Death Cab for Cutie - You Can Play These Songs with Chords (1997)

Rock / Pop
Label: Elsinor

1. President of What? (4:06)
  2. Champagne from a Paper Cup (2:34)
  3. Pictures in an Exhibition (4:02)
  4. Hindsight (3:48)
  5. That's Incentive (2:13)
  6. Amputations (4:03)
  7. Two Cars (3:31)
  8. Line of Best Fit (5:49)
  9. This Charming Man * (2:15)
  10. TV Trays * (4:02)
  11. New Candles * (3:03)
  12. Tomorrow * (2:17)
  13. Flustered / Hey Tomcat! * (2:56)
  14. State Street Residential * (5:51)
  15. Wait * (3:35)
  16. Prove My Hypothesis * (4:12)
  17. Song for Kelly Huckaby [Facts Version] * (3:52)
  18. Army Corps of Architects * (4:43)
Een fijne plaat, maar wel een tikje lang. Na de geweldige Smiths-cover This Charming Man zakt het een beetje in en pas bij het experimentele Flustered-Hey Tomcat! word ik weer een beetje bij de les getrokken. Wat dan volgt is een heerlijk laatste deel.

Het is wel duidelijk dat Death Cab met het volgende album, Transatlanticism, er een stukje op vooruit ging. De prachtige stem komt veel beter uit de verf en bovendien is dat album ook 20 minuten korter.

Maar al met al ben ik toch ook wel benieuwd geworden naar het nog oudere werk van Death Cab.

avatar van Geert5
Dit is geloof ik een heruitgave van de originele You Can Play These Songs With Chords, uit 1997, toen Death Cab niet meer was dan Ben Gibbard, en daaraan zijn nog singles uit de pre-Photo Album tijd aan toegevoegd. Want na het succes van The Photo Album was vraag naar het vroegere werk. Dus het lijkt me eerder een compilatie album, misschien kan het beter onder het live/verzamel-kopje gezet worden?

Het klinkt allemaal wel leuk, maar net niet boeiend genoeg om een uur te vullen. Het 'blikken geluid' gaat na een tijdje toch wat vervelen en de cd gaat net wat te lang door.

MasterRRR
Ik herken hier DCFC totaal niet in. Lijkt soms wel een highschool bandje. Erg jammer

avatar van StuF
dat zijn ze hier ook nog.
toch hoor ik een creatieve swing terug in deze nummers. niet van die standaard highschool troep, maar lekker eigenwijs. zang is soms wel echt wat té zeurderig. en de opnames hadden wel wat beter mogen zijn, maar wat wil je. onvolwassen misschien, maar zeker niet slecht.

avatar van StuF
herman schreef:

hiervoor zit alleen nog een ep toch?

avatar van Amicus
Welke Ep dan ?