Laurens van Rooyen - Rembrandt (1977)

Alternatieve titel: Rembrandt Fecit 1669

Score
Label: CBS

1. Saskia van Uylenburgh (3:46)
  2. Rembrandt - Thema (3:21)
  3. Cornelia (1:32)
  4. De Anatomische les van Dr. Tulp (3:16)
  5. De Staalmeesters (3:06)
  6. Rembrandt - Thema (2:05)
  7. Geertje en Titus (2:59)
  8. Ontslag Geertje (2:09)
  9. De Nachtwacht (2:53)
  10. Rembrandt - Thema (3:51)
  11. Feest Ten Huize van Jan Six (2:58)
  12. Bruiloft Titus (3:13)
  13. Inventaris van een Failiisement (4:43)
  14. Niemand Meer (3:43)
  15. Rembrandt - Thema (2:35)
neo
Van Rooyen, tevens componist van scores als Een Vlucht Regenwulpen en Brandende Liefde is een grappenmaker. Wat dacht hij? ''Ik heb een leuk idee voor de hoes, maar niet verder vertellen hoor'' zoiets? De grap zit em in het feit dat iedereen nu denkt dat Rembrandt een echte Van Rooyen heeft geschilderd. Origineel idee, misschien zelfs iets te simpel, maar dat maakt het tot de culthoes die het is!

neo schreef:

En de muziek?

neo
Geen idee. IK heb weleens zijn werk van Regenwulp en Serengeti Symphony op cd gehoord, die wel goed klonken in mijn herinnering (dan praten we over wel wat jaren geleden).

neo
En ik heb eindelijk de cd ergens weten te vinden voor een zacht prijsje. De hoes staat nu continu in oogzicht om er ieder moment op de dag van te kunnen genieten!

avatar van VanDeGriend
neo schreef:

geniet ervan !

neo
Laurens van Rooyen dus, zijn score voor de film over Rembrandt. Wetende dat de schilder leefde in vanaf begin 1600 kan het niet anders zijn dan dat alle muziek politiek correct barok moest zijn. Zo klinkt hier dan eens de componist zoals de meeste mensen hem niet kennen. Ik hoef de naam maar te noemen tegenover de juiste (vorige generatie) mensen en de ogen beginnen te fonkelen. Niet alles van de score is oorspronkelijk van de componist zelf, het thema voor Rembrandt is in ieder geval wel van de hand van hem (in een aantal fijne variaties). Uiteraard schreef hij daarnaast nog meer, maar bewerkte ook stukken van Nederlandse componisten uit de juiste tijdsperiode; J.P. Sweelinck. Jacob van Eijk, Valerius en Cornelis Kist (die van iets later was overigens). Zowel de bewerkingen als originele composities zijn zo heerlijk zwierig barok, alles prachtig gespeeld. Vermoed dat iedereen die van Rooyen niet kent als filmcomponist zich zal verbazen over zijn kwaliteiten buiten zomaar een piano melodie. Zal eens zijn andere scores proberen op te sporen, ben benieuwd of enkele daarvan ook zo goed zijn als ik mij herinner. 4.5 sterren

neo
En jawel hoor. Iemand zag het ingenieuze van bovenstaande hoes niet en bracht de score uit met een alternatieve.
Oordeel zelf! (neo zou het wel weten)

neo
Het was niet Stelling die van Rooyen erbij haalde, nee.

In oude Scoop stond deze quote van de componist:

''Het is precies andersom! Ik heb Jos Stelling gekozen! Begin dit jaar zag ik foto's van de film Ik vond het erg mooi en heb Jos gebeld. Ik vroeg hem of ik de filmmuziek mocht schrijven, daar moest hij natuurlijk erg om lachen. Maar het ging door en dat had een hele prettige samenwerking tot gevolg.''