Godsmack - The Oracle (2010)

Rock / Metal
Label: Republic

1. Cryin' Like a Bitch (3:23)
  2. Saints and Sinners (4:10)
  3. War and Peace (3:09)
  4. Love Hate Sex Pain (5:15)
  5. What If? (6:35)
  6. Devil's Swing (3:30)
  7. Good Day to Die (3:55)
  8. Forever Shamed (3:23)
  9. Shadow of a Soul (4:44)
  10. The Oracle (6:22)
  11. Whiskey Hangover * (3:47)
  12. I Blame You * (3:09)
  13. The Departed * (5:52)
Aloanator
De video bij Cryin' Like a Bitch staat op youtube, maar ik vind het nou niet bepaald een aanrader. Het is veel minder duister dan op voorgaande albums. Ik zal het hele album ook nog een keer luisteren op zijn tijd voor ik een definitief oordeel vel.

avatar van nigeej
ik kijk er al naar uit

avatar van james_cameron
Lekker ongecompliceerde stoere mannenrock, zonder slechte songs. Meest verrassende track is het instrumentale titelnummer, dat afwisselend in elkaar zit en fijn doorbeukt. De overige negen songs zijn typisch Godsmack en passen naadloos binnen het oeuvre van de band. Iets te naadloos soms- er is werkelijk geen enkele sprake van originaliteit of vernieuwingsdrang. Hierdoor valt mijn score toch wat lager uit, al staan er zeker heerlijk vette songs op als Good Day To Die en Forever Shamed.

avatar van Don Cappuccino
1,5
Ik volg Godsmack al lang, vanaf 2002 en ze hebben mij nooit teleurgesteld met hun albums. Alle 4 de albums waren erg goed en daarom was ik erg benieuwd naar het nieuwe werk. Er zit maar liefst 4 jaar tussen IV en The Oracle, een flinke tijd, dus genoeg tijd om weer een knaller te maken. Jammer genoeg heeft Godsmack dat niet gedaan. Zwaar middelmatige riffs, waar zijn de riffs die staan als een huis van bijvoorbeeld Keep Away en Re-Align?. Het klinkt ongeinspireerd. Nergens probeert de band iets nieuws te doen, ze hebben het te makkelijk voor zichzelf gemaakt. Hier had ik wel wat meer van verwacht dan dit, 2 sterren

avatar van Metalhead88
Ben hem momenteel de eerste paar luisterbeurten aan het geven (incl. Whiskey Hangover en I Blame You).

Ik moet zeggen dat ik dit album waarschijnlijk vaker zal gaan luisteren dan het experimentele IV.
Het haalt het totaal niet meer bij de eerste drie albums, als het gaat om kracht, robuustheid en cadans, maar ik kan hier zowel als zanger en luisteraar toch wel erg van genieten.
Het is niet meer zo heftig als het voorgaande werk, maar de teksten, de melodieën (Sully's stem is prachtig!) en de variërende ritmes boeien mij wel voorlopig.
Stiekem beukt het toch wel lekker hier en daar met nummers als Good Day To Die en Saints And Sinners. Het album kent een zeer goede dosis 'UP YOURS'-mentaliteit en het titelnummer The Oracle is naar mijn mening goed opgebouwd en vrij krachtig. Mindere nummers tot nu toe vind ik het Papa Roach-achtige Love-Hate-Sex-Pain en de wat vreemde Devil's Swing. Het lijkt of ze met z'n allen een beetje aan het zoeken zijn in die nummers terwijl het te veel neigt naar mindere experimentele nummers uit IV. Verder bespeur ik een subtiele greep naar het allereerste album die het beste te horen is in het nummer Forever Shamed. Leuke hieraan is dat het is gecombineerd met een zéér catchy ritme.

Ik ga voorlopig voor de 3 sterren , al was het alleen maar omdat ik het goed vind dat Godsmack niet geforceerd probeert om oudere albums te overtreffen (mijns inziens onmogelijk), dan wel probeert om een zelfverzekerd en gevarieerd muzikaal werk af te leveren, ondanks het feit dat het niet meer zo 'gewaagd' is als vroeger. En wat mij betreft is er nog altijd helemaal niets verkeerd aan hun 'sound', hoe uiteenlopend en tegelijkertijd 'typerend' die ook geweest mag zijn de afgelopen 12 jaar.

Dit is het Godsmack-album waar ik een tijd op heb zitten wachten, wat mij betreft hun beste album na Awake. The power is wellicht niet te vergelijken met hun eerste platen, maar het gitaarwerk, de drums en de krachtige zang zijn weer veel beter. Er zitten een aantal erg goede songs bij. Album verveelt niet. Doet me af en toe aan Metallica denken.

Vandaag maar is voor gaan zitten.
Altijd haat liefde relatie met godsmack gehad maar na het horen van saints en sinners weer om.
De stem van Sully Erna gaat bij mij door merg en been.
Godsmack 2010 staat als een huis ..super band super cd.

avatar van Metalhead88
Heb het album al een tijdje in m'n autoradio zitten en ook thuis draai ik m regelmatig (naast de nieuwe van Pain Of Salvation), ik moet zeggen dat het album mij genoeg keuze en variatie geeft om afhankelijk van de beide bovengenoemde locaties de nummers te draaien die mij het best liggen. In mijn mening hierboven zei ik dat ik Devil's Swing een minder nummer vond, maar eerlijk gezegd is het toch een geweldig meeblèrnummer, vooral in de auto. Prachtig! Wellicht schaaf ik het in de toekomst bij naar 3,5.

Zou mooi zijn als hier nog de bonustrack 'The Departed' bij wordt gezet, want hoewel Godsmack heeft aangegeven geen ballads te doen op dit album, is dit er wel degelijk een van goede kwaliteit. Het is samen gedaan met die vrouw die zich ook liet horen op het nummer 'Hollow' op het vorige album, maar in dit nummer is ze toch beter op haar plek en komt ze bescheiden maar duidelijk over.

Joy
dacht ff dat ik per ongeluk metallica had opgezet...

Ik ben nog niet helemaal zeker van mijn mening over dit nieuwe album van Godsmack. Weet nog niet goed wat ik er mee moet.
Ondanks vele luisterbeurten ben ik nog steeds niet helemaal overtuigd.
Tuurlijk staan er lekkere groovy nummers op maar heb nog steeds nergens het gevoel van whoooo ik word van mijn stoel geblazen!
Probeer het over een aantal weken nog wel een keer.
vooralsnog 3.5*

PriestMaiden
Goed album maar ik heb toch wat het gevoel van 'ik heb dit al gehoord van deze band' in vele nummers. Niet echt vernieuwend, maar beter dat als vernieuwen op een verkeerde manier.