Klein Orkest - Het Beste Van (1987)

Label: Polydor

1. Laat Mij Maar Alleen (3:23)
  2. Ellie (3:29)
  3. Vrienden (5:50)
  4. Over 100 Jaar (4:22)
  5. Koos Werkeloos (3:01)
  6. 't Liefste (3:18)
  7. Over de Muur (3:32)
  8. Verloren Tijd (3:56)
  9. Achter Elke Deur (3:56)
  10. Alles over Jou (3:35)
  11. Later Is Al Lang Begonnen (4:12)
  12. Vrienden II (3:45)
  13. In de Wolken (4:58)
  14. Even voor Eeuwig (3:49)
  15. 26000 Dagen (3:47)
  16. Mijn Vader (2:31)
De sublieme teksten van Harry Jekkers zijn gewoon ge-wel-dig, leuk en heerlijk om mee te zingen. Met naar mijn mening 'in de wolken' en natuurlijk 'over de muur' als beste nummer. Jammer dat 'ballade van de dood' niet op deze cd staat, wat het beste verhaal ooit is

5 sterren

avatar van platedraaier
Inderdaad heerljik plaatje. zelf vind ik over 100 jaar, later is al lang begonnen en 26000 dagen erg verhelderend.
Leuke liedjes voor op m`n begrafenis.

gezongen door prettige stem van Harry Jekkers met
vaak van die teksten waarvan ik denk "ja zo is het".

avatar van vin13
Over de muur, tijdloos en prachtige teksten. Ik ken niet alle nrs. dus ik geef geen sterren. Over de muur is zeker 5 sterren waard.

perfume
Een heerlijk Nederpop album. En die teksten! Zo goed! Destijds waren ze erg populair bij jongeren zoals ik. Die maatschappij kritiek. " Alleen als je geld hebt is de vrijheid niet duur" zijn waarheden als een koe! Een geweldig verzamelalbum van Klein Orkest. Een album dat je nog steeds wakker schud en met een soort van opluchting laat ontwaken uit deze anno 2008 kleinburgerlijke tijd!. Wat mij betreft een ode aan Koos Werkeloos! Over de Muur en 26000 dagen!

prima album, goede muziek + teksten. met name over de muur, koos werkeloos, 26000 dagen en later is allang begonnen.

bikkel
Uit de Nederpop van de jaren 80 was dit 1 van de leukste bandjes.
Tekstueel heel goed(niet zo gek dat Harry Jekkers cabaratier werd)en lekkere niets aan de hand muziek.
Tuurlijk heel 80's allemaal.De geluidjes,de onderwerpen,maar het zit het zo gedegen inelkaar,dat het nergens storend is.
Een blik terug in de tijd en dat is nooit een straf hier.Elk liedje is gewoon goed.En plotseling waren ze er gewoon niet meer.Geruisloos weg.

VRIENDEN

Al mijn goede vrienden die vroeger altijd zeiden dat je sleur en zekerheden
moest vermijden
al mijn goede vrienden zijn uitgeblust, in slaap gesust
ZONDER TE DROMEN!

Wat is er gebeurd met al mijn goede vrienden?
Die vroeger altijd riepen dat je weinig moest verdienen
Al mijn goede vrienden zijn gestrand, aangeland,
IN VASTE BANEN

Al mijn goede vrienden waar zijn ze gebleven? Die vroeger altijd
vonden dat je anders moest gaan leven!
Al mijn goede vrienden zijn getrouwd, weggedouwd
IN FLATGEBOUWEN!

Tja het is nog steeds waar 80's of niet!

Koos Werkeloos

Mijn naam is Koos en ik ben werkeloos,
de mensen zeggen, ga toch werken Koos
Nou ik wel er best wel tegenaan
Maar dan wel een leuke baan!
Want anders hoeft het niet voor Koos
Laat Koos maar vissen aan de waterkant
Mij niet gezien achter de lopende band!
En Koos gaat ook geen vakken vullen
Zeker om de zak te vullen van de fabrikant!

Werken om de rijken rijk te houden? En dat tot je 67ste! Vergeet het maar!
Laat Koos maar lekker vissen!

Razor Disk
Dikke 4 sterren voor dit geweldige album. Ik ben totaal geen fan van nederlandse zang, maar dit is mooi! De teksten zijn fantastisch!

avatar van B.Robertson
Zo te zien staat het album Later is allang begonnen hier compleet op, met zes nummers van het eerste album. Een knap stuk muziek. Enkele favorieten,buiten de bekende nummers om, zijn Vrienden en Alles over jou.

avatar van rushanne
B.Robertson schreef:

Klopt helemaal, en die hele cd is natuurlijk geweldig. Nederlandstalig is ook niet echt mijn favoriet, maar Jekkers en Klein Orkest zijn daarop een positieve uitzondering. Luister maar eens naar Later Is Allang Begonnen, wat een fraai stukje tekst.

Dan ben je in de boot genomen door de zilvervloot
Sparend voor later ga je straks ook sparend dood,
en later is allang begonnen.

avatar van rushanne
En de tekst van Verloren Tijd is natuurlijk net zo mooi, zo niet nog mooier :

Er is een man laatst doodgegaan
Die nog geen dag van zijn bestaan tevreden was
Maar dat begreep hij pas toen er geen weg terug meer was
Vlak voor zijn dood pas kreeg hij spijt van zoveel angst, verloren tijd
En hij vertelde mij over de hel die hij zijn leven lang had meegemaakt

Hij was nooit verliefd geweest, zelden verwonderd
Hij had nooit gegokt, dus hij was ook nooit bedonderd
Om ergens te komen had hij lopen moeten leren
Maar om iets te bereiken leerde hij marcheren
Hij is iets geworden, wat hij eigenlijk niet wilde
Zijn wereld verstilde, geen diepgang, geen top
Anderen huilden, dansten en lachten
Maar hij stond te wachten en hij wist niet waarop

Omdat het zo uitkwam is ook hij maar gaan trouwen
Maar hij bleef dromen van vrouwen die hij nooit echt heeft gekust
Hij zette zich af tegen zwervers en helden
Maar dat gaf hem zelden maar een ogenblik rust
En tegen zijn angst hielp geen een obligatie
Geen polis, geen aandeel, geen bank dacht meer mee
En aan het eind, op zijn crematie
Waaide zijn rook zelfs nog met alle winden mee

Er is een man laatst doodgegaan
Die nog geen dag van zijn bestaan tevreden was
Maar dat begreep hij pas toen er geen weg terug meer was

avatar van musiquenonstop
Helaas enkele geweldige nummers, maar ook een groot aantal die ik niet kan waarderen.

Iemand ook zo''n hekel aan de tweede stem in het refrein van Laat Mij Maar Alleen (mijn favoriete nummer) ? Die man zingt daar echt zo vals als een kraai.

avatar van niels78
musiquenonstop schreef:

Die man ben ik!

'Laat mij maar alleeen ook al valt het soms niet mee, de eenzaamheid is soms erger met zijn tweeeeehh!!'

Ik weet niet wat het precies is, want echt mooie muziek is het misschien niet. Maar iets wat je vaak beluisterde tussen, laten we zeggen, je 14e en 18e blijft gewoon lang hangen volgens mij. Ik kan het enorm waarderen en brul heel deze CD (redelijk) feilloos mee!

(staat zelfs op mijn Iphone )

Ted Kerkjes
Op een C.D. genaamd 'Het Beste van Klein Orkest' hadden ze net zo goed álle nummers van Klein Orkest erop kunnen zetten! Alles is prachtig

Ted Kerkjes
musiquenonstop schreef:

Die man is óf Léon Smit (De toetsenist en achtergrondzang) óf Niek Nieuwenhuijssen (Drums en achtergrondzang).

avatar van Funky Bookie
Muzikaal is het allemaal niet zo bijzonder, maar de teksten zijn ijzersterk. Bol van jaren '80 engagement, maar anno nu zijn sommige teksten nog altijd waar.
Absolute hoogtepunt blijft voor mij de Nederpopklassiek Over De Muur.

avatar van vigil
Toch wel het meest verrassende (en erg prettige) muzieknieuws van de laatste tijd. Volgend theater seizoen gaat de op 1 na (toetsenist) originele bezetting van Klein Orkest het theater in voor een uitgebreide reünie toer!

avatar van bikkel2
Ik zag het langskomen op FB.
Leuk, wil ik wel gaan zien.
Toch wel 1 van de leukste Ned.talige bands toendertijd.

avatar van meneer
Vorig jaar Harry Jekkers gezien in het theater. Was een feestje ! Maar dat ze nu weer gaan optreden met het Klein Orkest vind ik heel fijn !

Dus Spanje gaat toch vervelen, Hahry..

avatar van Rinus
Fijne verzamelaar van de eerste 2 albums. Die had ik ooit op cassette. Deze cd mist dan wel een paar nummers die ik zelf erg leuk vond zoals De laarzen en Het lijk van het eerste album. Maar het dekt de lading grotendeels dus voldoende voor mij.

Over 100 jaar en Later is al lang begonnen zijn liedjes die uitstekend bij mijn levenswijze passen...hier erg treffend neergezet

De eerste twee elpees waren vroeger niet beschikbaar op cd. Wel kwam er een cd met het beste uit. Inhoud, de tweede elpee aangevuld met een wat nummers van de eerste elpee. Nou ja ook een manier om een cd te vullen en toen het eerste van Klein Orkest op cd.

avatar van Robje1968
Ooit als tiener deze CD gekocht vanwege de hits "Koos Werkeloos" en "Over de Muur".

Maar voor mij is Klein Orkest meer dan deze bekende nummers. De muziek is al lekker, maar vooral de maatschappij kritische teksten stuwen de nummers naar een hoog niveau.
Mooi tijdsbeeld van de jaren 80!