Aphex Twin - Donkey Rhubarb (1995)

Electronic
Label: Warp

1. Donkey Rhubarb (5:58)
  2. Vaz Deferenz (5:45)
  3. ICCT Hedral (Philip Glass Orchestration) (7:56)
  4. Pancake Lizard (4:30)
avatar van gemaster
Weer een errug lekker EP'tje van onze vrind Aphex Twin. Mijn favoriet is het nummer met het Philip Glass Orchestration. Zeer mooie strijkers zitten daarin zeg. Het lijkt een beetje op de soundtrack voor een groot opera spektakel. De rest van de nummers zijn ook zeer de moeite waard.

Zeker fijne EP

Het openingsnummer is erg speels en springerig. De typische Aphex Twin beat-waanzin met een pakkend melodietje eronder. Qua stijl lijkt het erg op track 2 van Analogue Bubblebath 4.

'Vaz Deferenz' (wat 'zaadleider' betekent, als je de zetten vervangt door essen ) is een heel ander soort nummer. Het heeft een trage ontwikkeling, en een ostinato die bij sommigen op de zenuwen zou kunnen werken. Verder echter een redelijk geslaagd nummer.

De Philip Glass orkestratie van 'Icct Hedral' is nog sfeervoller dan het origineel, en maakt zo een uitstekend nummer nog beter. Het contrast tussen strijkers en (koper)blazers past erg goed bij het nummer.

'Pancake Lizard' is een waardige afsluiter: een wat traag en rustig nummer met een mooie melodie. Niet heel bijzonder, maar best aardig.

Eén van de weinige originele RDJ cd's die nog in mijn collectie ontbreekt, en da's eigenlijk een schande.

avatar van John Doe
''s-''en verving Richard trouwens ook al een keer toen hij in een inlay van een Universal Indicator sprak over een zogenaamde ''Mark Trezidder'', waarmee 'ie op zijn alias Mark Tressider doelt. Dit nummer vind ik niet zo goed, en de afsluiter nog slechter. De opener, die erg sterk is maar net geen brilliantie heeft (met clip wel) en georchestreerde nummer zorgen voor een 3,5* als waardering.

avatar van gemaster
Ik vind Pancake Lizard juist een erg relaxed nummer.

avatar van John Doe
Nee man, sfeer is niet goed gezet naar mening. Het is halve relaxed-heid. Niet de juiste noten in de melodieën. Ik hoor van die overgangen en stijlen die ik in andere nummers van Richard James gehoord heb, waar het werkt door je een bepaald gevoel te geven, hier werkt het niet tenzij een onverschillig gevoel de bedoeling was.

avatar van FunkStarr
Vind alleen de eerste twee tracks wel grappig.
Vaz Deferenz knalt opzich wel lekker, maar is wel een beetje eentonig.
De laatste twee tracks kunnen me niet echt boeien.

avatar van Leonard91
De laatste twee tracks kunnen me juist boeien.

avatar van Aurum
Zelfde hier.

Donkey Rhubarb vind ik vooral grappig (waarschijnlijk omdat ik automatisch ook de clip voor me zie), maar niet echt sterk. Vaz Deferenz is leuk voor 2 a 3 minuten, maar voor de lengte die het heeft gebeurt er te weinig. Ook klinken beide nummers al wat gedateert.

De tweede helft pakt een stuk beter uit. Erg mooie versie van het dreigende ICCT Hedral, zelfs beter dan het origineel zou ik durven zeggen. Pancake Lizard houdt nog een klein beetje dat dreigende sfeertje vast, maar is verder erg relaxed. Mooie afsluiter.

avatar van JLjuju
Ik heb een vraag, wat voor muziek is dit? Breakcore, Dnb, Dubstep? Ik had eens wat andere nummers gehoord maar ik kon maar niet uitvissen wat voor stijl 't was.

Sietse
ze noemen het IDM wat een belachelijke naam is.

avatar van JLjuju
Ohh Intelligent Dance Music, is vette shit, ik ga dit es checken.

avatar van nuf
nuf
Sietse schreef:
ze noemen het IDM wat een belachelijke naam is.

nouja, hoe zou je het anders moeten noemen?

In iedergeval een dikke 4* van mij, zoveelste meesterwerk van mijn favorite electronische artiest.

nouja, hoe zou je het anders moeten noemen?

Electronic of techno, denk ik.

Wat mij betreft gaat de genrenaam 'idm' vandaag nog met het grof vuil mee.

avatar van RogerV
Goede EP en dan met name om ICCT Hedral. Wat een geweldige bewerking van een sowieso al geniaal nummer.