Tim Hardin - Unforgiven (1981)

Folk / Pop
Label: San Francisco Sound

1. Unforgiven (3:34)
  2. Luna Cariba (2:52)
  3. Mercy Wind (1:14)
  4. If I Were Still with You (3:26)
  5. Judge and Jury (2:38)
  6. Partly Yours (2:05)
  7. Sweet Feeling (2:41)
  8. Secret (3:18)
avatar van AdrieMeijer
Tim Hardin overleed in december 1980 en was toen pas halverwege de opnames van "Unforgiven". Van enkele songs horen we alleen de ruwe demo (Tim & piano), andere songs zijn al wat beter uitgewerkt. Er staan veel héél mooie songs op, alleen het titelnummer is een beetje duf. Volgens mij heeft Joe Cocker er een betere versie van gemaakt. Mooi wil overigens niet zeggen dat het net zo'n makkelijk toegankelijke plaat is als Tim Hardin 1 of Tim Hardin 2.
De plaat is vrijwel niet te vinden, een enkele maal komt hij op EBay voorbij, soms wordt hij ook als cd aangeboden, maar dat is gewoon dezelfde grammofoonplaat, compleet met tikken. Mocht je hem tegenkomen, dan hoop ik dat je er hetzelfde in hoort als ik: een gekweld artiest die nog één maal tevergeefs probeert de luisteraar te bereiken.

Hendrik68
Ben helemaal in de Tim Hardin stemming de laatste paar dagen. Af en toe heb je dat. Dan moet het hele oeuvre er weer even een poosje aan geloven. Dit album is, zoals Adrie hierboven al zegt, nauwelijks te vinden. Het titelnummer staat wel op Spotify. Als Adrie zegt dat dat nummer "een beetje duf" is dan ben ik nog nieuwsgieriger naar de rest. Ik vind dat titelnummer al redelijk geniaal, eerlijk gezegd. Dat het niet zo makkelijk wegluistert schrikt mij in het geheel niet af. Het mooiste album van Hardin, Suite for Susan Moore etc. luistert ook niet makkelijk weg, maar ik krijg er werkelijk geen genoeg van. Vind hem tegenwoordig zelfs beter dan 1 en 2. Vooral ook omdat heet zo'n geheel is. Alle songs passen daar bij elkaar. Ik weet uiteraard niet hoe het hier is. Maar als Tim Hardin zich van zijn kwetsbare kant laat horen is er vrijwel geen gelijke. Was er geen gelijke.....

Hendrik68
Laatste weken volop kunnen genieten van dit album. Het is buitengewoon jammer dat Hardin dit album niet heeft kunnen afmaken. Aan de andere kant wil ik eigenlijk ook niet weten hoe een nummer als Partly Yours of Secret zou hebben geklonken. Het is bij die nummers net alsof hij de piano mee naar het toilet heeft genomen, zo ver weg klinkt dat nummer, maar o zo puur en mooi. Dat geldt voor nagenoeg het hele album. Waar Adrie het titelnummer duf vindt klinken vind ik Luna Cariba niet zo heel geslaagd. Maar voor de rest is het puur kippenvel, in de wetenschap dat Hardin zijn laatste dagen beleefde.

avatar van AdrieMeijer
AdrieMeijer schreef:
...., alleen het titelnummer is een beetje duf. Volgens mij heeft Joe Cocker er een betere versie van gemaakt.

Joe Cocker heeft trouwens twee Unforgivens opgenomen, het Tim Hardin nummer (http://kenlauber.net/blog/?p=151) en een geheel andere song die op YouTube te beluisteren is (https://www.youtube.com/watch?v=Bx8rv6dpTRU)