Joe Bonamassa - Had to Cry Today (2004)

Blues / Rock
Label: Premier Artists

1. Never Make Your Move Too Soon (4:06)
  2. Travellin' South (3:50)
  3. Junction 61 (0:48)
  4. Reconsider Baby (6:51)
  5. Around the Bend (5:11)
  6. Revenge of the 10 Gallon Hat (2:54)
  7. When She Dances (4:53)
  8. Had to Cry Today (6:49)
  9. The River (5:30)
  10. When the Sun Goes Down (2:44)
  11. Faux Mantini (2:26)
Ik luisterde ten tijde van de uitkomst van dit album vrij veel naar Arrow Classic Rock, en daar werd dit album nogal gehyped, vandaar dat ik het destijds ook heb geluisterd. Op dit album wijkt Joe Bonamassa een beetje af van zijn eerdere, pure bluesalbums. Dit album bevat een smeltkroes van diverse soorten Amerikaanse muziek, met name blues, americana en country, door Bonamassa voorzien van een flinke dosis gitaarpower. Het album opent met een cover van B.B. King, en daarna gaat het tempo er goed in met Travellin' South. Wat volgt is een zeer behoorlijk gitaaralbum, met als uitschieters Reconsider Baby, The River en de Blind Faith-cover Had to Cry Today. Echter wat ik een beetje heb met dit album, dat ik het halverwege een beetje heb gehad met het gitaarwerk, iets wat ik met eerder werk wat ik van hem ken, niet zo heb. Vandaar slechts 3,5*

avatar van Ronald5150
Na het door blues gedomineerde "Blues Deluxe" laat Joe Bonamassa op "Had to Cry Today" weer een stevige mix horen van rock en blues. Dit album, vernoemd naar het gelijknamige Blind Faith nummer, klinkt daardoor zwaarder en steviger dan zijn voorganger. Zoals te doen gebruikelijk bij Joe Bonamassa is het gitaarspel fantastisch. Zoals gezegd overheerst het rock geluid, als de blues voorbij komt is het een soort van speed blues die klinkt als rock, maar het gevoel en de ritmiek van de blues benaderd. Even gaat het tempo naar beneden op "Reconsider Baby". Deze slowblues is het hoogtepunt van deze plaat als je het mij vraagt. Naast het vele elektrische werk, komt ook regelmatig de akoestische gitaar voorbij. Op "Te River" levert dit een mooi samenspel op door enerzijds de intro akoestisch te spelen (het klinkt daardoor als authentieke blues), maar anderzijds al snel te ontpoppen in een heerlijke elektrische bluesrocker. Op de instrumentale afsluiter "Faux Mantini" laat Bonamassa horen dat hij akoestisch net zoveel virtuositeit in huis heeft als elektrisch. De titelsong "Had to Cry Today" kan zich goed meten met het origineel van Eric Clapton's en Steve Winwood's Blind Faith, maar ik vind de versie van Joe Bonamassa vocaal wat minder. Dit is een klein smetje op een verder meer dan uitstekende bluesrock plaat. Joe Bonamassa zet zijn opmars voort, wederom zonder teleur te stellen.