57)
  16. Richter Scale Madness [Live from Chicago] * (5:56)
Ah, eindelijk zie ik eens de hoes. Ik vind de hoezen van AYWKUBTTOD over het algemeen behoorlijk lelijk, maar deze lijkt er op het eerste gezicht mee door te kunnen.

avatar van T.O.
Voor een plaatje van 200x200 pixels was dit het beste wat ik er van kon maken

avatar van andré
Somber werd ik van al de nieuwe muziek die ik de laatste tijd hoorde. Ging ik dan nu echt tot "de oude lullen" behoren? Zo eentje die gaat zeggen dat "de muziek van vroeger" beter was? Eerlijk is eerlijk: ik was er dicht bij. Tot deze week, 2 albums ploften op de deurmat: LCD Soundsystem en dit album van ...And You Will Know Us By The Trail Of Dead. Ik kende laatstgenoemde van naam, maar had er nog nooit een noot van gehoord. En wat een daverende verrassing! Superlatieven schieten tekort bij het beluisteren van dit album. Bij de eerste luisterbeurt was ik al om, en dat gebeurt me toch zelden. Vernieuwend is het allemaal niet, maar de band raakt bij mij de juiste snaar op het juiste moment. Muzikaal doet het me af en toe denken aan de tijd dat ik in de ban van Smashing Pumpkins (Gish, Siamese Dream) was, met name door de tempowisselingen en de opbouw van de nummers. Maar ook de geluiden van Pink Floyd Dark Side Of The Moon klinken erin door, bijvoorbeeld in All White. Dat er af en toe erg duidelijk leentjebuur wordt gespeeld zie ik over het hoofd (het intro van The Best lijkt erg op een Placebo-intro). Maar stel daar eens songs als Classic Arts Showcase, And The Rest Will Follow en Let It Dive tegenover! Die maken alles in één keer goed. Het moet heel gek lopen als dit album niet erg hoge ogen gaat gooien. En ik denk dat ik a.s. zondagavond maar eens een ritje met de auto ga maken, richting de Melkweg bijvoorbeeld...

avatar van bonothecat
ik probeer dit album nu voor de derde keer tot me door te laten dringen. En het wil maar niet lukken. Bij sommige bands heb ik het idee dat ik gewoon verkeerd luister. Dat ik de verkeerde laag in de muziek hoor. Dat er meer is dan dat mijn oren opvangen.... Of vind ik de cd toch gewoon niet goed... zou natuurlijk ook gewoon nog kunnen. Misschien nog eens een leuke discussie over beginnen....welke laag in de muziek hoor je!

Bij deze alle lagen. Daarom klinkt het zo overweldigend. Doet me denken aan Onderhond die wel 's heeft gezegd binnen een nummer naar meerdere dingen in een track te kunnen luisteren. Zegmaar dat je het ene moment het ene volgt en dan weer het andere.

Will You Smile Again For Me = Instant kippenvel.

WAT een track zeg! Ongelofeloos! Rest van het album valt er eerlijk gezegd een beetje bij in het niet...

avatar van De Geu$
andré schreef:

Hetzelfde hier.

Was zelf ook nog niet bekend met deze groep, maar dit is een prachtig album; 4*

Ja, Will You Smile Again For Me is echt grandioos inderdaad. Stel je voor dat de plaat meteen daarmee was begonnen? Ik denk dat dit nummer dan hoog zou scoren in nader vorm te geven lijstjes als "meest overdonderende openingsnummers allertijden". Het nummer daarna is ook een beetje flauw vind ik.

avatar van mathias
ik ben nog altijd aan het nagenieten van het optreden van tw... dat was echt ongelofelijk toen: twee drummers, twee gitaren, bas en drie vocals als ik me niet vergis (en onderling werd er om het nr dan nog es van positie gewisseld: drummer werd zanger en omgekeerd). Dat was een optreden om echt kippenvel van te krijgen... zo een geweldige tot in het detail uitgekiende brok energie heb ik nog niet vaak meegemaakt

Mwah ik kan hier niet zoveel mee. Het zit muzikaal allemaal goed in elkaar. Je kunt nergens kritiek op hebben omdat het gewoon erg goed is. En toch valt het kwartje niet. nog maar eens beluisteren.

avatar van Sammy
Gelukkig nog mooi voor het eind van het jaar goed kunnen luisteren. Ik wist een tijdje terug al dat ik deze cd goed zou gaan vinden, afgaand op de enkele nummers die ik toen al gehoord had. Maar na intensief luisteren is dit album veel meer dan alleen goed: dit is jaarlijstmateriaal! Wat een meesterlijke cd! Ieder nummer is rauw en grijpt je bij je strot, om je vervolgens niet meer los te laten. Een lange trip, vol met bizarre geluidjes, tempowisselingen en sampletjes (vooral de akelig emotionele huilbui aan het eind van The Best ... De intro is natuurlijk ook een van de meest verbluffende ooit, om nog maar te zwijgen over de perfecte overgang naar het daaropvolgende nummer. Gewoon een meestelijke plaat, die 4.5 sterren van me krijgt!

avatar van Jazper
Tegenvallende plaat vind ik. De sfeer die er in Source, tags & codes zat is weg. Beetje willekeurige muziek geworden helaas.

RobertJ
Dit album was echt een teleurstelling na Source Tags & Codes. Er staan zeker wel een paar sterke tracks op, maar de intensiteit en consistentie van het voorgaande album is hier niet aanwezig, helaas. 2.5*, meer kan ik er niet van maken.

avatar van Facedown
Snap niet waarom dit album zoveel kritiek krijgt, ik vind het zeker een waardige opvolger van Source Tags & Codes en misschien zelfs nog beter.
Te beginnen met de geweldige intro die perfect overgaat in het beste dat Trail of Dead ooit al heeft gemaakt 'Will You Smile Again' (Al heb ik Madonna en hun self-titled nog niet gehoord).
Worlds Apart, The Rest Will Follow, Caterwaul, A Classic Arts Showcase, The best... Allemaal steengoede songs.

avatar van reptile71

4,5* en misschien later nog 5*
Trail of Dead heeft sowieso hele sterke openers op hun albums vind ik...

avatar van MVW
MVW

4,5* en misschien later nog 5*

Eens, heb dit album ook een 4,5* gegeven. So Divided valt helaas een beetje tegen.
Anyway, 12 maart spelen ze in de tivoli en dan ben ik er zeker bij.

avatar van dvdschaaf
Ze waren vorig jaar het voorprogramma van Audioslave, lekker om in te komen...

avatar van Nightrider
Heb dit album sinds een paar dagen officieel in huis, en erger me wel behoorlijk aan deze tracklist. Zo heet het nummer "Will You Smile Again For Me?" bij mij "Will You Smile Again?", "Overture" heet "Ode to Isis" en "City of Refuge" heet "The Lost City of Refuge". Een slordige tracklist die enige bewerking behoeft, of hebben anderen de plaat wel in huis met de tracklist zoals hierboven beschreven?

Dit is een hele degelijke plaat. Op dit moment kom ik nog niet boven de 3* uit, maar ik verwacht zeker wel dat dit gaat stijgen naarmate ik het album vaker zal luisteren. De stem van de zanger ligt me vooralsnog niet echt.

avatar van andré
Nightrider schreef:
...erger me wel behoorlijk aan deze tracklist

corrigeerbutton zit rechtsboven...

andré schreef:

corrigeerbutton zit rechtsboven...

Als je even verder had gelezen dan zie je dat ik vraag hoe de tracklist er bij anderen uitziet. Misschien zijn er namelijk wel meerdere uitgaven in omloop.

1. Ode To Isis
9. To Russia My Homeland
10. All White
11. The Best
12. The Lost City Of Refuge

Bij noemen de titels zo...

1. Ode To Isis
9. To Russia My Homeland
10. All White
11. The Best
12. The Lost City Of Refuge

Bij noemen de titels zo...

Inderdaad! En dan heb ik als bonusnummers nog:

13. Mach Schau
14. All Saints Day

Ik zal het nu dan maar corrigeren.

avatar van evil23
Deze plaat zal zeker niet ieders cup of tea zijn , maar voor de echte liefhebber is dit een bijzondere plaat.Met een geweldige opener:Will You Smile Again? het sterke: The Rest Will Follow en Caterwaul .Heb tijdens het concert in de Melkweg nog kort met de bandleden gesproken en de cd laten signeren.Trail Of Dead mochten dan wel een jetlag hebben maar wat een toffe gig gaven ze weg.

avatar van Facedown
Live stellen ze dan ook inderdaad nooit teleur, fantastische liveband, geweldige muziek...

avatar van Helicon
WAT EEN ENERGIE gaar er van deze muziek uit zeg wat een power. Indrukwekkend album

avatar van puppy
Vandaag bij Fame gekocht voor maar 5 euri's.
Erg veel geluk had ik daarmee toch.

Heb 'm alleen nog niet beluisterd...

avatar van evil23
Dat is geen geld voor zo'n goeie plaat. Hopelijk bevalt de cd!
Geniet ervan!

avatar van puppy
evil23 schreef:
Dat is geen geld voor zo'n goeie plaat. Hopelijk bevalt de cd!
Geniet ervan!

Hij bevalt zeker!

Al vind ik hem niet aan de kwaliteit van Source Tags & Codes komen, Trail of Dead heeft toch steeds weer heel goede albums.

Vooral 'Will You Smile Again?' vind ik een geweldig nummer. Wát een goede opbouw heeft dat nummer toch!

avatar van dilluhn
zeker een goed album alleen het lied worlds apart vind ik echt minder. Dat is zo jammer na dat geweldige lied will you smile again for me.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Wat een geweldige band, Tao of The Dead is geweldig maar dit album is ook fantastisch.
Deze muziek past precies in mijn straatje, heerlijke rock in een mooi jasje.

avatar van spinout
Er word hard geprobeerd interessante muziek te maken met veel tempowisselingen, maar de muziek slaat dood. Volgens mij zijn het Amerikanen, maar ze klinken vreselijk Engels.