Janet Jackson - Design of a Decade 1986-1996 (1995)

Pop / R&B
Label: A&M

1. Runaway (3:34)
  2. What Have You Done for Me Lately (3:32)
  3. Nasty (3:44)
  4. When I Think of You (3:55)
  5. Escapade (4:44)
  6. Miss You Much (3:51)
  7. Whoops Now * (4:06)
  8. Love Will Never Do (Without You) (4:35)
  9. Alright (4:38)
  10. The Best Things in Life Are Free * (4:05)

met Luther Vandross

11. Control (3:27)
  12. The Pleasure Principle (4:13)
  13. Black Cat (4:47)
  14. Rhythm Nation (4:27)
  15. That's the Way Love Goes (4:25)
  16. Come Back to Me (5:36)
  17. Let's Wait Awhile (4:36)
  18. Twenty Foreplay (5:20)
  19. Young Love * (5:07)
  20. Diamonds * (4:00)

met Herb Alpert

21. The Knowledge * (3:59)
  22. Say You Do * (6:47)
  23. Don't Stand Another Chance * (4:16)
  24. French Blue * (6:22)
  25. When I Think of You * (10:19)
totale tijdsduur: 1:09:24 (1:58:25)
avatar van george clinton
I love Janet! Ik weet wel dat ze het niveau en de klasse van een Erykah Badu niet heeft maar niettemin blijft ze voor mij scoren. Haar nummers zijn geen technische hoogstandjes maar dat hoeft bij haar niet. Op de een of andere mannier zit het allemaal wel goed (tenzij ze de romantische toer opgaat). Het heeft gewoon een zekere chemie.

Marcel²
Deze verzamelaar heb ik ook. Zelf heb ik een andere albumcover, maar deze is ook mooi. Erg lang niet meer gedraaid, maar nu zit ie in mijn cd speler. Erg lekkere muziek moet ik zeggen.

avatar van Madonna
Supermooie compilatie. Heerlijk. Janet is echt zo cool. Die concerten van haar zijn ook zulke grote happenings.
Geweldige nmmers.

-5-

Wolfgang1975
Aardige verzamelaar. De bonus cd die tijdelijk bij deze compilatie te verkrijgen was maakt hem de moeite waard. Verder best aardige nummers, alhoewel ik sommige tracks (Runaway, Whoops Now en nummers 16-18) tenenkrommend vind. De soms wat iele zang helpt dan niet echt mee. Janet is op haar best als ze swingt zoals met Rhythm Nation, Nasty en Control. Dit zijn, samen met Love will Never Do Without You en That's The Way Love Goes, dan ook de hoogtepunten.

avatar van musicfriek
Wolfgang1975 schreef:

Geheel met je eens. Aardige nummers afgewisseld met hele slappe troep (Runaway, haar ballads) en de versie van Best Things in Life Are Free die hier op staat is echt verschrikkelijk. Puur door het jeugdsentiment scoort deze een hele krappe 2,5, ik draai liever het album Control (enige album met Rhythm Nation die nog een beetje de moeite waard is).

De soms wat iele zang

Zeg maar gerust dat ze niet kan zingen

Wolfgang1975 schreef:

Ook ik ben het hier mee eens, Janet is gewoon het beste als ze swingt, en niet te romantisch en langdradig wordt

avatar van LucM
Op deze compilatie staat vooral nog energieke en funky dance, de laatste jaren brengt Janet Jackson helaas van die slappe R&B. Al is haar stem aan de dunne kant en zijn haar ballades over het algemeen minder geslaagd, hier staan toch heel wat prima swingende nummers.
"What Have You Done for Me Lately" vind ik gewoon een uitstekend dance-nummer (geweldige bas!), "Nasty", "When I Think of You" en "Escapade" zijn ook dance-klassiekers.

avatar van musicfriek
Wel vreemd dat Again er niet op staat, was toch ook een vrij grote hit (als friekje zijnde was ik helemaal verliefd op dat nummer, maar als je nu weer luistert, is het eigenlijk tenenkrommend slecht.... Ze zingt zo vals in dat nummer!). Verder geheel eens met LucM, maar ik wil nog wel Love Will Never Do (Without You) noemen, een van haar beste songs (plus prachtige video)

Het nummer Diamonds klinkt inmiddels hopeloos verouderd, wat mij betreft een van haar slechtste songs.

avatar van LucM
Het nummer "Diamonds" heb ik niet op deze compilatie, wel op één van Herb Alpert en ik vind het nummer best te pruimen, vooral vanwege die trompet. De slechtste songs van Janet werden wat mij betreft na 2000 geproduceerd.

avatar van friday the 13 th
Ik heb Janet Jackson altijd al een matig zangeresje gevonden. Nooit echt met regelmaat gescoord, zeker de laatste jaren niet. Dit album is een leuk startalbum voor mensen die de (vroegere) muziek van Janet nog niet echt kennen. Het is ook een leuk verzamelalbum, maar toch mis ik enkele "hits" van haar. Eén ding staat vast, iedereen weet het, behalve Janet Jackson niet: haar ballads zijn meestal tenenkrommend slecht.

That's the way love goes is niet slecht, maar ik heb ook nooit verstaan waarom dit een hit werd. Vrij monotoom liedje. Het verschrikkelijke is dat ze haar echte enige goede ballad namelijk "Again" niet op dit album plaatst. Wat de reden hiervoor mag zijn, het is een gigantische foute keuze. When i think of you vind ik ook wel een leuk nummertje van haar.

Haar opzwepende, uptempo muziek kan ik meer appreciëren, favorieten zijn dan ook what have you done for me lately en natuurlijk het lekkere liedje "nasty". Escapade klinkt ook behoorlijk catchy en whoops now is vrij herhalend, maar zeker niet slecht. Rhythm Nation klinkt ook lekker, maar control vind ik een oerslecht nummer van haar. Haar rocknummer "Black Cat" vind ik ook één van haar beter nummers, die guitaarsolo doet het lied wel eer aan. Het klinkt lekker.

De rest van het album is opgevuld met slechte tot licht positieve nummers. Geen slecht album, maar ik hoop dat ze binnenkort toch eens een nieuw compilatie-album uitbrengt. Hoewel ze de laatste jaren minder goed bezig is, moet ik bekennen dat ik liedjes als " a little while", "all night (don't stop)" en" feedback" enorm lekker vind. Dit album is echt jaren 80, dit is te horen in bijna elk liedje. Lekker cheesy, maar ze mag zich wel eens updaten.

Decadent was een beter titel geweest.
Leuk in de jaren 80; vervolgens niet meer.

Leuk t/m het album Janet, daarna hoefde het van mij ook niet meer.

Van Janet kon ik That's the Way Love Goes ook nog waarderen.
Maar het dansbare van Control en Rhythm Nation sprak mij een stuk meer aan.

avatar van rkdev
De creatieve piek zat duidelijk ten tijden van Rhythm Nation en janet., met hier en daar een uitzondering.

avatar van pureshores
goede verzamelaar die de beste periode van Janet weergeeft. Met nog een uitspatting door de Velvet rope en wat kleine hitjes daarna zijn andere verzamelaars ook niet nodig want de hoogtijdagen komen hierop al voorbij.
Best wel opmerkelijk hoeveel singles van die albums getrokken werden, de singles van Control en Rhythm nation hebben bijna allemaal die strakke mechanische harde drums, vanaf de Janet periode gaat er een grote injectie rnb in.
Hoogtepunten: Rhythm Nation, The pleasure principle, When I think of you, Nasty, Alright, Love will never do without you.
Zelfs Twenty foreplay vind ik nu achteraf best mee vallen.
De slappe hap hier voor mij is Runaway en eigenlijk ook The best things in life are free, volgens mij is dit de K Klass mix

avatar van Funky Bookie
Alles is wel gezegd hier.
als je echt helemaal niets hebt van Janet is dit best leuk, maar het is veel verstandiger om Control en Rhythm Nation te kopen.

Funky Bookie schreef:
Alles is wel gezegd hier.

Daar doe je velvet rope echt mee te kort..dat is zeker net zo goed als de 2 die je noemt. Al staan er geen nummers van die plaat op deze verzamelaar.

avatar van Funky Bookie
Misschien nog een keer een kans geven dan.

avatar van Johnny Marr
Hele leuke verzamelaar, maar naar het einde toe wordt het wat gezapig, de vaart is eruit. Al die ballads na elkaar is een beetje jammer, hadden ze wat beter kunnen spreiden. Na Rhythm Nation wordt het dus wat saai maar voor de rest geen klachten, dit is echt een topverzamelaar hoor. Jammer dat ze voor altijd in de schaduw van haar grote broer zal staan, en misschien wel terecht hoor...maar ze mag toch wat meer waardering krijgen voor haar oeuvre, en dan vooral de hits, uit de jaren '80 en '90. Heb het gevoel dat ze toch wat wordt onderschat hier en dat vind ik jammer. Moest ik even kwijt.

avatar van Poles Apart
Johnny Marr schreef:
Na Rhythm Nation wordt het dus wat saai.

Vind je "That's the Way Love Goes" ook saai dan? Wat mij betreft behorend tot de betere singles van de jaren '90. Tijdloos en zwoel, zomers nummer. Beetje net zoals "Summertime" van DJ Jazzy Jeff & the Fresh Prince dat is.

avatar van Johnny Marr
Nee, my bad, That's the Way Love Goes is inderdaad ook schitterend. Ik doelde meer op de laatste drie nummers.