Flipper - Generic (1982)

Label: Def

1. Ever (2:59)
  2. Life Is Cheap (3:55)
  3. Shed No Tears (4:28)
  4. (I Saw You) Shine (8:33)
  5. Way of the World (4:25)
  6. Life (4:46)
  7. Nothing (2:18)
  8. Living for the Depression (1:25)
  9. Sex Bomb (7:48)
avatar van Paalhaas
Dit is echt een heel erg decadent punkalbum, traag en met vieze, vuile, smerige gitaarakkoorden, maar dat is gelukkig PRECIES de bedoeling. Om deze gemene, depressieve sfeer ook tekstueel tot uitdrukking te brengen, penden onze vrienden een aantal allerminst vrolijke rijmpjes. Een bloemlezing:

Ever want to cry so much...
You want to die.
...
Ever been so depressed, that,
(to) those you turn to, you bring distress?
Ever play the fool,
And then find out that you're worse?
...
Ever wish the human race didn't exist.
And then you realize you're one too?
...
Life is pretty cheap. Sold a decade at a time.
Life is pretty cheap. It's so easy to find.
Life is pretty cheap. There's really nothing new.
Life is pretty cheap.
Life is pretty cheap. Except for the cold... deterious... few
...
Shed no tears. for the suicide.
He has made his choice. The pain of life is great.
And some will find it sweet. To rot beneath the earth.
As we rot. And live. And breathe.

No tears wasted.
No sorrow no pity.
No, no crying, no loss.
...
I too have sung Death's praise
But I'm not gonna sing that song anymore
Yes, I've found out what living is all about

IT'S LIFE! LIFE!
Life is the only thing worth living for
YES LIFE! LIFE!
Life is the only thing worth living for
LIFE! LIFE!
(I know it has its ups and downs)
...
I say, "Who cares cares anyway? Who listens, to what I say?"
This song rhymes and we play it in time.

U hoort het, deze heren liepen niet iedere zondag met hun liefje door het park te huppelen. Hè, Paalhaas, hier hebben we toch helemaal geen zin in, zo'n stelletje depressievelingen dat het leven ziek is? Wel, hoe het u ook belieft, maar u mist wel een stukje fantastische rockmuziek. 'Ever' staat in mijn top 5 punknummers, denk ik zo. Grandioos, en wat een tekst!. En de magnifieke afsluiter 'Sex bomb' is eveneens een klassieker, die 8 minuten lang dezelfde sleazy basloop ten gehore brengt, onder begeleiding van een stel ontketende saxofonen. Dolletjes!

Driewerf hoera voor de heren van Flipper!

Hoera! Hoera! Hoera!

En een hele dikke 4/5!

Toine Rorije
En toch is het een redelijk opgewekt album, zij het met een gezellig cynische ondertoon.
Sex Bomb en Ever zijn inderdaad geweldig. 4*

avatar van Paalhaas
Sex bomb, baby, YEAAAH! WOOOOOOOOOOOOOOAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!!!

4,5/5

1,5
Deze is me aangeraden door enkelen op Soulseek, maar het kan me geen moment grijpen.
Nihilisme gaat natuurlijk hand in hand met punk, maar hier lijkt het alsof iedereen maar alvast zijn overdosisje Valium heeft genomen, om het einde heel erg rustig tegemoet te gaan.

De teksten zijn zo bijtend als een Mechelse Herder die stelselmatig mishandeld is, maar muzikaal blijft het mijlenver achter, en het ogenschijnlijke gebrek aan vuur doet alleen maar af aan de boodschap.
Het vlamt niet, het zet niet aan, het is ook niet smerig, het doet niks. Dit album is je aandachtshoererende buurmeisje die in haar armen krast, stelselmatig alle constructieve kritiek verkeerd oppakt, maar wel continu krijsend in de tuin staat, zodat je haar niet kúnt negeren.

1,5 ster voor de - inderdaad - hele toffe opener, en daar blijft het voor mij bij. Godzijdank beseffen de meeste punkbands wél dat een alternatief mogelijk is, anders was het akelig snel over met de scene.

Nosh schreef:

Zo komt dit album dus echt totaal niet op mij over. Het is cynisch, heel erg cynisch maar vooral heel erg cynisch over die die bij de pakken neerzitten en maar een beetje gaan zitten wenen in een hoekje omdat het allemaal toch niet beter wordt. Flipper zegt: yo mensen, het leven is niet verrekte cool of zo, maar je kan toch tenminste proberen eruit te halen wat erin zit. Maar Life vind ik dan eigenlijk weer zon nummer wat het eerdergenoemde weer meer aanhangt. Nouja, tof album en zo.

1,5
Toegegeven, ik baseer mijn conclusie meer op de manier van brengen, dan de teksten zelf. Het mist bij mij de vonk, de pure energie die moet druipen, de rochel die keihard richting gezicht gaat.

Kort gezegd: het is te langzaam. Ik houd niet van langzaam. Ofzo. .

handsome_devil
Ah ok. Dan begreep ik het wat minder. Probeer de nieuwe van de Eagles eens, die is niet zo langzaam.

1,5
En opbeurender! Yay Eagles!

Nosh schreef:

Ga je me nu vertellen dat nihilisten 'niet te ver moeten gaan' in hun ideologie?

Ik hoor, ik hoor wat jij niet hoort, en het is....geweldig!

Ik heb net als h_d een to-taal andere indruk.

Alternatief? Flipper IS het alternatief! Unieke punkband.

avatar van Lennonlover
Lekker, lekker, lekkere Punk! Goed ZOT! en heel donker

hele aparte punk waarbij de stem domineert vind ik.

SEX BOMB MAMA YEAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH

avatar van Schizophrenia
handsome_devil schreef:
SEX BOMB MAMA YEAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH

Als ik zulke reacties lees, en weer terug denk aan het nummer krijg ik spontaan weer een glimlach op mijn gezicht!

zo, super plaat zeg. Leuke noisy punk met zwarte, maar toch ook wel iets humoristische teksten. Dit gaat zdeker vaker gedraait worden.

avatar van BlueVelvet
Wow, dat is een erg goede plaat! Echt punk die mij goed ligt.

Life is the only thing worth living for.

1,5
Ik ga dit album een tweede kans geven, want geheid dat het kwartje nu wél valt. .

avatar van Paalhaas
Goed nieuws. Op 3 nov verschijnt een reissue van dit album dat al jaren OOP was.

Paalhaas schreef:

avatar van jellorum
Goede plaat hoor, erg 'slonzig'.

Constant van niveau, alleen jammer dat het absolute hoogtepunt Ever is...maar dat is dan wel een nummer om van te smullen!
Anderzijds is Sex Bomb toch een dichte tweede, die schreeuw alleen al in het begin...

avatar van itchy
Wat een glorieuze fucked up-heid

handsome_devil
Wat een geweldig album blijft dit toch

bennerd
Fantastische plaat! Doet mij wat denken aan Slip It In van Black Flag met een smerig Melvins-gevoel.

avatar van Juul1998B
Een soort punk meets Swans, heel nice eigengeluid!
(i saw you) shine zou zo door Swans gemaakt kunnen zijn.
Mooie ontdekking in het punk genre!