The Thing with Ken Vandermark - Immediate Sound (2007)

Noorwegen / Verenigde Staten
Jazz
Label: Smalltown Superjazzz

1. Immediate Sound I (11:35)
  2. Immediate Sound II (2:22)
  3. Immediate Sound III (9:43)
  4. Immediate Sound IV (14:25)
Ik Doe Moeilijk
Door de vele samenwerkingen in verschillende projecten is er een welhaast telepatische communicatie tussen de muzikanten ontstaan, waardoor de improvisatie inderdaad een soort immediate sound is. Er zijn een aantal briljante dialogen tussen de saxofonisten vooral in deel 3 en 4. Dit culmineert in een haast orgiastische groove van deel 4, wanneer Vandermark zijn kenmerkende syncopische funklijnen blaast op de bariton saxofoon. Ik houd vaak een behoorlijk euforische stemming over aan dit album. Hopelijk komt dit niet doordat de geluidsdruk van de speakers alle zuurstof uit de kamer heeft geblazen, want dit moet Luid afgespeeld worden.

thejazzscène
De laatste nummers zijn inderdaad het indrukwekkendste. Vandermark op bariton is altijd een genieten. Ik ga hem dit weekend zien met zijn project CINC (+ Phillip Wachsmann & Paul Lytton) in Kunstencentrum België. Ik hoop dat hij dan ook wat toeren uithaalt en het onderste uit de kan haalt met die saxofoon. Bij Vandermark weet je het echt nooit wat het zal worden. Al eens een album gehoord van The Vandermark 5? Daar flirt hij met allerlei tradities van genres en mengt die tot een overheerlijke mousse van geluid.

thejazzscène
Ben van CINC momenteel een cd'tje van aan het beluisteren... °°°(wat is me dit alweer???)

Ik Doe Moeilijk
Wachsmann is tof, heb ik vorig jaar gezien met het Evan Parker Electro-Acoustic Ensemble.

thejazzscène
Ja, die heb ik toen ook gezien in Hasselt, was inderdaad een geweldig concert (was toen ook met Peter Evans). Ben daarentegen wel niet zo'n fan van het duo (Lytton - Wachsmann). Ze maken van de muziek steeds iets abstract en ik hou liever van duidelijke lijnen in de muziek (zoals dat hier bijvoorbeeld het geval is).

avatar van AOVV
The Thing bestaat zo al uit 3 klasbakken, als daar dan ook nog een Ken Vandermark aan toevoegt, tja..
Heerlijke chaos op dit plaatje, met fantastische interactie tussen Gustafsson en Vandermark. In het laatste nummer (mijn favoriet) wordt geregeld het onderste uit de kan gehaald, en als de perfecte verfrissing over de luisteraar heen gekieperd; de meest heerlijke koude douche ooit.

'Immediate Sound' weet me meteen in te pakken. 4 sterren