Delta Spirit - History from Below (2010)

Label: Rounder

1. 911 (3:16)
  2. Bushwick Blues (3:42)
  3. Salt in the Wound (5:50)
  4. White Table (5:06)
  5. Ransom Man (4:37)
  6. Devil Knows You're Dead (3:58)
  7. Golden State (3:15)
  8. Scarecrow (4:06)
  9. Vivian (4:28)
  10. St. Francis (4:23)
  11. Ballad of Vitaly (8:05)
Mooie plaat. Konden wel eens raak gaan schieten, commercieel gezien.

Dat gevoel had ik ook, maar voorlopig hoor ik er nog weinig over. Deze folky sound met rock-invloeden is vrij trendy de laatste tijd. Bushwick Blues is een potentiele indie-klassieker.

avatar van fish
Ik vind Bushwick blues een geweldig nummer. Het doet me erg denken aan Dakota van The Stereophonics, zowel wat betreft de sound als wat betreft de thematiek. Ook Dakota vind ik een geweldig nummer.

Let wel; Bushwick blues staat geheel op zichzelf, zo'n nummer heeft eigenlijk geen vergelijkingen nodig. Zijn er echter musicmeterfans die Delta Spirit niet kennen, bij deze een idee.

Voor de rest klinkt de band erg strak. Folk en rock zeker, maar de zanger heeft genoeg soul in zijn stem en de lyrics zijn sterk genoeg om toch origineel te zijn. Ik bedoel, wie schrijft er nou verder een nummer over Vitaly Kaloyev? Deze laatste was de Rus die de verkeersleider heeft vermoord die verantwoordelijk was voor de crash van een russisch vliegtuig in 2002 waardoor Vitaly in 1 klap zijn hele gezin verloor.

Als een band zulke thema's weet te verhalen naar een lied, mijn interesse is gewekt. En dat past zeker toch in de folktraditie. Het nummer staat als een huis, by the way.

Mocht je Delta Spirit niet kennen.....geef ze een kans. Ik denk haast niet dat je teleurgesteld zult raken.

avatar van Noere
Ik ken eigenlijk alleen Bushwick Blues, maar dit nummer alleen verdient meer aandacht. Het perfecte nummer voor na een break up.