Jewel - Sweet and Wild (2010)

Pop / Country
Label: Fisher Price

1. No Good in Goodbye (3:24)
  2. I Love You Forever (4:25)
  3. Fading (3:35)
  4. What You Are (3:40)
  5. Bad as It Gets (3:54)
  6. Summer Home in Your Arms (2:55)
  7. Stay Here Forever (3:00)
  8. No More Heartaches (2:49)
  9. One True Thing (4:14)
  10. Ten (3:25)
  11. Satisfied (4:09)
avatar van Emile93
Goed album alleen valt het me een beetje tegen als je het vergelijkt met Lullaby (haar vorige). De country gaat redelijk snel vervelen helaas!

avatar van Angelo
In 1995 was ze er opeens, Jewel Kilcher. Haar debuutalbum werd positief ontvangen en verkocht in Amerika alleen al rond de 7,300.000 exemplaren. En dan jaren later is haar populariteit flink dalende. Zowel binnen als buiten Amerika.

Tja, dan zit er nog maar een ding op: het uitbrengen van een country album. Amerika en countrymuziek hebben een band met elkaar, dus dit betekend vaak de redding van iedere artiest, countrymuziek is dan hun 'laatste' strohalm. Dit album werd redelijk ontvangen, verkocht in de eerste week 31,000 exemplaren waardoor het album debuteerde op #11 in de Billboard 200, en momenteel staat de teller op 71,050 verkochte exemplaren.

Jewel kenmerkte zich voor mij altijd doordat ze op ieder album altijd één nummer had dat wereldwijd redelijk goed scoorde. 'Foolish games', 'Standing still' en 'Intuition' zijn daar enkele voorbeelden van. Helaas is op dit album voor mij geen enkele uitschieter te bekennen, het is middle of the road maar dan zelfs aan de matige kant. Soms klinkt het zelfs wat aan de drammerige kant waardoor blijkt dat countrymuziek en Jewel eigenlijk helemaal niet goed samen gaan.

Het zal dan ook geen verrassing zijn dat dit album zeker geen 7,300.000 keren in Amerika over de toonbank zal gaan. Hoewel dit album op diverse internetfora geclassificeerd wordt als 'country' is het meer 'comtemporary country, iets minder misschien nog zelfs', echt country kan ik het zeker niet noemen.

avatar van Emile93
Weer een prachtige recensie. Ik ben het er ook zeer mee eens. Maar ff een vraagje Angelo: hoe kom je aan die verkoopcijfers; welke site gebruik je??

Emile93 schreef:
Ik vermoed Wikipedia. Die gebruik ikzelf ook nogal eens als ik iets wil opzoeken.Maar verder ben ik het niet eens met zijn conclusie wat betreft haar populariteit, gekoppeld aan de verkoopcijfers. Dan zou elke artiest of groep minder populair zijn geworden. Verkoopcijfers van muziek zijn over de hele linie flink gedaald, nu het (gratis) downloaden zijn intrede heeft gedaan. Dus uhhh!!
Maar nu over het album zelf. Het album opent met enkele lekkere country nummers. Het viooltje geeft een extra dimensie aan de nummers. Na track 3: Fading, zeker meer een poppy en steviger nummer, krijg je Bad As It Gets. Bloedmooi. Jewel, als in haar beste dagen. Summer Home In Your Arms, bijna acoustisch, aanstekelijk tempo. Zo gaat de cd door met afwissellende nummers. Dus zeker niet eentonig of saai. Pedalsteel guitars,banjo's, viool maken dit album een meer dan gemiddeld album. Met de prachtige afsluiter Satisfied (met piano en vioolpartijen) eindigt deze cd. Het is in mijn opinie zeker geen country album, maar heeft wel nummers die daar tegenaan schurken. In welke categorie je 'm zou moeten stoppen zou ik ook niet precies weten, whatever.
Het nivo vanThis Way, mijn favoriete album, heeft zij niet meer bereikt tot nu. En natuurlijk heeft zij wat mindere cd's op de markt gebracht. (welke artiest/groep niet?), maar als jeal 15 jaar meedoet in de V.S. heb je talent en wat je ervan vindt is persoonlijke smaak, maar dit album staat als een huis! 4.0sterren!!!!!!!!!!!!