Metal Battle (1983)

Label: Roadrunner

1. Raven - Mind over Metal (3:28)
  2. Anvil - Motormount (3:43)
  3. Battleaxe - Ready to Deliver (3:12)
  4. Mercyful Fate - Black Funeral (2:50)
  5. Tank - Laughing in the Face of Death (5:16)
  6. Venom - Leave Me in Hell (3:27)
  7. Jaguar - Run for Your Life (4:28)
  8. Witchfynde - I'd Rather Go Wild (4:36)
  9. Hellanbach - Dancin' (4:01)
  10. Satan - Hunt You Down (3:31)
  11. Santers - Racing Time (3:38)
avatar van Barfly
Een album dat in de platenzaak te koop was voor 5 gulden en bedoeld als een kennismaking met de (toen) nieuwe generatie heavy metal-bands. Voor de langharige puber met een kleine beurs, wat ongeveer inhield dat menigeen in ieder geval 1 metalalbum in de kast had staan, en wel deze.
Alleen Witchfynde en Hellanbach vallen wat uit de toon, qua kwaliteit.

avatar van Sir Spamalot
Hé, dat is juist, die spotgoedkope verzamelaars waren inderdaad een ideale introductie voor de minder fortuinlijken onder ons. Ik breek me momenteel het hoofd over die hoes, namelijk wie is die gitarist. Er staan hier wel leuke nummers op, vliegt op mijn lijst.

Sir Spamalot schreef:
Ik breek me momenteel het hoofd over die hoes, namelijk wie is die gitarist.

Ik kan mij herinneren dat daar vroeger ook veel meningsverschillen over bestonden. Ik wist in die tijd bv. zeker dat het James Hetfield moest zijn. Nu ben ik minder zeker, maar het zou best kunnen.

avatar van Dibbel
Ik weet niet meer waar ik deze vandaan heb, maar niet nieuw gekocht voor 5 gulden. Zal toch wel weer ergens uit een kringloopwinkel. Elpee op het toen opkomende label Roadrunner, met als ondertitel: The New Generation Heavy Metal Sampler. Dat dekt de lading dan ook wel. Helaas wordt het merendeel van de albums (ergerde ik me destijds al aan) van deze generatie geteisterd door doffe schoenendoos-produkties en geldt derhalve ook voor de songs hier. Mede daardoor klinken er veel gedateerd.
Beste nummers zijn die van Mercyful Fate (uiteraard, al moet je tegen King Diamond zijn stem kunnen), Raven (toch een heel eigen geluid), Witchfynde (mooi middenstuk, slechte zanger) en Venom (die stiekem beter zijn dan de meesten denken). Verder vermeldenswaard nog Santers (die al iets langer meegingen en uit Canada kwamen en iets melodieuzer zijn), Jaguar (lang niet hun beste nummer helaas) en Anvil (die documentairefilm!) die ik binnenkort ook nog eens ga opzetten. De niet genoemde vier zijn te vergeten, vooral Tank (a poor man's Motorhead).

Ik heb nog veel meer van dit soort elpees, zal eens proberen om er nog een paar op te krijgen.

Barfly schreef:

Daar lijkt het inderdaad op. En die flying-V maakt de kans erg groot. Alleen vraag ik me dan wel af wie we daar op de achtergrond zien. Ik herken daar niemand in van wie ik weet dat die met Hetfield ooit het podium deelde.

Best een leuke verzamelaar. Maar er staat zeker ook nogal wat brol op. Battle Axe en Tank vind ik twee keer niks. Hellenbach is ook gene vette. De hoogtepunten werden hier al genoemd. Raven, Anvil, Mercyful Fate, Venom, Jaguar en Satan. Die laatste lijdt wel onder een vreselijk slechte productie.

Meneer Bungel
SirSpamalot schreef:
Ik breek me momenteel het hoofd over die hoes, namelijk wie is die gitarist.
Barfly schreef:
Hier wordt het bevestigd. Ik ben er ook 99% zeker van, wel gek dat Metallica er niet op te vinden is...

En ik denk van niet, gezicht van Hetfield was veel puberaler in die tijd maar het is ene aardige vertekende foto

Droeg Hetfield van die strakke foute broekies? nooit in gezien

avatar van Kronos
Kijk hier maar eens dan.

woahaha , sjah image he

btw, hij zallut wel zijn

avatar van Sir Spamalot
Dan zou die kerel links ex-bassist Ron McGovney moeten zijn...

Meneer Bungel, u hebt de auteurs van beide quotes omgedraaid .

Malle schreef:
woahaha , sjah image he

btw, hij zallut wel zijn

Ja, belachelijke imago's worden op allerlei manieren gecreëerd. Ook met afwijkend taalgebruik bijvoorbeeld.

---------

Weet iemand wie de bassist is op de foto die ik zonet plaatste? Dat zou wel eens dezelfde kunnen zijn als op deze hoes te zien is. Al lijkt hij hier een snor te hebben.

avatar van Kronos
Aha Sir, jij hebt de vraag al beantwoord.

avatar van Kronos
Hier nog zo'n leuke foto van de heel vroege Metallica. Hetfield in een sexy topje en de navel bloot.

avatar van Sir Spamalot
Bijna dertig jaar geleden, ik was toen nog maar veertien... Meneer Ulrich wist toen al waar zijn prioriteiten lagen, getuige de fles in zijn pollen maar de andere waren er ook niet vies van. Amerikaans "schuttelzop" (West-Vlaams voor afwaswater) .
Laughing in the Face of Death van de Britse groep Tank vind ik wel een mooie song, Kronos, staat ook op hun album This Means War van hetzelfde jaar. Ik heb ook de twee albums van Hellanbach (op de heilige draaier) maar dat vond ik dan weer niet zo denderend.

Kronos schreef:

Nou, succes met spannende plaatjes zoeken

avatar van vin13
Foto Michael Schenker?

avatar van Kronos
Ik denk dat jij toch eens een (andere) bril moet kopen vin13.

Meneer Bungel
Sir Spamalot schreef:
Meneer Bungel, u hebt de auteurs van beide quotes omgedraaid .
En verbeterd!

avatar van Barfly
Laat ik het niet merken dat ik verkeerd gequote word, hè!
Aangezien men hier redelijk eensgezind is dat de hoes wordt gesierd door James Hetfield, wordt het tijd voor mij de weddenschappen van 30 jaar geleden maar eens te gaan innen.

Dit is overigens toch echt wel een fijne verzamelaar, hoor. Ik heb altijd een boontje gehad voor de softrockers van Santers. Het album 'Racing Time' is een klasseplaat.... maar dan alleen als je (zoete) A.O.R. kan lijden.

buizen
Gut wat staan er toch een boel 'oldskool' metalbums op de site zeg.
Dit ding heb ik ook in bezit gehad, wie niet toen. Maar heb 'm niet meer, ooit uitgeleend en dan weet je het wel.

Op de cover dat is i.d.d. James Hetfield. In de begindagen (Kill 'em All) droeg hij altijd die kogelriem en die broek. Zijn beeltenis lijkt me 'geplakt' (gefotoshopt) op die achtergrond van een podium met rook en die Tony Iommy-achtige muzikant daar links. Die achtergrond heeft in elk geval niets met Metallica te maken.

buizen schreef:
Zoals Sir Spamalot al opmerkte zien we op de achtergrond waarschijnlijk bassist Ron McGovney. Op deze foto staat hij met de rest van de band. Snor is verdwenen maar de haardos hetzelfde, zij het wat langer. Is veel aannemelijker dan 'photoshop', want er is niets aan de foto te zien dat daarop wijst.

buizen
Ook al was dit destijds een spotgoedkope verzamelelpee, het was onder liefhebbers toch wel een 'must have'. Want er stonden verdomd mooie nummers op. Zoals "Racing Time" van Santers en "Motormouth" van Anvil. En ook "Leave me in Hell" van Venom had je dan meteen te pakken..

avatar van Cellulord
ja, dit was toendertijd een 'must have'!

buizen
Nu dik 32 jaar later bestaat 75% van de op dit album deelnemende bands nog steeds en treden nog op.
Drie van de bands heb ik zelfs dit jaar live zien optreden: Venom, Satan en Raven. Alledrie prima optredens voor een cultfollowingpubliek.
Er staat me vaag iets bij van dat dit album destijds een 'aanbieding' was, meen dat je voor 5 gulden of 7,50 dit gereleasede album kon kopen. Wie weet dat misschien nog?
3,5 sterren voor dit verzamelalbum.

5 gulden of 7,50, ik betaalde er destijds de volle mep voor van 17,90 gulden in het veel betere guldentijdperk, dit terzijde. Om maar gelijk aan alle illusies een end te maken, die gitarist op de hoes is absoluut NIET!!!!! James Hetfield in de verste verte niet zelfs. Zelf dacht ik aan toenmalig Metallica gitarist Dave Mustaine, of aan KK Downing met die muzikant op de achtergrond Ian Hill in de tijd toen hij nog zwart haar had. OF!!!! aangezien dit album is opgenomen in Nederland dat ze voor de gelegenheid onze eigen Adje Vandenberg een flying V in de handen hebben gedrukt gedrukt met een strakke leren broek en mitrailleur band om de middel. Maar als je goed ziet zijn de lippen van deze gitarist dikker dan die van James Hetfield, ook de wenkbrauwen lopen bij deze gitarist schuin omhoog en bij James Hetfield lopen ze evenwijdig aan z'n ogen. Wie dan wel deze gitarist is zal altijd wel een vraag blijven. Ikzelf ga uit van 1 van de 11 bands die op dit album staan. Dit album is gemaakt om de jeugd de Heavy Metal/NWOBHM aan de man te brengen. En ze zijn daar in mijn mening wel in geslaagd in wat mindere mate dan dat van de Metal Massacre albums uit de jaren tachtig. De metal massacre albums die destijds lovende kritieken kreeg van het blad Aardschok. En dat zegt nogal wat, Aardschok had destijds de reputatie om albums genadeloos de grond in te boren. En als zelfs Aardschok enthousiast is, dan zijn dat toch goeie albums. Zelf heb ik die Metal Massacre albums links laten liggen en daar heb ik tot op de dag van vandaag spijt van. Misschien er nog een box van al die edities op de markt zijn gebracht WHO KNOWS. Over dit album : Kant A begint goed en eindigt goed, Kant B begint goed en eindigt heel matig. Op kant A is Raven, Anvil, Mercyful Fate en Tank de betere bands, op kant B is Venom, Witchfynde en Satan de betere bands. Battle Axe, Jaguar, Hellanbach en Santers zijn overduidelik de wat mindere bands. en Santers en met name Hellanbach spant de kroon. Hellanbach is vermoedelijk geïnspireerd door Bachman Turner Overdrive's You ain't seen nothing jet. Met het verschil dat de broer van Randy Bachman echt stottert en de zanger van Hellanbach niet en dat hoor je overduidelijk. En ik kan het weten zelf ben ik ook stotteraar, kortom deze zanger maakt zich compleet belachelijk. Verder voegen de nummers van Battle Axe, Jaguar en Santers ook weinig toe. Het gevolg is wel dat ik veel albums heb van deze bands : Raven bijna alles, Anvil bijna alles, Mercyful Fate bijna alles, Tank alles, Venom om en nabij 35% in de originele line up, Satan alles. Satan had het verpletterende debuutalbum Court in the act destijds heel moeilijk verkrijgbaar in de platenwinkels. Satan was in die tijd niet de enige ook Tygers of Pantang had albums die moeilijk te verkrijgen was. Court in the act is 1 van de vele mijlpalen van de NWOBHM naar mijn mening. Brian Ross die het stemgeluid heeft van Francis Rossi van Status Quo, dit terzijde. Anno 2023 bestaat er ongeveer 70% van deze bands op dit album nog steeds. Waarbij Anvil en Satan nog steeds de eerste line up heeft als in het begin, respect en bewondering. Dit album krijgt de 4.0 score.

avatar van Von Helsing
Satriani/vai schreef:

Anvil wisselt vaker van bassist dan Spinal Tap van drummers.

avatar van Edwynn
En het is toch echt James Hetfield. Dat doodshoofd shirt had hij toen vaker aan.

avatar van Von Helsing
Het blijft op en top Hetfield:

Volgens mij was Aardschok ook positief omdat, vooral Metal Mike, alle bands op deze verzamelaar in de begindagen heeft geholpen aan A) een Europese tour en B) ervoor zorgde dat Roadrunner in Amsterdam een Heavy Metal label werd. In 1981 brachten ze nog platen uit van Jim Croce en De Leidse Sleuteltjes.

Hier is een leuk gesprek die moeizaam op gang komt maar toch leuke info bevat