Harrie Jekkers - De Man in de Wolken (1991)

Label: Polydor

1. De Wonderen (3:09)
  2. Het Schaakspel (5:27)
  3. Intensive Care (2:03)
  4. Terug bij Af (4:11)
  5. Kunst aan de Muur (2:42)
  6. Jan Willem (2:23)
  7. De Man in de Wolken (7:30)
  8. Zonsondergangen (2:33)
  9. Marianne (3:57)
  10. Treinen (2:27)
  11. Orkanen (3:20)
  12. De Eekhoorn en de Eend (3:56)
  13. De Straatnaambordjesblues (3:08)
avatar van Reint
Ik ken alleen het nummer De Man in de Wolken zelf.
Mooooooi.

avatar van Darkshines
Zeer aardige plaat, al lijken sommige liedjes wel bedoeld voor kinderen.

avatar van Flipper
Darkshines schreef:
Zeer aardige plaat, al lijken sommige liedjes wel bedoeld voor kinderen.

Welke dan???

Een volwassen plaat van Harry Jekkers. Soms komen de teksten, in eerste instantie, wat simpel over, maar het gaat juist om die boodschap die daar achter zit.

Zoals het titel nummer, wanneer je aan iets unieks, een prijskaartje gaat hangen, verliest het al zijn schoonheid. Dat kan een voorwerp zijn (zoals in het nummer), maar ook een dienst etc.

Bij Jekkers is er altijd een boodschap die even weer aan het denken zet. In zijn muziek, in zijn boeken (met Koos Meinderts) en zijn shows. Unieke man.

avatar van echoes
Wat een mooie plaat!

Bomvol prachtige melodieen en aangrijpende teksten.

De Wonderen (die accordeon!) ,Het Schaakspel, Terug bij Af (prachtige song over dementie), De Man in de Wolken (ultiem!) en Orkanen (die strings! very klein orkest) zijn de mooisten!

Kunst aan de Muur, jan Willem, De Eekhoorn en de Eend en De Straatnaambordjesblues de leuksten!

Erg jammer dat hij zo weinig productief is.

"Ik hou van geld over de balk en van geen stuiver op zak"

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
Het prachtige "Terug bij af" werd overigens in 1992 bekroond met de Annie M.G.Schmidt-prijs voor het beste lied uit de theaterprodukties van het jaar 1991.

avatar van vigil
toch weinig stemmen voor dit prachtige album!

avatar van rushanne
vigil schreef:
toch weinig stemmen voor dit prachtige album!

Zeker weten, dit is juist een geweldige cd. Het titelnummer is echt schitterend. een van de mooiste Nederlandstalige nummers

avatar van Germ
Germ (crew)
Een nummer zo mooi als De Man In De Wolken is niet vaak opgenomen volgens mij.

Op youtube staat een clip van dit nummer, met tekeningen van kinderboekenschrijver Koos Meinderts, aanrader...!

‪De man in de wolken‬‏ - YouTube

Germ schreef:
Een nummer zo mooi als De Man In De Wolken is niet vaak opgenomen volgens mij.

‪De man in de wolken‬‏ - YouTube

De tekeningen zijn niet van Koos Meinderts, maar van Annet Fienig. Koos Meinderts heeft mee-geschreven aan de tekst van het nummer. Wel inderdaad een mooi filmpje!

Wijze les:
Wie zomers te veel snatert, is `s winters uitgeluld

Flipper schreef:

welke dan???

avatar van Darkshines
Flipper schreef:

Welke dan???

[/quote]

[quote]

Nou hij heeft met het klein orkest ook meerdere kinderliedjes geschreven, het kan een beetje in z'n stijl zitten, niet negatief bedoeld.

avatar van nlkink
Er is zelfs een compleet album met kinderliedjes door het Klein Orkest uitgebracht. Roltrap Naar De Maan heet ie en die is ook heel goed. Vooral als je als ouder een keer klaar bent met die kinderkoren klotenzooi en de compilaties met de geijkte kinderliedjes.

Dim
Het titelnummer is een monument, maar er staat meer prachtigs op dit album, zoals Terug bij af en Intensive Care. De creativiteit wat teksten betreft komt ook zeer sterk naar voren in Het Schaakspel.

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
Prachtige teksten, helaas is de muziek en productie vrij gedateerd.