James Holden - DJ-Kicks (2010)

Dance / Electronic

19. Didier Paquette - Arwen, Namarie
  20. SS Pyramid Snake - Catacomb City
avatar van OldRottenhat
KampF schreef:
Vinden jullie het ook zo jammer dat, misschien wel het mooiste nummer op dit album, Caribou - Lemon Yoghourt, net niet tot een climax komt?

Daar had Holden echt een dikke beat onder kunnen gooien.

Ik begrijp wat je bedoelt ja, daar had Holden inderdaad iets vets mee kunnen doen. Hoewel ik het niet erg vind storen, aangezien ik het als opbouw naar Mogwai - The Sun Smells Too Loud [Holden Remix] (wat voor mij de ultieme climax/hoogtepunt van het album is) wel prima op zijn plaats vind.

avatar van Mikser
Holden is een baas en bewijst dat maar weer eens. Prachtige mixplaat van iemand die als geen ander begrijpt hoe spanningsbogen werken. En wat een platenkeus weer. Anno nu gecombineerd met anno tijdloos. Sommige tracks zijn onmiskenbaar van dit moment en sommige (voor mij) volkomen onbekend. Samen met Damian Lazarus is Holden de meest interessante platenvoorschotelaar naar mijn mening.

Voor de liefhebbers, dit interessante gesprek met Holden op Redbullmusicacademy:
Red Bull Music Academy - Video Archive - James Holden - bit.ly

Heb het interview nog niet bekeken maar ik vind het zowieso al een interessante website met nog veel meer interviews, dus dank

Heb inmiddels het hele interview (bijna 2 uur) met Busy P bekeken. Leuk om te horen hoe het in de beginjaren ging met Daft Punk en hoe ze steeds bekender werden.

En ik ga nu even de laatste 40 minuten van het interview met Holden verder kijken, ook heel interessant alleen is Holden wel echt een vage gast, haha

avatar van Tha)Sven
Die eerste helft is echt fantastisch zeg. Ik ben verder totaal niet bekend met zijn werk maar de rest is dus ook de moeite waard ?

avatar van KinkyEmo
Wat een heerlijke plaat! Lijkt soms maar enkele nummers te duren, maar ondertussen ben je alweer een hele cd verder, zo fijn is dit album in elkaar gemixed. Fietsend door de sneeuw of heerlijk onderuit gezakt op de bank, dit album is een perfect gezelschap.

Wat een topper, spannende plaat.

Tijd geen elektronische muziek geluisterd/kocht.
Deze is voor mij een aanleiding er weer meer van te gaan zoeken.

avatar van Poa
Poa
Hopelijk mag ik hier even wat reclame maken: wie deze mix waardeert zou dit ook eens kunnen proberen. Nog veel verder van de dansvloer verwijderd (sterker nog - ondanks een DJ achtergrond heeft het eigenlijk niets met dance te maken), maar wel met een aantal raakvlakken vind ik. Eveneens uitstapjes naar wat krautrock bijvoorbeeld, maar nog meer richting wazige en vergeten dingen die wonderwel naast elkaar werken.

Never Fail. That's it.

avatar van KampF
Verhoogd naar 5,0* omdat dit de meest originele mix is die ik ooit heb gehoord. James Holden is ongekend creatief in zijn muziekkeuze op dit album.

Ik denk wel eens dat de nummers individueel niet zoveel opvallen. James Holden maakt er echter een lekkere taart van. Ik bedoel, slagroom, koekkruimels en kersen zijn lekker, maar pas als je ze op elkaar legt heb je echt iets lekkers. Hoe zou je dit album anders kunnen noemen? Even denken.. Een kleurrijk klanktapijt, een kolkende watermassa. Ik vind het ook een creatieve stap voorwaarts wanneer ik At The Controls & Balance 005 in mijn hoofd neem. Nog een stukje verder dan de 'gewone' dansvloermuziek.

Je hebt DJ's die populaire hitjes mixen. Samenhang? Vaak geen. Het werkt, maar dan is de totale mix een soort lapjeskat. Je hebt DJ's die binnen 1 stijl kunnen mixen. Samenhang? Meer dan hitjes DJ's. Ook dit werkt. Consistent mixen, maar vaak blijft het bij een slap biscuitje: de vorm en alles is hetzelfde, maar niet versassend in smaak, te gewoon, te vaak geproefd. Dan heb je echt goede DJ's. James Holden is zo iemand. Holden kan zowel populaire nummers, als binnen 1 stijl, als briljant binnen meerdere stijlen mixen, en weet daarbij typisch zijn eigen watermerk neer te zetten.

Het is bijvoorbeeld geniaal hoe hij post-rock band Mogwai in de mix zet, zo subtiel opgebouwd. En bij de Luke Abbott Remix van Rauch voel je pure euforie, gaan! En constant dat ratelende, doorstomende, tikkelende geluid waarmee Holden zijn stempel drukt.

Veel beter zal het voor mij niet worden, denk ik. Dikke aanrader voor iedereen die zich ook maar enigszins in elektronische muziek interesseert.

avatar van luc011190
Luister ook eens zijn live DJ-sets, zijn misschien niet zo dynamisch als deze, maar kennen momenten die minstens zo goed zijn als zijn mix-cd's.

James Holden @ 5 Days Off

O.a. Four Tet, Portishead en Caribou!

avatar van Protonos
Aaaah! die spotify reclame tussen deze mix door. Wat een anticlimax.

avatar van Streup
Protonos schreef:
Aaaah! die spotify reclame tussen deze mix door. Wat een anticlimax.

Ik heb een hele tijd een illigale versie gehad van James Holden's "At the Controls" en daar was (best netjes) doorheen gemixt: "This CD is for promo use only; not for copying and resale". Nu ik betaal voor Spotify en die CDs dus zonder die waarschuwing hoor, mis ik toch iets

Ik ben beniewd of iemand dit ooit leest. Maar wat vinden jullie van de track triangle folds van mr. Holden? Ik vind het zelf een stuk minder dan een lump of een corduroy.
Ik ben beniewd wat jullie horen en of iemand het een toptrack vind?

Mischien kan diegene uitleggen wat er zo speciaal aan is, dan hoor ik het hopelijk ook.

Alvast bedankt

avatar van buffel2005
Streup schreef:

I know the feeling !

Tot aan Lemon Yoghurt klinkt het echt heerlijk. Hele toffe korte (stukjes van) nummers die perfect bij elkaar blijven te passen en een perfect spanningsopbouw hebben.

Daarna raak ik 'm een beetje kwijt. Voorlopig stem ik nog niet, nog maar een keertje beluisteren.

avatar van shimahero
Ik vind dit een lekkere plaat. Ik hoop dat ik "at the controls" ook een kan aanschaffen

Volledig eens met Beertjespyama, ik moet er ook nog even goed voor gaan zitten voor het stuk daarna!

avatar van Teunnis
Zo hé, deze hakt er nu ineens wel behoorlijk in. Ik had hem al een aantal keer opgezet, maar toen wilde het nog niet zo magisch worden als zijn At the Controls. Dit keer was het wel 100% raak, vooral op het einde (Triangle Folds en Legowelt) was ik af en toe helemaal weggezonken in de muziek.

avatar van Jordipordie
Echt geniale CD binnen dit genre. Must have. Deze zo vaak gedraaid dat elk andere CD al lang was gaan vervelen. Knap wat hij met de nummers doet, hij maakt er iets van dat het origineel doet vergeten. Sommige nummers zou ik los niet eens luisteren! Persoonlijk vind ik deze beter dan zijn - At the controls - CD die op Musicmeter een hogere score krijgt.