Moonlizards - Stradivarius Transistor (1993)

Label: Top Hole

1. Adam's Theme (0:41)
  2. Swallow That Pill (1:38)
  3. If (2:26)
  4. Evelyn Is Placing Strips of Pale Orange Ginger Delicately in a Pile Next to a Small Porcelain Dish Filled with Soy Sauce! (2:31)
  5. Speedomatic (2:31)
  6. J (2:16)
  7. Ugly Membrane (3:31)
  8. Time to Fly (4:53)
  9. Kinky Salesman (2:23)
  10. Strange Motherfuckers (4:13)
  11. Big Mistake (2:10)
  12. R (2:12)
  13. Wash (1:47)
avatar van BoyOnHeavenHill
Deze band heb ik indertijd ontdekt via deze Top Hole-compilatie met daarop hun tamelijk briljante Strange motherfuckers, waarvan ik met mijn toenmalige Dinosaur Jr.-dieet wel pàp lustte. Tot mijn schande heb ik toen verzuimd om achter hun albums aan te gaan, en ik kan alleen maar blij zijn dat ik dat nu alsnog heb gedaan. Stevige power-punk-pop in de stijl van Hüsker Dü en in de bedachtzamere momenten (zoals Time to fly) ook wel Buffalo Tom, met lekkere gitaarlijnen, energieke zang, een strakke en heldere produktie, en vooral een reeks uitstekende songs die deze plaat naar een nog hoger niveau dan het debuut tillen. Helaas was dit tweede album ook meteen hun zwanezang, maar zanger Jürgen Veenstra dook twee jaar geleden weer op in de band Avery Plains.