Motorpsycho - Timothy's Monster (1994)

Noorwegen
Label: Stickman

1. Feel (3:26)
  2. Trapdoor (4:22)
  3. Leave It Like That (3:33)
  4. A Shrug & a Fistful (3:14)
  5. Kill Some Day (6:53)
  6. On My Pillow (7:21)
  7. Beautiful Sister (4:11)
  8. Wearing Your Smell (3:35)
  9. Now It's Time to Skate (4:58)
  10. Gift Land (10:20)
  11. Watersound (5:11)
  12. The Wheel (16:57)
  13. Sungravy (4:36)
  14. Grindstone (7:17)
  15. The Golden Core (12:59)
  16. Leave It Like That * (3:32)
  17. A Shrug & Fistful * (3:14)
  18. Very 90's, Very Aware * (3:12)
  19. On the Toad Again * (3:55)
  20. Now It's Time to Skate * (4:06)
  21. Watersound * (5:06)
  22. Innersfree * (7:27)
  23. Giftland * (9:47)
  24. Trapdoor * (4:22)
  25. Kill Some Day * (6:51)
  26. Sungravy * (4:35)
  27. Grindstone * (8:24)
  28. The Golden Care * (12:59)
  29. President Block * (3:22)
  30. Jr * (4:34)
  31. Birds * (4:17)
  32. Leave It Like That [Edit] * (2:37)
  33. On My Pillow [Edit] * (5:47)
  34. The Wheel [Edit] * (8:49)
  35. New Day Rising * (2:22)
  36. Seethe * (3:27)
  37. Shock Me * (4:09)
  38. Workin' for Mca * (5:36)
  39. Space Cadet Boogie * (4:16)
  40. Walking on the Water [Alt. Version] * (2:59)
  41. Mr. Butterclut Goes to the Fair, Meets the Viscount, and That's Where We Leave Him at the End of This Episode... * (2:40)
  42. Celestine * (5:10)
  43. Sinking * (4:53)
  44. The Entertaining Ape * (2:48)
  45. Giftland Jam * (6:03)
  46. Sonnyboy Gaybar [Org. Version] * (2:08)
totale tijdsduur: 1:38:53 (4:12:20)
avatar van freakey
niels94 schreef:
.....Iets dat mij opviel: tot 2011 zijn er nauwelijks berichten geplaatst hier, daarna ineens meer dan 2 pagina's

Zal wel te maken hebben met de deluxe heruitgave neem ik aan....

avatar van robbizzel
Wie is die vrouw eigenlijk die mee zingt op The Golden Core?

avatar van Don Cappuccino
robbizzel schreef:
Wie is die vrouw eigenlijk die mee zingt op The Golden Core?

Volgens iemand op Last FM is het Anneli Drecker, ook wel bekend van Röyksopp.

Die naam staat ook in de liner notes van de cd.

avatar van robbizzel
Helaas de cd nog niet in het bezit cool trouwens als het daadwerkelijk dat vrouwtje van Royksopp is ( Sparks maar weer ff opgezet, lekker voor de zondag ochtend )

avatar van Eveningguard
Een cover met een kinderlijk getekend mannetje staart mij aan terwijl ik de top 10 van Don doorspit. Op een of andere manier vond ik het mannetje innemend en van het een kwam het ander. Now It's Time to Skate vond ik erg verfrissend klinken. De psychedelische elementen klonken mij behoorlijk apart in de oren. Dit is een band die onlangs zijn invloeden toch wel een behoorlijk eigen geluid. Als persoon die originaliteit hoog heeft staan is dat alvast een pluspunt.

De kinderlijkheid van de briljante cover is overal terug te vinden op de eerste disc van Timothy's Monster. Veel hoekige, psychedelische arrangementen, vreemde doch popachtige teksten en de op het randje vocalen van de zanger. Qua productie is het allemaal een rommeltje maar gelukkig past het wel goed bij de muziek. Toch zijn sommige nummers wel erg zacht gemixt waardoor de zang amper te verstaan is. De vrolijkheid en speelsheid is erg aanstekelijk op disc een maar godzijdank gaat men aan het eind pas echt knallen!
Giftland is een monster (ha) van een track.

Disc twee is nagenoeg perfect te noemen. Veel prachtige melodieën en avontuurlijke, lange stukken. Een track als The Wheel kwam mij bij de eerste luisterbeurt als een complete verassing binnen. Dat nummer staat wel heel erg in contrast met bijvoorbeeld Beautiful Sister. Machtig nummer. Het allermooiste is echter als laatste bewaard. The Golden Core is qua opbouw en tekst het absolute hoogtepunt van dit dubbelalbum. Waar de zang soms nogal matig is, bewijst Sæther hier dat hij wel degelijk mooi kan zingen. In ieder geval kan Snah maar beter zijn mond houden want zelfs Efrim van ASMZ kan nog mooier zingen. En dat zegt wat.

Conclusie: Een zeer creatief album met zowel speelse als duisteren kanten. Disc 1 valt een beetje in het niet bij disc 2 maar toch heb ik er zeer van genoten.

avatar van Zoute Popcorn
The Golden Core.. geweldig dit! Absurd mooi, van dit album ga ik keihard genieten de komende tijd. Later meer

avatar van Don Broccoli
De zware stukken zijn lekker, de rest vind ik maar een gepiel. Maar ik hou hoop dat de rest nog groeit.

avatar van crosskip
Bij gepiel moet ik altijd denken aan de notenneukerij van bijv. een Yes of Dream Theater, maar aangezien daar hier geen sprake van is, ben ik toch wel benieuwd wat je er nu mee bedoelt.

avatar van Don Broccoli
Voor mij is soms niet helemaal duidelijk wat ze willen met die lange nummers. Ik zie de toegevoegde waarde van sommige stukken niet. Dat bedoel ik met gepiel, dat ze een beetje lopen te klooien in de marge. Maar daar ben ik dus nog niet helemaal van overtuigd. Het klinkt niet alsof ze maar wat doen, maar ik voel het nog niet.

avatar van Don Cappuccino
Motorpsycho jamt inderdaad bijna op nummers als The Wheel en Giftland, dat moet je liggen. Ik vind dat juist fantastisch.

avatar van Don Broccoli
Dat is soms behoorlijk minimalistisch, heb ik het idee. Ik moet het daarom wat tijd geven.

avatar van crosskip
Duidelijk te horen op de bonustrack Giftland Jam, waar ze uiteindelijk de basis van het nummer vinden in een jamsessie. Al samenspelend zoeken naar dat magische moment, vooral live bijna het trademark van Motorpsycho. Het moet je inderdaad liggen, maar ik vind het prachtig om door de band meegenomen te worden op zo'n heerlijke trip