Rakaa - Crown of Thorns (2010)

Label: Decon

1. Crown of Thorns (4:23)

met Aloe Blacc

2. Observatory (5:31)

met Mad Lion

3. Delilah (4:50)
  4. Human Nature (Now Breathe) (4:09)

met KRS-One

5. C.T.D. (3:35)
  6. Assault and Battery (3:45)
  7. Ambassador Slang (4:36)

met Dumbfoundead, Jay Jaballas, King Kapisi, Mithra Jin, Moshpit, Rosco Umali, Tablo, Tasha, Tassho Pearce en Tiger JK

8. Eyes Wide (4:16)

met Krondon

9. Mezcal (5:12)
  10. Rosetta Stone Groove (Universal Language) (4:08)

met Noelle Scaggs

11. Aces High (4:53)

met Defari, Evidence en Fashawn

12. Mean Streak (4:37)

met Chali 2na

13. Upstairs (4:34)
avatar van Osiris Apis
Dit kan weleens een goed album worden. Producties van The Alchemist, Illmind, DJ Babu, Sid Roams, El-P en Evidence. Artwork is ook erg dope.

avatar van MJ_DA_MAN
Met beats van o.a. Sid Roams, Evidence, Exile, DJ Babu, Oh No, DJ Honda, Illmind, El-P en The Alchemist.

Edit: goddamn you Osiris!

avatar van Rhythm & Poetry
Helaas zijn de gastartiesten wat wisselvallig. Maar qua producers moet het haast wel goed komen, verrassende combinatie met El-P, daar kijk ik zeker naar uit.

avatar van Rhythm & Poetry
De titeltrack is echt: WOW. Wat een geweldige productie en wat zijn Rakaa en Aloe Blacc een geweldig duo. Ken weinig artiesten van tegenwoordig met zo'n prachtige stem als die van Aloe. Eindelijk eens een echt soulrefrein.

avatar van Bedorvenkebab
Wat een mooie cover zeg. Dit gaat op mijn lijstje van de zoveelste album die ik nog moet beluisteren van dit jaar.

avatar van thomzi50
Dit klinkt bijzonder lekker zeg, soepele rapper, die me bij DP nooit heel erg opvalt maar hier toch laat zien veel in zijn mars te hebben, en uiterst dikke beats. Word overigens wel erg KRS-moe zo langzamerhand.

avatar van thomzi50
Zakt bij de laatste paar nummers overigens wat in, maar het begin, en dan met name de openingstrack, maken dat ruimschoots goed. Verrassend leuk album. 3,5*

avatar van Rhythm & Poetry
Ik wil me aansluiten bij Thomas, hoewel ik het niet verrassend vind dat dit album bij mij in de smaak valt. Sommige gastbijdrages zijn wat minder, zoals die van KRS-One en af en toe staat de beat me niet helemaal aan. Het merendeel smaakt echter naar meer, en met name op bombastische instrumentaties weet Rakaa te vermaken, omdat zijn stemgebruik zo naadloos aansluit op dergelijke producties. Een beetje jammer, maar dat maakt de plaat niet minder, is dat de drie nummers die ik al kende (Crown of Thorns, Delilah en Aces High) het beste zijn.

avatar van discipline
Hoe is het nummer die EL-P geproduceerd heeft?

avatar van Rhythm & Poetry
Past Rakaa niet helemaal op en ik heb El-P wel eens beter horen produceren. Toch is het zeker geen slecht nummer, beide heren halen afzonderlijk een ruime voldoende, maar de combinatie verdient slechts een krappe voldoende in mijn optiek.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Hij staat op Grooveshark te beluisteren, eventjes een rondje geven want Crown of Thorns - de titeltrack dus - is niet te versmaden..

Edit: na één luisterbeurt is m'n eerste indruk zeker niet verkeerd, ben vooral over Rakaa zelf erg te spreken. Hij komt op iedere track eigenlijk hard. De productie vind ik alleen echt geniaal op de eerste 3 tracks maar stelt verder nergens teleur (alleen die van Mezcal is een beetje flauw).

avatar van Delars
Leuk album, ik vind vooral Rakaa ijzersterk

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Upstairs .

avatar van thgryda
Wow dit is een erg leuk album, dope producties en rakaa mag dan ietsje minder zijn dan evidence het blijft een top mc. Typische dilated peoples producties, rakaa komt dope,... fijn album

Rene1979
Die beat van Eyes Wide! Niet normaal heb deze cd nu orrigineel en hij is echt erg goed, Nu hopen dat Evidence ook met een album komt dit jaar.

avatar van Rhythm & Poetry
Ik verwacht dat Cats & Dogs dit jaar gaat komen, is volgens Evidence al klaar. Komt uit onder Rhymesayers en die hebben dit jaar nog weinig van zich laten horen (op Freeway & Jake One na nog geen regulier album). Mocht die plaat komen ben ik er bijna zeker van dat die nog veel beter is dan Crown of Thorns. Evidence is toch altijd de meest vermakelijke rapper geweest van de twee.

avatar van 'State Of Mind'
Heel tof album!

Harco
Dikke Alchemist-beat weer hoor, die van Aces High. Fashawn en Evidence zijn een geweldig duo. Ook die Sid Roams-beat is dik op de titeltrack. Zowel Alchemist als Sid Roams bevestigen nogmaals waarom ze tot de top van de huidige hiphopproducers behoren.

avatar van Rhythm & Poetry
Met ruim vijftien jaar aan hiphopervaring kan Rakaa (Iriscience) in ieder geval geen haast worden verweten betreffende het nu pas uitbrengen van zijn debuutalbum Crown of Thorns: al is de rapper in de tussentijd natuurlijk wel actief geweest voor Dilated Peoples. De kenmerkende, ouderwetse boombapsound van die groep heeft Rakaa duidelijk in zijn eerste soloplaat verwerkt.

Daar heeft de rapper goed aan gedaan. Want hoewel Crown of Thorns geen hogeschoolhiphop bevat, is het wel een album van doeltreffende aard. Met voornamelijk eenvoudig klinkende producties en soepele rijmelarij van de gastheer zelf, tracht Rakaa terug te keren naar de essentie van hiphop: dansbare beats en recht-voor-je-raap raps. Hier slaagt hij met name aan het begin van de plaat in, waarna het niveau van de rapper en de producers wat stagneert.

Nu zijn de eerste tracks ook wel voortreffelijk, onder meer door het toedoen van gastartiesten Aloe Blacc en Evidence. De eerste blinkt uit op de door Sid Roams geproduceerde titeltrack: op een simplistisch, maar voornamelijk bombastische synthesizerproductie verzorgt de naar soulzanger getransformeerde rapper Aloe Blacc het refrein met verve. Zijn doorleefde stem voorziet het nummer van zowel extra stijl als kleur en is tevens een prima afwisseling met de droge raps van Rakaa, die er soms wat leuke lines uitgooit: “Ev told me I could be more emo//Than I just laughed and said: fuck that we need more Premo.”

Ander hoogtepunt is een door Evidence gecreëerd pianoloopje op Delilah, die, ondersteund door de stevige drum, het best als een banger kan worden omschreven. Op dergelijke harde producties komt Rakaa sowieso het best tot zijn recht, aangezien zijn stem wat emotie en afwisseling mist om kale tracks te dragen, maar vermakelijk genoeg is om de puntjes op de i te zetten op nummers die al wel een goede basis hebben.

En aangezien het merendeel van het album uit een zeer degelijk fundament bestaat, haalt Rakaa er ondanks zijn raptechnische beperkingen het maximale uit. Wat wel spijtig is, is het feit dat er naast het uitstekende begin van Crown of Thorns, verder weinig noemenswaardige nummers op de cd staan. Echt voortkabbelen doet de debuutplaat niet - daarvoor ligt het behaalde niveau te hoog - maar wel is het album wat uit balans. Een memorabel moment ergens aan het eind van Crown of Thorns zou welkom zijn geweest.

Deze recensie is te vinden op www.hiphopleeft.nl.

avatar van Silky & Smooth
Ik ben nou niet echt onder de indruk van dit album. Vind Dilated Peoples altijd leuk om te luisteren vandaar dat ik benieuwd was naar deze CD. Nu weet ik ook weer waarom is geen slechte rapper, maar ik vind hem een tikkeltje saai. Een heel album lang Rakaa was dan een goede oefening voor mijn concentratie (die zo nu en dan weg viel).
Het album begint echt wel goed. Crown of Thorns en vooral Delilad, wat ik echt een vette track vind, zijn nummers die goed bij Rakaa passen. Het nummer met KRS-One vind ik dan ook nog wel redelijk, maar ik ben niet zo'n fan van KRS. Er komen daarna nog wel wat aardige tot goede nummers (C.T.D., Ambassador Slang en Aces High). Upstairs had de potentie voor een mooi nummer maar hij had er meer uit kunnen halen. Dit klinkt nogal ongeïnspireerd.En wat Rosetta Stone Groove op dit album doet weet ik niet, maar ik vind het bloedirritant!
Gewoon een leuk, niet echt heel boeiend album. Vrij goed luisterbaar ondanks wat jammere beats (soms past Rakaa gewoon niet op een beat).

(Hoopte trouwens ook op meer dan een refreintje van Chali. Als hij rapt verschijnt er automatisch een glimlach op mijn gezicht. Ga nou zijn CD opzetten )

avatar van hiphopmaster
Ook ik ben niet zo positief over dit album, over het geheel genomen durf ik het zelfs slecht te noemen. In eerste instantie na het lezen van de reacties op MM wil je dit album echt wel hebben. Sommige mensen roepen dat dit een heel tof album is (uitspraak van State of Mind), Rob zegt dat het niveau van een bepaalde hoogte is, maar dat wel de balans zoek is. Daar ben ik het op zich wel mee eens, maar dan meer op nummerniveau.
Sommige nummers klinken op het eerste oor nog wel aardig, zelfs meer dan redelijk. Maar veel nummers worden toch wel verkracht door met name de gastartiesten. Mad Lion spant de kroon. Ook de bijdrage van KRS-One, Chali 2Na en Aloe Blacc voegen niks toe.
Rene1979 vindt de beat van Eyes Wide 'niet normaal'. Die beat is behoorlijk simpel, het nummers wordt spannend gehouden door de strijkers, maar niet meer dan dat.
Mezcal, Ambassador Slang en Rosetta Stone Grove zijn de grootste missers.
Delilah, Upstairs en Mean Streak (Rakaa past prima op een El-P beat) zijn de betere nummers. Ik twijfel tussen de 2 en 2,5*. Vooruit....een hele krappe 2,5*!

avatar van thgryda
Ik ben een halfje omlaag gegaan maar ik blijf het persoonlijk toch een erg goed album vinden. Alleen luister ik het album erg zelden omdat het niet speciaal genoeg is om te blijven luisteren. Toch nog een 3.5 hetgeen zeker niet slecht is

avatar van Anne Maaike
Door Dilated Peoples ben ik bij het solo album van Rakaa terecht gekomen. En ik moet zeggen dat Rakaa het best verdienstelijk doet. Goede beats en ook de gastartiesten doen aardig mee.

Rene1979
Ik ben een halfje gegroeid! Heerlijke beats en een meer dan prima Rakaa maken dit tot een heerlijk album!

avatar van Silky & Smooth
Ik ben hier een stuk positiever over dan voorheen. Crown of Thorns is een sfeervol, soms zelfs swingend album met een sterk rappende Rakaa, fijne producties en grotendeels goede gastartiesten.