Goran Bregović - Arizona Dream (1993)

Bosnië-Herzegovina
Score
Label: Mercury

1. In the Deathcar (5:10)
  2. Dreams (3:32)
  10. This a Film (4:14)
Vertel score-freak

hmm?

Mooie film!

ken ik niet? over wa gaat ij?

hmm, loop even langs bij movie max.

neo (crew)
Deze score is wel redelijk makkelijk te krijgen bij Plato vestigingen en enkele andere zaakjes. Naar mijn grove schatting degene met de grootste oplagen integenstelling tot andere.

neo schreef:
Vertel score-freak

Hey, moet ik zeggen dat ik al die tijd je bericht over het hoofd gezien heb, gewoon niet opgevallen.

In ieder geval is dit voor mij een apart geval. Een heel apart geval. Laat ik het maar zo zeggen; ik was in Frankrijk in een 'hypermarche', we waren op vakantie, ik had muziek nodig daar ik wel een walkman (jaren geleden, mind you) maar geen leuke cassettebandjes had en ik nog 2 weken vakantie uit moest zitten. Naast een belabberd aanbod viel mijn oog op The Good, The Bad, and The Ugly en een intrigerende cover van Arizona Dream (zonder ook maar enige kennis van de componist of film te hebben) en besloot op het laatste te gokken, totaal leeg van verwachtingen.

En trof, blij verrast, een beklemmend zwoel sfeertje aan, verkregen door zowel de score als songs die mij nog lang bijbleven. Vooral bij In The Deathcar kreeg ik een heel apart, doordringend gevoel. Iggy Pop kende ik toevallig van de film Cry Baby waar mijn stiefzus dol op was.

Toch had ik toendertijd zeer weinig ervaring met het op waarde schatten van dit soort muziek en kon ik alleen op mijn gevoel afgaan, en bovendien luister ik al jaren niet meer naar cassettebandjes. Toch maar eens aan zien te komen op CD dan maar, al is het maar voor het opwekken van een jarenoud (inmiddels 9 bewogen jaren geleden) gevoel.

Heel mooie score alweer van Bregovic. Geweldig trouwens dat hier het intromuziekje vandaan komt van het Vlaams radioprogramma De toestand is hopeloos maar niet ernstig, ik heb daar tien jaar lang bijna wekelijks naar geluisterd tot het twee jaar geleden is gestopt (ben er nog niet helemaal overheen ) en het was dus een emotioneel weerzien .

This is a dream hoorde ik onlangs op de radio en ik dacht waaw, dat is echt een leuk liedje, moet ik toch eens naar op zoek. En kijk, puur toevallig nog geen week later kom ik het al tegen .

Ik bedoelde natuurlijk 'This is a film' . Op mijn gepindakaaste versie staat trouwens nog een extra nummer, 'American Dreamers', maar ik weet niet of dat eigenlijk wel uit de cd komt, klinkt meer als een fragment uit de film.

avatar van Sanvean
Echt een fijne soundtrack van Bregovic!

Heerlijke muziek, fantastisch switchend tussen verdriet (Death, echt een van de beste dingen die Bregovic ooit gemaakt heeft!) en vreugde (Get the Money en het supertoffe Gypsy Reggae).

Geweldig die laatste song, accordeon spelen is leuk! Toffe film trouwens, supermooi.

neo (crew)
De 4 sterren zegevieren hier wel...

avatar van aslan
aslan (crew)
neo schreef:
De 4 sterren zegevieren hier wel...

...en ik doe er nog een viertje bij

avatar van Nagelschip
Leuk man, Goran Bregovic.

Toen ik het nummer Gypsy Reggae voor het eerst hoorde kon ik niet stoppen dat nummer af te spelen.

Film nooit gezien, overigens.

avatar van lebowski
aslan schreef:
...en ik doe er nog een viertje bij

En nog een keer 4*, prachtig en veelzijdig, van klein en western (Old Home Movie), tot groots en klassiek (Dreams). Maakt nieuwsgierig naar de film.