Ben Harper - Diamonds on the Inside (2003)

Label: Virgin

1. With My Own Two Hands (4:35)
  2. When It's Good (3:04)
  3. Diamonds on the Inside (4:27)
  4. Touch from Your Lust (4:28)
  5. When She Believes (5:20)
  6. Brown Eyed Blues (5:42)
  7. Bring the Funk (4:08)
  8. Everything (3:01)
  9. Amen Omen (5:50)
  10. Temporary Remedy (3:12)
  11. So High So Low (3:44)
  12. Blessed to Be a Witness (4:12)
  13. Picture of Jesus (5:46)
  14. She's Only Happy in the Sun (3:54)
Ben Harper "Diamonds on the Inside" ****

Tja , gewoonweg erg mooi album. Ben Harper levert simpele maar erg mooie muziek met aangename zang en gitaarwerk. Everything , Amen Omen ! , Picture of Jesus zijn allezins toppers ... Alle songs zijn eigenlijk goed , niets meer aan toe te voegen....

Er bestaat gewoon geen andere artiest die zo veel genres zo volkomen beheerst zonder zijn eigen stijl op te offeren.

Trouwens: de live versie van Temporary Remedy van het concert in Lille op 20 oktober 2003 is echt fenomenaal.

En de DVD Live At The Hollywood Bowl is nog steeds één van mijn favoriete concertregistraties.

avatar van Ruudf
Een van de mooist Cd-hoezen, dat is het zeker ook voor mij. Prachtig sfeervol. En dat geld eigenlijk ook voor het album zelf, sfeervol. Prachtige liedjes van veel verschillende genres.
Van het funky "bring the funk" tot het rockende "so high so low" (met dat fenomenale schrik-effect op het begin)... tot het Bob Marley-achtige "with my own two hands".
Het kleine, mooie "she's only happy in the sun", niet te vergeten!
Gewoon een fenomenaal goed album!

avatar van Rayaccos
Goed, alleen een beetje jammer dat hij over Jezus zingt.

avatar van Woody
Rayaccos schreef:
Goed, alleen een beetje jammer dat hij over Jezus zingt.

Waar slaat dat nou weer op?

Prachtig album dit. Voor mij een 4.5 waard.

avatar van Rayaccos
Woody schreef:

Waar slaat dat nou weer op?

Prachtig album dit. Voor mij een 4.5 waard.

De teksten zijn niet onbelangrijk bij veel van zijn nummers en als hij dan de nadruk legt op iets waar ik niet zoveel mee kan dan is dat jammer.

het zal wel met de hoes te maken hebben maar deze ga ik vanavond zoeken. Ik wil toch wel eens weten wat voor muziek deze man maakt. Ben benieuwd. Ik zal nu geen teksten lezen van te voren zodat ik geen oordeel vooraf kan vellen

toch hoop ik stiekem op wat mooiere teksten dan ik zo tussen neus en lippen las bij het album "the will to live"

lekker album wel...

With my own two hands had ik al een stukje impro van gehoord tijdens het concert van PJ in MSG. Goed nummer..heerlijk vrolijkgestemd en met een hele simpele hele mooie boodschap.

Diamonds on the inside, prachtige titel. Het nummer een paar keer opgezet en toch wel erg goed. Als je dit op de radio hoort op je werk denk je meteen "Damn!" volgens mij. Als je hem bewust opzet en denk "nou 't zal mij benieuwen" dan wordt het niet meteen duidelijk misschien.

de rest is nog niet helemaal doorspit hier maar klinkt als een aardige luisterplaat hoor!

avatar van barrett
Wat is die openingssong toch zo cool...

avatar van TheFunkyM
Ik kende deze man helemaal niet.
Maar doordat ik naar Rock in Park ga, ben ik een beetje de artiesten die daar komen, aan het checken. Dit is meteen een topper, prima luisterbaar cdtje tot nu toe.

Dit zou best een hele goede beoordeling kunnen worden!

avatar van TEQUILA SUNRISE
Zojuist op Spotify beluisterd dit album en dat smaakt naar meer.
Een veelheid aan stijlen ( o.a Marley / Kravitz / Ray La Montagne ) hoor ik erin terug,
Deze plaat ga ik zeker nog een paar keer beluisteren en wanneer het muntje valt richting platenzaak.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Twijfel er nog steeds aan om dit album eventueel aan te schaffen.
Ik vind de plaat nog iets te onevenwichtig om nu al een besluit te nemen.
Een herbeluistering heeft daar nog geen verandering in gebracht.
Overigens had Picture Of Jesus zo op Paul Simon" s Graceland kunnen staan.

avatar van TEQUILA SUNRISE
De plaat kan mij toch niet de gehele albumlengte boeien.
De mindere nummers zoals het gezapige When She Believes, Bring The Funk & So High So Low halen het album voor mij flink naar beneden.
De eerste 3 nummers, Everything, Amen Omen & de afsluiter vind ik dan weer erg sterk, de rest redelijk tot goed.
Het lijkt wel of hij bij Temporary Remedy Kravitz heeft ingehuurd.
Ben Harper heeft een veelheid aan stijlen dat maakt dit album wel gevarieerd.

avatar van keijzm73
Had zijn nieuwe verzamelalbum opstaan (Ben Harper - By My Side). Miste 'Amen Omen', 'Blessed To Be a Witness' en 'Picture of Jesus' daarop! Dus daarna deze maar weer eens opgezet! Wat een heerlijke plaat! Voor nu maar vooral op zonnige zomerdagen. Lekker loom wegluister album

avatar van Ernie
Toch weer verhogen naar 4*

perfecte luie zondagmiddagplaat met een licht katerkopje.

CCR en JJ Cale staan in de wachtrij

avatar van ZAP!
Rayaccos schreef:
Begrijpelijk. Ben Harper is voor mij echter één van de zeer weinigen die er volledig mee wegkomt.

avatar van Ernie
Heb eigenlijk exact hetzelfde. Sommige teksten zou ik bij andere artiesten echt niet trekken (te religieuze insteek) maar bij Ben apprecieer ik het wel. Amen Omen, When she believes, Picture of Jesus altijd goede nummers gevonden.

I'll rise, Jah work, God fearing man van zijn andere albums vind ik ook tot zijn beste werk horen.
Ook al live gezien en ie meent het ook echt wel. Waar anderen dan onsteken in een potje moreel gezwets denk ik bij hem meer aan de typische Afro-Amerikaanse gospelvieringen. Veel opzwepende ritmes en gezang. Die stroming heeft ons echt enorm veel goede artiesten gebracht.

Zou me daar op een zondag als atheïst zijnde ook nog amuseren

avatar van ZAP!
Ken deze plaat niet eens...
Toch ook maar es checken een keer.

Het album van Harper dat ik het meest draai. Luistert lekker weg.
En het titelnummer vind ik geweldig ...... Het blijft hele dagen in mijn hoofd hangen. Heerlijk toch !