Hugo Matthysen - Dag Allemaal! (1993)

Belgiƫ
Label: RCA

1. Alaska (2:39)
  2. Al Mijn Oude Vriendinnen (1:45)
  3. Rudy (3:07)
  4. Door de Voorruit (3:10)
  5. Waar een Wil Is (2:03)
  6. C'Est La Vie (2:38)
  7. Motorolie, Kaas en Frikadellen (1:55)
  8. Jezus aan Mijn Bed (2:30)
  9. Zouden We Elkaar Eens Kunnen Zien (3:34)
  10. Dertigers (2:41)
  11. De Oude Leraar Duits (1:40)
  12. Pak Me (3:22)
  13. Roerloos (2:12)
  14. Ik Hak Hem Af (4:18)
avatar van Zachary Glass
Met dank aan de weledelgestrenge heer ElMeroMero heb ik deze kunnen plaatsen

Jeugdsentiment à volonté. Je zou eens mijn exemplaar moeten zien, een danig bekrast doosje. Ik sleepte deze cd werkelijk overal mee heen, toen ik in het eerste jaar secundair zat

Matthysen kan dus geen voor meter zingen, maar dat hindert mij geen enkele mallemoer.

O emmers witte wijn
Wat is er zieker dan een dood konijn?
Ik zal op tilt slaan in de Provence
Ik snij mijn linkeroor er af
als jij in het rechter fluistert
ik hou van jou tot in mijn graf

valt er te horen in Alaska , zeg nu zelf - dat is toch prachtige romantische slapstick?

Rudy is zo'n liedje over een weggezonken parvenu, waar het voor mij onmogelijk is om niet te ginnegappen:

Zie je daar eens zitten - totaal verkrampt ...
Folter eens wat katten/Beroof een bank/Doe de buurvrouw binnen - Rudy, kruip erop/Er zijn nog andere ballen/dan de ballen in je soep

In feite is er geen enkel minder nummer te bespeuren op deze cd. Alle nummers zijn charmant ironisch en verterend - met natuurlijk af en toe een flinke scheut vitriool. Wat had u wel gedacht?

In Dertigers bijvoorbeeld, een uptempo rocker die je meeneemt dwars doorheen een horrorfilm van echtelijke verveling.

Samen op vakantie
Een derderangs hotel
Ze bladert in Libelle (= Belgisch vrouwenblad)
Hij zit de dagen af te tellen
Vervelen en vervellen

Hugo Matthijsen, dames en heren

De dag is goed, de maand is goed - het jaar is goed, want Hugo Matthysen is aanwezig op MuM

Geweldige indrukken die je daar weer geeft, Zach, maar komt deze meneer echt uit Amerika?

avatar van Zachary Glass
Dat zouden ze wel in de V.S. wel willen

Heerlijke cd .

Neem nu een liedje als De oude leraar Duits, dat is hilarisch droog, maar eigenlijk zit er in anderhalve minuut een heel mislukt leven samengebald .

Hugo Matthysen is natuurlijk een schitterend schrijver (prachtige series als Dag Sinterklaas en Kulderzipken komen uit zijn pen, hij is de man achter een hele hoop liedjesteksten van De Nieuwe Snaar, schrijft die ene halve bladzijde waarvoor ik toch elke week de Humo lees en heeft het meest hilarische radioprogramma ooit op zijn cv) maar als hij zijn teksten zelf zingt werken ze nog steeds het beste. Muzikaal stelt het niks voor in vergelijking met het genie van Jan de Smet en co, maar die zagerige droogheid maakt het gewoon af.

Ik zeg vlakaf
'k hak hem eraf
't zal een verlossing zijn,
een aangename straf
ôh ja
a-ha a-ha

avatar van c-moon
Freud, wat kan ik daar nog aan toevoegen (behalve dan dat je overschot van gelijk hebt!)

avatar van timhardt
naar deze plaat ben ik dus al jaren op zoek, ik ken hem wel natuurlijk, heb hem op cassette gehad, maar helaas is die ergens in een verhuis verloren gegaan.
Als er hier iemand is die me eraan kan helpen: ik ben u nu al eeuwig dankbaar.

prima plaat anders, 4,5*

De minst bekende plaat van Matthysen. Ik heb ze gelukkig alledrie in mijn bezit. Weer ijzersterk. Mijn favoriete nummers op dit album :
'Alaska', 'Door de voorruit 'en 'Jezus aan mijn bed'. Ook hard gelachen met de nota's in het hoesje : 'Astmatische poedelgitaar : Jean Blaute'.
Meest geniale tekstregel deze keer : 'Hoe ze in een volmaakte boog/ zomaar door de voorruit vloog/ In een sterrenhemel van versplinterd glas/ Alsof ze een figuurtje van Walt Disney was'.
Geef deze man een standbeeld!

avatar van Ploppesteksel
Schitterende 3de plaat van Hugo Matthysen .
Alaska, Rudy & Door de Voorruit zijn briljant.
En Motorolie, Kaas & Frikadellen niet minder !

Father McKenzie
Voor mij de minste van de drie platen van Matthysen, maar véél wordt goedgemaakt door het meesterlijke Alaska!

avatar van dazzler
DAG ALLEMAAL 1993
was het laatste belpop album van Hugo Matthysen.
De rockende gitaren werden alsmaar grimmiger en zouden
in de jaren 90 leiden tot de Clement Perens Explosition.

De composities zijn echter minder beklijvend,
en de clevere rijmelarijen nopen naar een déjà entendu.

Slechts twee singles dit keer: Pak Me en Alaska.
Samen met de volgens mij grotere singlekandidaat
Al Mijn Oude Vriendinnen het het schrijnend miniatuurtje
van De Oude Leraar Duits voor mij de vier leukste nummers.

Bij die laatste moet ik altijd onverwijld denken
aan O. Den Beste (het typetje van Wim De Bie).

Hugo Matthysens teksten baanden de weg voor Noordkaap,
Gorki en de Mens (en dat is meer dan een behoorlijke verdienste).

timhardt schreef:
Als er hier iemand is die me eraan kan helpen: ik ben u nu al eeuwig dankbaar.

prima plaat anders, 4,5*

Ik weet dat je bericht al van lang geleden dateert, maar ik heb een exemplaar hier van dat ik weg die. Bij interesse mag je steeds een p.m sturen.