Primus - Sailing the Seas of Cheese (1991)

Label: Interscope

1. Seas of Cheese (0:42)
  2. Here Come the Bastards (2:55)
  3. Sgt. Baker (4:16)
  4. American Life (4:33)
  5. Jerry Was a Racecar Driver (3:11)
  6. Eleven (4:23)
  7. Is It Luck? (3:28)
  8. Grandad's Little Ditty (0:36)
  9. Tommy the Cat (4:14)

met Tom Waits

10. Sathington Waltz (1:43)
  11. Those Damned Blue-Collar Tweekers (5:20)
  12. Fish On (Fisherman Chronicles, Chapter II) (7:45)
  13. Los Bastardos (2:41)
  14. Intruder * (4:18)
  15. Making Plans for Nigel * (3:33)
  16. Those Damned Blue-Collar Tweekers [Live at Bass Hall, Austin, TX / 2012] * (7:57)
  17. American Life [Live at Bass Hall, Austin, TX / 2012] * (11:41)
  18. Here Come the Bastards [Bassnectar Mix] * (5:18)
avatar van Ataloona
Sterke opvolger van Frizzle Fry. Op dit album lijkt de band de abstrace lijn van het vorige album door te voeren. Wat volgt is een sterke fusie van jazz, rock, heavy metal en funk. De funky bass van Les Claypool, het psychedelische gitaarspel van Larry LaLonde en het strakke gedrum van Tim Alexander vormen toch wel een hoogtepunt in de rockmuziek van de jaren 90.

En hoewel de 3 muzikanten fantastisch spelen is er natuurlijk toch eentje die er tussenuit springt, basvirtuoos Les Claypool. Hij moet toch wel één van de beste bassisten ooit zijn. Op de eerste drie nummers laten ze hun talenten zien door zeer sterke toegankelijke rocksongs te maken. Vooral op American Life zijn de drie perfect op elkaar in gespeeld. Op Jerry Was a Race Car Driver en Fish On (Fisherman Chronicles, Chapter II) laten ze vooral hun virtuositeit zien. Sterke fusion met een goede dosis funk en heavy metal riffs.

De teksten en de zang zijn lekker luchtig en bij vlagen zeer grappig. Het album doet echter wel wat onder voor Frizzle Fry, maar nu ik dit stukje schrijf moet ik toch wel verhogen. Het is een erg sterk en luchtig album die knap laat zien hoe apart de band eigenlijk wel niet is. Bijzonder ook hoe de band zo populair is geworden, terwijl ze toch niet heel toegankelijk zijn. 4*