Faithless - The Dance (2010)

Alternatieve titel: The Dance Never Ends

Dance
Label: Nates Tunes

1. Not Going Home (6:37)
  2. Feel Me (7:26)

met Blancmange

3. Crazy Bal'heads (3:25)

met Jonny "Itch" Fox

4. Comin Around (7:25)

met Dougy Mandagi

5. Tweak Your Nipple (7:08)
  6. Flyin Hi (7:11)
  7. Love Is My Condition (5:20)

met Mia Maestro

8. Feelin Good (7:06)

met Dido

9. North Star (6:02)

met Dido

10. Sun to Me (7:59)
  11. Scandalous * (4:59)
  12. Happy * (4:09)
  13. Not Going Home [Eric Prydz Remix] * (6:42)
  14. Feel Me [ATFC Spit Out the Sedative Remix] * (6:18)
  15. Comin' Around [The Temper Trap Remix] * (5:28)
  16. Tweak Your Nipple [Crookers Remix] * (3:57)
  17. Feelin' Good [Kyau & Albert Remix] * (7:59)
  18. Sun to Me [Mark Knight Remix] * (7:41)
  19. Not Going Home [Armin van Buuren Remix] * (8:12)
  20. North Star [Calida Remix] * (3:32)
  21. Feel Me [Penguin Prison Remix] * (4:48)
  22. Tweak Your Nipple [Tiësto Remix] * (5:44)
  23. Not Going Home [Original Mix - Radio Edit] * (3:14)
  24. Not Going Home [Original Mix] * (6:59)
  25. Not Going Home [Eric Prydz Remix] * (9:01)
  26. Not Going Home [Rollo & Sister Bliss Monster Acid Club Mix] * (7:19)
totale tijdsduur: 1:05:39 (2:41:41)
avatar van woutorrmusic
Meer dan ik ervan verwacht had....

avatar van coldwarkids
Ik had net zoiets als het vorige album verwacht

avatar van Darkzone
Gelukkig niet! Want hoe vaker ik hem nu hoor, hoe beter hij wordt!
Ik durf zelfs te zeggen dat dit hun beste album is tot nu toe. In ieder geval het meest evenwichtige.

Crazy Bal'Heads doet mij overigens aan het oude werk van Postmen denken.

Mathijs-vanloo schreef:
Eindelijk een nieuwe Faithless, maar hebben we hier nu op zitten te wachten?
Ja, hier heb ik inderdaad op zitten wachten! "The Dance (2010)" voldoet volledig aan mijn hooggespannen verwachting. En gelukkig grijpt Faithless terug naar vroeger tijden.
In mijn zaterdagkrant van 22 mei jl. het onderstaande bericht:

"Faithless - The Dance: Terug op Niveau

Een onverwachte terugkeer naar de oude vorm, zo mag de zesde plaat van Faithless wel worden genoemd. De groep rond zanger Maxi Jazz en toetsenist Sister Bliss is verantwoordelijk voor dancehits als "God is a DJ" en "We Come 1", maar maakte in 2006 een rustige plaat waarop weinig hits te horen waren. Op "The Dance" klinken ze weer herkenbaar; nummers als "Not Going Home" en "Tweak Your Niple" zijn ouderwetse Faithless-krakers, terwijl er met "Feel Me", "Comin Around" en de door zangeres Dido ingezongen tracks "Feelin Good" en "North Star" ook wat diepere dansmuziek is te horen. Tussendoor nog een stukje reggae op "Crazy Bal'heads" en ambient op "Flyin Hi" en je hebt één van de beste Faithless-platen. Gewoon terug op 't oude peil; da's ook wat waard!"

Vooralsnog 4.5****

dVTB
Het is beter dan vorige albums, maar toch niet zo goed als Faithless vroeger was. Het kan ermee door, maar meer ook niet. Ik ben mild en kom tot 3,5.

Hans Brouwer schreef:
Op "The Dance" klinken ze weer herkenbaar; nummers als "Not Going Home" en "Tweak Your Niple" zijn ouderwetse Faithless-krakers, terwijl er met de door zangeres Dido ingezongen tracks "Feelin Good" en "North Star" ook wat diepere dansmuziek is te horen.
De bijdrage van zangeres Dido op "The Dance (2010)" is wederom voortreffelijk!

avatar van Jordipordie
Valt tegen. Wel een paar goede nummers maar vorige album zat veel beter in elkaar. Het lijkt wel of op deze cd een paar nummers staan die op het vorige album niet meer paste en dat zijn dan ook gelijk de betere nummers op dit album Jammerrrrrrrrrrrrrrrr

avatar van Darkzone
Hey Jordi, oude klasgenoot!
Gewoon het album vaker draaien, dan gaat ie groeien.

En dit is de recensie op Muziekweb van deze cd:
Met The Dance blijft Faithless trouw aan het jaren negentig housegeluid. Je zou ook kunnen stellen dat de band elke vorm van inspiratie is verloren, want The Dance brengt absoluut niets nieuws onder de zon. Elk nummer had als een opvuller op een voorganger kunnen staan en bevat geen enkele vorm van verrassing. Het lijkt of de vlam is uitgedoofd. Meer van hetzelfde, maar dan minder. De muziek die vroeger de handen van een heel sportpaleis de lucht in liet gaan, kabbelt nu onopvallend voort. Zelfs bij een cover van Feel Me, in het begin van de jaren tachtig een undergroundhit van het elektronicaduo Blancmange, moet gesteld worden dat het origineel meer kracht heeft. De voordracht van Maxi Jazz klinkt alsof de man gebukt gaat onder een extreme vorm van oververmoeidheid en ook de productie van Rollo en de composities van Sister Bliss klinken alsof zij hun energie tegenwoordig liever in hun gezinsleven steken. Kortom, Faithless heeft schrijnend meer pit nodig.

Blijkbaar hebben zij een totaal andere versie gehoord dan ik. Dit zou ik bij hun vorige, "hitloze" album, hebben geschreven...

Zo zie je maar: muziek is een gevoel. Wat voor de een erg swingt, komt op een ander erg traag en saai over.

avatar van AOVV
Ik heb nog nooit een volledig album van Faithless beluisterd, ik ken natuurlijk hun grote hits als 'Insomnia' en 'God Is A DJ', maar ik moet zeggen dat dit me positief verrast. Ik moet eerlijk zijn en bekennen dat dit soort muziek me meestal niet raakt, maar Faithless slaagt daar met dit album toch ten dele in. Veel verschillende stijlen zitten in dit album, en de stem Dido heb ik altijd al erg mooi gevonden, en past hier ook bij (vandaar waarschijnlijk hun talloze samenwerkingen). This makes me feel like dancing, en dat is toch de bedoeling van deze plaat, denk ik zo.

3,5 sterren

Vind het album hier een beetje ondergewaardeerd. Tis een erg lekker album, moet je wat vaker horen. Echt weer een toppertje van Faithless.

avatar van Tomaatje
coldwarkids schreef:
Ik had net zoiets als het vorige album verwacht

Ja ik ook, Dit album is (terecht volgens de titel) veel meer op Dance gericht. Helaas vindt ik veel van de nummers maar mat uitgevoerd, lees hier gelukkig dat het album kan groeien. Na 1e luister beurt schieten Not going home en Love is my condition er boven uit.

avatar van Daan0
In zijn genre is hij erg goed, had alleen meer van Maxi verwacht. Die vent heeft zo'n uitstraling en stem, daar kan hij meer mee dan dit.

avatar van R2DeepThroat
Moet echt niet van Faithless hebben.
De rustige dansmuziek met vocals zijn niet echt mijn ding.
Geef mij maar wat Dubstep of Drum&Bass

dVTB
Ik heb m'n stem een half punt naar beneden bijgesteld, omdat ik de afgelopen 4-5 weken geen enkele behoefte heb gevoeld om ook maar één keer naar dit album te luisteren.

Ik kan me wel vinden in de recensie die Darkzone aanhaalt. Na Sunday 8PM en Outrospective is het hard bergafwaarts gegaan met Faithless. Als het een nieuwe band zou zijn die met dit album debuteerde, zou ik er geen moment naar omkijken.

avatar van lazerus
Een nieuwe Faithless, getiteld 'the Dance'. Ze hadden het m.i. beter 'the Sleep' kunnen noemen, zou zelf niet zo weten hoe hierop te dansen...
val er wel van in slaap

Het is mij net iets te flauw allemaal en dan zijn de meeste tracks ook nog +5 minuten. Sommige tracks klinken dan nog wel aardig, maar na een minuut of 3 gaan ze me toch echt vervelen.

avatar van King Leon
Niet het beste album van Faithless, wel steeds beter als je hem vaker hoort. Dance vanuit je luie stoel, ook lekker. Welkom terug Maxi!

avatar van Rumour
Aangeschaft in de rode "The Dance Never Ends" 2cd-versie want jawel, daar is ie weer na afwezigheid bij het vorige album: de ik-trek-mijn-fans-een-poot-uit-remix-cd. Sinds de release van Irreverence wacht ik met het kopen van Faithless-albums tot de extra schijf uit is, wat een van de redenen is waarom alleen To All New Arrivals nog niet in de kast staat.

The Dance ligt me een stuk beter dan de voorganger en No Roots. Met Not Going Home wordt meteen de beuk er in gegooid in de herkenbare Faithless stijl. Vernieuwend? Neuh. Lekker? JA! Daarna wordt met Feel Me en Crazy Bal'heads wat mij betreft al vroeg het dieptepunt van de plaat bereikt, met name de laatste vliegt als reggae-filler volledig uit de bocht. Vervolgens wordt echter het gas weer afwisselend ingetrapt en ingehouden (Flyin Hi!) tot de laatste noot. Sun To Me had van mij ook de handjes-in-de-lucht afsluiter mogen zijn zonder de bonustrack. Want wat zit die goed in elkaar! Okee, het volgt het bekende recept maar met een heerlijk geslaagde climax.

Jammer van de vroege dip na een sterk begin, dit haalt de vaart uit de plaat en doet de titel geen eer aan. Daarna worden hier en daar alle registers opengetrokken die op No Roots dicht bleven, en is zuslief Dido herkenbaar als altijd op twee prima nummers uiteraard ook weer van de partij.

De Eric Prydz Remix van Not Going Home maakt in z'n eentje trouwens de aanschaf van de remix-cd al waard, wat een vloervuller! Verder biedt de extra schijf met wisselend succes aanvullende stampversies van de albumtracks, waarbij ik meer had verwacht van Armin en Tiësto die zich er zonder veel inspiratie van af lijken te hebben gemaakt.

Ik heb het album afgelopen zomer voor het eerst gehoord! Ik dacht, mwah, in een paar nummers kon ik me vinden! 2 weken geleden in Ahoy geweest voor het concert van Faithless. Dagen daarvoor flink de cd geluisterd, het concert was TOP. Nu de cd nog steeds veel opstaan, er staan echt veel meer goede nummers op dan dat ik in eerste instantie dacht! Lekker album!

Voor een Faithless album vind ik het geheel niet echt sterk, vooral met een titel als "the Dance". Er zitten enkele nummers in die hier echt niet in passen zoals het reggaenummer "crazy balheads" en het oersaaie "flyin hi". Wat ik wilde horen was meer muziek in de trant van "Feeling Good" en "Tweak your Nipple."

Zwak.

Luister naar Comin' Around van de bonus cd met de remixes....PRACHTIG!! (open die volumeknop!!)

De 5 punten voor deze cd zijn overigens helemaal toegespitst op de remixes...als je echt van de cd wilt genieten luister dan naar die bonus cd!! (zonder bonus zou ik overigens ook minimaal 4,5 punten willen geven...)

avatar van cddrive
concert in Eindhoven uitverkocht; extra concert in groningen... genieten van de nummers van dit album!

avatar van Chameleon Day
En ze houden er mee op.

avatar van Castle
Chameleon Day schreef:
En ze houden er mee op.

niet zo gek, al jaren heb ik het gevoel ze inspiratie loos waren, dit album is een soor opleving.

avatar van cddrive
Castle schreef:

Inspiratieloos??..Gisteren vast en zeker niet in Eindhoven geweest.....

avatar van Chameleon Day
cddrive schreef:

Inspiratieloos??..Gisteren vast en zeker niet in Eindhoven geweest.....

Het optreden is anders op www.nu.nl als "teleurstellend" omschreven.

De recensent lijkt wel kennis van zaken te hebben, maar zijn conclusie is wel een beetje dubbel (alsof 'ie het niet helemaal af wilde branden).
Alle kritieken ten spijt weet Faithless een memorabel concert te geven in het Klokgebouw in Eindhoven, mede vanwege de naderende scheiding.

Faithless het schoolvoorbeeld voor mij waarom ik niet van albums hou. Dit album: Ik geef een paar tracks veel sterren. De andere tracks 2 sterren. Het reggae nummer als vreemde eend in de bijt krijgt er dan 3.

1. Feelin Good (4,5 ster) (de vette beat in het 'refrein' krijgt trouwens 6 sterren)
2. Not Going Home (4,5 ster)
3. Sun to me (4 ster)
4. North Star (3,5 ster)
5. Tweak your nipple (3 ster)

De rest mogen ze houden. (Crazy Ballheads bewaar ik dan ook, maar krijgt een ander plekje)

Ik geef toch veel punten aan het geheel, omdat die stukjes die ik goed vind, dan ook echt heel goed vind. dit soort muziek is wat mij betreft sowieso totaal ongeschikt om als album te luisteren. Ik luister liever een mix van goede tracks van andere faithless albums erbij, of gewoon van andere artiesten in dit genre.

Hans Brouwer schreef:
Vooralsnog 4.5****
Oeps! Ik had mijn stem nog niet daadwerkelijk gegeven. Nu dan alsnog. Donderdag 29 augustus 2013 komt Faithless, geloof het of niet, voor een optreden naar Woerden. Laat ik daar nou toevallig net wonen. Ik ben mij reeds aan het opwarmen voor het concert. Daarom vandaag "The Dance (2010)" maar weer eens gedraaid. Wat mij betreft speelt Faithless komende donderdag een aantal nummers van dit voortreffelijke dance-album .

avatar van Thin Air!
Toffe CD van Faithless met aardig wat knallers.
Sun to me, Coming Around,Tweak your Nipple & Norh Star.

Compenseert ruimschoots voor die akelige Feel Me.
Die stem van Dido vind ik trouwens ook aardig passé.

avatar van james_cameron
Wisselvallig maar uiteindelijk best oké album van Faithless, met de gebruikelijke afwisseling van stampende en ingetogen dance-tracks. Het album komt moeizaam op gang maar wordt gaandeweg wel beter, al zijn bepaalde tracks (vooral halverwege) gewoonweg niet boeiend genoeg. Tevens mis ik het zo typerende geluid van de eerste paar albums.

avatar van Waste Management
'Not Going Home', 'Tweak Your Nipple' en 'Sun to Me' klinken als ouderwetse Faithless liedjes, en zijn ook mijn favoriet van dit album.

ThaProphet15 schreef:
Comin Around vind ik toch wel verdacht ergens op lijken. Namelijk op het nummer To All New Arrivals van het vorige album. Ik kan het verkeerd hebben, maar ik hoor duidelijke overeenkomsten.
Klopt, 'Comin Around' lijkt idd op 'To All New Arrivals'.

avatar van Waste Management
Tijdje terug het album gedownload, met de 2 bonustracks 'Scandalous' en 'Happy'. Leuk album en hun meest dance-gerichte die ze hebben gehad. Nummers als 'Not Going Home', 'Tweak Your Nipple' en 'Sun to Me' (wat ook singles waren), wat ik al eerder zei zijn ouderwetse Faithless liedjes en voor mij ook de beste van 'The Dance', maar ook 'Comin Around', 'Feelin Good' (vette beat) en 'North Star' zijn heerlijke nummers. Ik geniet van dit album en heb het vaak opstaan.