Amatorski - Same Stars We Shared (2010)

Belgiƫ
Uitgebracht in eigen beheer

1. Come Home (2:51)

met Bram Vanparys

2. Same Stars We Shared (4:29)
  3. The King (2:13)
  4. My Favourite Work of Art (3:28)
avatar van stef212
Geweldig debuut! Deze groep lost met gemak de concurrentie.

avatar van LucM
Come Home is een prachtig nummer!

avatar van Gladius
ohhh, wat een prachtig nummer is Come Home inderdaad. Zo'n zalige oldies stijl, wat kan simpelheid zo mooi zijn. Dat zoiets in deze tijden nog aan de oppervlakte komt kan ik alleen maar toejuichen!
+ het is belgisch!

avatar van LucM
Inderdaad, Come Home klinkt als een oldie maar toch fris met een prachtige melodie en die xylofoon maakt het nummer bijzonder.

avatar van djarend
Prachtig EPtje, inmiddels gewoon uit in NL, geen eigen beheer meer dus, via V2/Munich

avatar van AOVV
Prima EP, we zijn weer maar eens een band rijker om trots op te zijn. Nu is het wachten op een LP, maar in een interview met HUMO zei de zangeres dat ze hun tijd gingen nemen. Als dat een resultaat als dit oplevert, geen probleem!

avatar van AOVV
Na meerdere luisterbeurten blijft dit toch een zeer sfeervol debuut van Amatorski, ik zie het als een voorproefje van hun kunnen.

'Come Home', in ware oldies-stijl, inderdaad, maar de details maken er een hedendaags liedje van. Neem daar nog de prachtige tekst bij, en je hebt toch een sterk nummer.

'Same Stars We Share' is het tweede nummer, en begint met dat waterige, dromerige pianogeluid, beetje jazzy ook. Mooie stem heeft die zangeres, ze legt er veel gevoel in, vind ik persoonlijk.

'The King' is dan weer een erg mooi, lief nummer, doet me een beetje denken aan de onschuld van First Aid Kit (twee Zweedse zusjes die eerder dit jaar al hun meer dan uitstekende langspeeldebuut afleverden). Tekstueel ook weer meer dan een voldoende, leuk ook dat deze mensen iets afweten van indianenverhalen blijkbaar, daarin is de raaf ook altijd de verrader.

Afsluiter is 'My Favourite Work Of Art'. Dit nummer is, net als de eerste 2, iets voller dan 'The King' (melancholische strijkers!). Dit kan bij sommigen toch wel een gevoelige snaar raken.

Dat ze niet zo maar een nieuw popbandje zijn, bewijzen ze toch op deze EP. Zo overtuigen ze mij in amper 13 minuten van hun veelzijdigheid, en doen me reikhalzend uitkijken naar hun debuut (van lange adem dan).

3,5 sterren, welverdiend

Mai wat een rustig tot in de details prachtig EP'ke. En zo rustig.. zalig! Kan er mij iemand mij misschien nog zo'n rustige muziek aanbevelen in die sfeer? Bedankt!

raffael77
Geniaal Eptje met heerlijke sfeervolle muziek.

Eindelijk weten te bemachtigen want is lastig te vinden.

Mijn cover van album is helemaal wit met zwarte tekening.

avatar van Leeds
Sterk EP'tje. Mooie hoes en misschien wel in de nabije toekomst een sterke volledige plaat.

avatar van Cerclezot
Come home is een van de mooiste liedjes van 2010.

avatar van shylaa
Aardig EP'tje. Alleen heb ik het, in tegenstelling tot de meerderheid hier, niet echt voor Come Home. Ik vind het ietsje te zoet zal ik zeggen. Same Stars We Shared vind ik dan weer prachtig. Zo eenvoudig mooi.

avatar van Yann Samsa
Album komt uit begin mei. Na m'n interview met Amatorski zijn we gewaarschuwd: "Verwacht geen album waarvan ieder nummer dezelfde sound als deze E.P. zal hebben. Hierop was éénzelfde, passende sfeer belangrijk - maar direct een softe stempel op ons plakken is te voorbarig."

Ik ben benieuwd. Het wachten vullen we wel op met deze lekkere Portishead-achtige, zoete E.P.

avatar van AOVV
Ik denk dat deze band een heel eigen richting gaat varen, Ferre. Dat ze erg mooie liedjes kunnen maken, wordt met deze EP wel bewezen. Ik ben benieuwd naar dat album!

Ook wel eens benieuwd naar hun album die uitkomt. Hier staan alvast enkele pareltjes op.

avatar van AOVV
Ik denk dat deze zo langzaamaan wel een verhoging verdient! De vier liedjes blijven aandoenlijk mooi, en ook al duurt het plaatje slechts 13 minuten, het verdient gewoon meer dan 3,5 sterren. Halfje erbij!

avatar van Stokowski
@AOVV - Volgens mij is The King niet zozeer op een indianenverhaal gebaseerd als wel op het sprookje De trouwe Johannes van de gebroeders Grimm.

avatar van AOVV
Nou, bedankt voor de informatie. Ik wist helemaal niet waar het op gebaseerd was, mijn opmerking ging louter over die raaf.

avatar van matthijs
Vandaag via MuMe leren kennen. Super! Iemand trouwens bekend met Broadcast? Niet te vergelijken maar toch denk ik dat als je dit leuk vindt je bv hun cd The Noise made by People ook mooi kunt vinden...

avatar van Zandkuiken
Pfff, The King... Come Home was al erg goed, maar wat een nummer is dat. Hier trouwens een akoestische versie van The King om bij te smélten. Bij de eerste noten lijkt de zangeres nog op iets pijnlijks te zijn gaan zitten. Uitstel van executie natuurlijk voor die knieën! Want eens ze in the zone geraakt, worden die héél snel héél week.

avatar van Leeds
TrideStar schreef:

Ik kan je met veel trots Mark Hollis aanraden. De frontman van Talk Talk maakte in 1998 zijn eerste en enige solo-album. Tevens zijn meest ingetogen album.

Mark Hollis - Mark Hollis (1998)

Ik kies bewust voor die persoon omwille van het karakteristieke. Zowel als persoon en als muzikant. Het zijn artiesten die enkel maar willen bezig zijn met muziek en haast de pest hebben aan interviews.

avatar van Gladius
klinkt goed Leeds, bedankt voor de tip!

Germ Stoned
Het klinkt heel goed en het is ook een zeer goede EP. Ik vind het enkel jammer dat het maar 4 nummers zijn.

avatar van DjFrankie
Come Home: Dit nummer klinkt erg oud, als een diva uit de jaren 50 die met Humprey Boghart in een film speelt. Ook wordt hier een geweldige sfeer neergezet.

The King: O zo breekbaar, en o zo lief, met de koptelefoon op en dan hard draaien. Magnifiek.
Met minmale begeleiding zo'n nummer neerzetten. Hulde.

My Favorite Work of Art: Mooi begin met de strijkers, de sfeer is hier weer een stap terug in de tijd. Iets minder dan de 2 voorgangers maar nog steeds erg mooi.

Same Stars We Shared: Erg traag begin van een nummer dat langzaam voortborduurt als een groeibriljant. Het sprookje is terug en beleeft hier al zijn einde, jammer dat ze op hun album TBC meer electronica gebruikte, daarmee is de puurheid van deze E.P. net iets beter.

avatar van AOVV
Vind ik ook. Deze EP is heel erg mooi, 'Tbc' is ook mooi, maar die vind ik toch minder dan deze. Minder betoverend, al is dat relatief, natuurlijk. 'Tbc' heeft dan weer andere troeven. Leuk dat deze band z'n tijd blijkt te nemen, om zich te ontwikkelen.

avatar van wibro
De prachtige song "Come Home" doet mij toch enigszinds denken aan die ballads van die meidengroepen uit de late jaren vijftig. De hele EP van Amatorski vind ik trouwens erg mooi en dat kan ook gezegd worden van het album TBC dat zij een jaar later maakten.
Mooie ontdekking dus deze Vlaamse band, waarvan ik tot voor kort nog nooit gehoord had totdat ik op Studio Brussel dat nummer "Come Home" hoorde.

avatar van Booyo
Vier pareltjes.. Vier sterren.

avatar van Booyo
My Favourite Work of Art maar 4 stemmen? Wat mij betreft het mooiste nummer.

avatar van pim556
Nadat TBC mij uitermate goed beviel, besloot ik om dit EP'tje ook eens te checken. Het valt op dat er op TBC wat meer electronic te horen is. Daarnaast is dit werk wat kleiner gehouden dan TBC (muzikaal bedoel ik, maar ook in tijdsduur natuurlijk).
Deze EP bevalt me net even iets beter dan TBC. Op TBC zijn er toch een paar inkakmomenten, en bovendien heb ik altijd sterk het gevoel dat de "herrie" en stilte (wel een mooi contrast als je het zo bekijkt) alleen maar daar zijn om te vullen en zo een "debuutalbum" uit te brengen.
Allebei zijn ze fantastisch, maar deze is toch iets constanter in niveau.

avatar van hoi123
Eysermans' Scandinavischachtige accentje in The King.. Om verliefd op te worden.

avatar van Film Pegasus
Ideale kennismaker met Amatorski. Daar is de EP volgens mij ook om te doen. Come Home kennen we nu al wel, en dankzij de andere nummers hoop ik een beeld te krijgen van de groep. Goed dat ze gebleven zijn bij 4 nummers ipv een volledige album met vooral vullers uit te brengen. De groep heeft dan wel al een eigen sound, het moet nog groeien om echt volwassen te worden. Maar alles heeft z'n tijd nodig, en dit is de juiste plaat op het juiste moment.

avatar van Pepino
Vier prachtige nummers!

Misterfool
Meestal kan ik me wel aardig vinden in de lage cijfers die ik een tijd geleden zelf heb geplaatst, maar de 2* die ik hier in 2012 aan toekende is wel erg aan de lage kant. De muziek op dit EP'tje is loom, schattig, maar ook een beetje traag. Come Home is me net iets te zoet. Een akoestische nummer als The King vind ik echter wel prachtig. Verhoging naar 3.5*