Fat Joe - The Darkside, Vol. 1 (2010)

Label: Terror Squad

1. Intro (2:24)
  2. Valley of Death (3:39)
  3. I Am Crack (3:43)
  4. Kilo (4:01)

met Cam'ron en Clipse

5. Rappers Are in Danger (3:16)
  6. (Ha Ha ) Slow Down (3:25)

met Young Jeezy

7. If It Ain't About Money (3:53)

met Trey Songz

8. No Problems (2:57)

met Rico Love

9. How Did We Get Here? (4:20)

met R. Kelly

10. Money over Bitches (3:59)

met TA en Too $hort

11. Heavenly Father (4:05)

met Lil' Wayne

12. I'm Gone (6:21)
  13. At Last Supremacy (3:56)

met Busta Rhymes

avatar van Reasonable Doubt
Eindelijk weer een goed album van Joe.

De Primo track is heel vet maar Valley Of Death is toch mijn favoriet.

Kom maar op met Vol. 2

avatar van TheLegacy
Terug van vakantie en dan is dit een leuke verrassing! Goed bezig Joe, beter als vorige album!

boomkat
Eerlijk is eerlijk, Kilo is bazig . Komt op zomerse banger cd part2, een mixtape-uitwisselingsproject dat Harco onlangs gestart is, alleen weet hij dat nog niet .

avatar van MAS
MAS
Ik vind Kilo ook wel lekker klinken. Die sample is trouwens al eerder gebruikt door Ghostface.

avatar van Flipm0de
Verassend goed album van Fat Joe :O

Zijn laatste albums waren niet meer dan 1,5/2* waard, maar deze doet het toch een sutk beter. Vooral de minder commerciele tracks klinken lekker, I Am Crack, Im Gone, Valley of Death, At Last Supremacy zijn stuk voor stuk harde tracks, met als uitschieter de door Preemo geproduceerde Im Gone.

Toch halen tracks als How Did We Get Here, No Problems(afschuwelijke beat), en Heavenly Father het niveau naar beneden.

En ben ik de enige die vind dat Clipse echt slecht is op Kilo? De beat/sample vind ik ook weinig origineel. Had meer in deze combo gezeten denk ik.

Op dit moment geef ik het een 3,5*. Joey Crack heeft mij verrast!

avatar van Flipm0de
If It Ain't About Money behoort ook tot een van de betere tracks van dit album.

avatar van Ralph
Nooit gedacht dat Fat Joe ooit nog een lekker album zou gaan droppen. Harde producties, Fat Joe die aangenaam komt en passende gastoptredens. 3,5*!

Relax
Het album klinkt best redelijk.. alleen het voorkantje kan echt niet, hoezo imago stress.

Mr_White
Bijzonder aardig. Komt mede door de productie en een goed uitgewerkt concept, want Fat Joe is niet bepaald de meest sterke rapper, maar het klinkt wel lekker allemaal.

SSS
MJ_DA_MAN schreef:
Gewoon als de Fat Joe van de laatste jaren, alleen dan beter. Fat Joe Da Gangsta is allang overleden.

Volgens MuMe was FJdG nou net het beste werk in 1993, niet dat het mij verder echt interesseert.

Ik ben inmiddels niet meer zo van de 50 Cent, Fat Joe en alles wat daarbij komt kijken. Het is maar een commerciële album voor de 13-19 jarige die er nog wel op achterover zullen leunen.

avatar van MAS
MAS
SSS schreef:

Hij bedoeld dat Fat Joe al lang niet meer zo rapt als op zijn debuutalbum.

avatar van Rene1979
Klinkt beter als de vorige maar kan nog lang niet als dikke voldoende of als de vroegere Joe benoemd worden. Daar dragen de meeste zeer zwakke gastprutsers ook aan bij natuurlijk... Doel voornamelijk op Cam'Ron Lil Wayne.

Omdat het Fat Joe is wordt dit een 2.5. De beats zijn ok, Joe doet het ok.. Dus deze plaat is Ok... Waar is de Joe van DITC

avatar van Game
Een goed comeback album van Fat Joe, die zoals hij zelf zegt: uit de doodskist is gesprongen, het stof van z'n schouders af heeft gehaald en nu independent is geworden. Het is een dappere keus, want Fat Joe kon weer makkelijk voor het geld gaan. Wellicht inspireert dit andere oudgedienden weer om wat goeds te maken (zoals Busta).

The Darkside is een album wat een perfecte tijdsduur heeft en gast artiesten langs laat komen wanneer dat nodig is. Ze zijn niet heel hooggegrepen, maar kunnen mij toch wel vermaken. Clipse valt tegen, Cam'ron is een leuke afwisseling en Too $hort's verse is buitengewoon stoer voor een 44-jarige
Young Jeezy lijkt ook elk jaar iets beter te worden, zijn stem is nog steeds ongelofelijk kut maar zijn flow is iets beter geworden. Ik val in iedergeval niet meer in slaap als ik naar hem luister.

Voor de rest is The Darkside simpelweg harde beats en donkere straatverhalen van Fat Joe, althans voor de 1e helft van het album. Want daarna komen de vrolijkere nummers over geld, bitches en roem weer tevoorschijn. Aan het einde toe, met Heavenly Father en de sterke Premo track I'm Gone, wordt het weer serieuzer. Het valt me op hoe makkelijk Fat Joe kan vermaken op goede beats, want die worden ook niet door de minste geleverd. Just Blaze en Cool & Dre leveren eindelijk een keer wat leuks af, en Scoop DeVille valt op met zijn harde bangers (vooral Slow Down (Ha Ha). Fat Joe zelf kan wat leuke verhalen erin kwijt zoals in I Am Crack en hij gaat flink op andere rappers tekeer (Rappers Are In Danger), maar er zitten ook weer zwakke stukken over de cliché onderwerpen, helaas.

Ja ja, toch 4* sterren voor Joe Crack's sterke comeback
Hij zegt zelf dat Vol. 2 beter wordt, nou laat maar komen dan.

avatar van Stapler
Game schreef:

Fat Joe kreeg juist door dat zijn verkoopcijfers daalden dus moest hij maar wat voor de "fans" doen. Volgens mij doet ie het nog steeds (voornamelijk) voor het geld.

avatar van Game
Tuurlijk doet hij het voor het geld
Wellicht dat hij nu meer verkoopcijfers gaat krijgen, de muziek is gewoon goed deze keer.

avatar van Capo Regime
In de afgelopen twintig jaar is Joey Crack (bewust) van rauwe D.I.T.C.- rapper veranderd in Fat Joe de popmuzikant. Het inleveren van zijn streetcred was niet zonder gevolg en leverde het zwaargewicht uit New York een aantal wereldwijde hits op. Helaas werden zijn albums niet alleen steeds commerciëler maar ook kwalitatief steeds zwakker, met als dieptepunt het vorig jaar verschenen J.O.S.E. 2. Een combinatie van goedkope synth-beats, autotune en ongeïnspireerd gebrabbel resulteerde in een rampzalige verkoop. Fat Joe lijkt hierdoor te zijn wakker geschud en geeft zijn fans nu een album met de veelbelovende titel The Darkside Vol. 1.

De verbetering is direct merkbaar. Daar waar de producties bij J.O.S.E. 2 allemaal uit het basisboek voor beatsmaken leken te komen, is professionaliteit op The Darkside Vol. 1 duidelijker hoorbaar. De synthesizers zijn melodieuzer en mede door het veelvuldig gebruik van zangsamples en scratches klinkt het geheel een stuk muzikaler. De stap vooruit op het gebied van beats is overigens niet echt onbegrijpelijk te noemen. Fat Joe maakt op dit album namelijk gebruik van de diensten van onder anderen Cool & Dre, Scoop Deville, Just Blaze, DJ Infamous en als slagroom op de taart DJ Premier voor de track Gone.

Joe zelf lijkt vooral zijn best te doen om als gevaarlijke drugsdealer weer geloofwaardig over te komen. Feesten en vrouwen worden maar in mondjesmaat besproken en moeten plaats maken voor de onderwerpen crack, wapens en geweld. Zelfs op de track Heavenly Father, waar de rapper op de biechtstoel plaatsneemt, lijkt hij eerder een alternatieve manier te hebben gevonden om zijn criminele cv te bespreken dan dat hij zijn zonden wil kwijtraken. Het zijn allemaal onderwerpen die binnen het genre dagelijks de revue passeren, maar Fat Joe kan hiermee het best zijn gretigheid overbrengen.

Ook de gastartiesten zijn aangepast aan de wat donkerdere aard van de plaat. Zo behoren The Clipse, Cam’ron en Too $hort tot het rijtje ‘straatrappers’ die The Darkside Vol. 1 van extra geloofwaardigheid voorzien. Zangers die alleen wat kunnen met autotune zoals T-Pain en Ron Browz (die op J.O.S.E. 2 nog de dienst uitmaakten) hebben de weg geruimd voor Trey Songz en R. Kelly, die duidelijk meer in hun mars hebben.

Fat Joe zat al jarenlang in een neerwaartse spiraal en leek in 2009 met J.O.S.E. 2 echt zijn dieptepunt te hebben bereikt. De ongeïnspireerdheid had ernstige vormen aangenomen en was in alles terug te vinden: beats, raps, gastartiesten en het ergste voor Joe zelf: zijn portemonnee. Met dat album nog vers in het geheugen is The Darkside Vol. 1 een aanzienlijke vooruitgang. De beats sprankelen niet per se van originaliteit maar klinken zeker niet uitgekauwd, en er is door de producers duidelijk meer moeite ingestoken dan op de voorgaande plaat. Fat Joe klinkt sinds lange tijd weer gretig, maar rapt helaas nog ietwat geforceerd over zijn straatverleden. Dit komt de muziek niet per se ten goede, maar toont tenminste aan dat hij oor heeft gehad naar de kritiek. De gastartiesten zijn niet alleen op naam geselecteerd, maar kunnen ook echt wat en zijn zeker een verrijking voor het album. Met The Darkside Vol. 1 heeft Fat Joe zijn oude vorm nog niet hervonden, maar hij zet zeker een stap in de goede richting. Er mag nu worden gehoopt dat hij op Vol. 2 deze lijn kan en gaat doorzetten.

Bron: Hiphopleeft

avatar van MJ_DA_MAN

avatar van Kill_illuminati
Er komt ook nog een deel drie hiervan, daarna kapt ie ermee.

Met rappen? Of met deze reeks?

avatar van UmindC
Met rappen geloof ik

avatar van ThingMan
Er komt ook nog een deel drie hiervan, daarna kapt ie ermee.

En deel 2 dan? Of gaat hij door tot deel 3, en stopt er dan mee met rappen. Wie weet duurt dat nog wel 6 jaar ofzo, dan kan hij het goed rekken zijn pensioen.

avatar van MJ_DA_MAN
Als ik het goed heb: mixtape, dan deel 2, dan nog een mixtape, dan deel 3, dan stoppen met rappen.

avatar van UmindC
Klopt, de mixtapes gaan volgens wiki I Wanna Kill People Vol. 1 & 2 heten.

De plaat staat vol met hip hop clichés maar het is wel goed uitgevoerd vind ik daarom een 3,5

avatar van Rhythm & Poetry
Fat Joe is nog altijd even matig - iets beter dan op zijn voorgaande platen - maar de beats maken toch echt het verschil op The Darkside Vol. 1. Het grootste gedeelte gaat er prima in bij mij, waardoor ik automatisch meer geniet van dit album.

avatar van Game
Zeker op dit album gestemd zonder het te checken?

De Schaafkaas
Mr Elephant in the Sand is back. Ik zal eens ff luisteren want een track met Cam'ron blijft toch wel interessant.

avatar van flow natural
Relax schreef:
Wat een kinderachtige line.. en dan te bedenken dat Joe 39 jaar oud is.
Heeft 50 zijn blokjes omgetrapt tijdens het speelkwartier?

hahahahaha