Black Moon - Enta da Stage (1993)

Label: Wreck

1. Powaful Impak! (4:02)
  2. Niguz Talk Shit (4:19)
  3. Who Got da Props? (4:24)
  4. Ack Like U Want It (4:52)
  5. Buck 'em Down (4:37)
  6. Black Smif-N-Wessun (4:18)

met Smif-n-Wessun

7. Son Get Wrec (3:26)
  8. Make Munne (4:23)
  9. Slave (2:47)
  10. I Got Cha Opin (4:10)
  11. Shit Iz Real (3:53)
  12. Enta da Stage (2:49)
  13. How Many MC's... (3:53)
  14. U da Man (4:18)

met Dru Ha, Havoc en Smif-n-Wessun

avatar van Verbston
gweah schreef:
Haha naar beneden scrollend was ik van plan precies zelfde stuk tekst te quoten van P Jay met als toevoeging: word!

Hoe grappig is dat.

Word!

Dat kan geen toeval zijn!

Een heerlijk album wat totaal niet gaat vervelen, het nummer Who Got Da Props kon ik al veel langer, maar nadat ik het hele album ontdekte wist ik zeker dat Black Moon hiermee een meesterwerk heeft klaargelegd.
Ik heb het pas een paar keer in zijn geheel geluisterd vandaar ook mijn 4.0, maar met een paar extra luisterbeurten moet dit toch zeker gaan stijgen!

Ik ben er een paar uurtjes later al achter, heb het album opnieuw in zijn geheel geluisterd en het is echt een geweldig album.
Beats zijn van hoge klasse, de lyrics zijn uitstekend en een flow die gewoon heerlijk in de oren klinkt.
5.0

avatar van Nr.4
Niks aan te merken op dit album, vijf sterren. Rauwe hiphop met een coherente sound. Buckshot is een held.

avatar van KILLERBEE99
Dit is ook weer zo'n vet album, ik ga eens meer Buckshot/Boot Camp Clik checken!

Wat raden de kenners nog meer aan van de Bootcamp Click ? Wat zijn de toppers?

avatar van MAS
MAS
Van de jaren 90 albums:

Smif-N-Wessun - Dah Shinin
Cocoa Brovaz - The Rude Awakening
Heltah Skeltah - Nocturnal

avatar van principal2000
Vergeet OGC - Da Storm (en The M-Pire Strikes Back) niet!

avatar van MAS
MAS
Oja Da Storm dat is ook zeker een aanrader!

avatar van bennerd
Argh, waarom heb ik pas vandaag echt moeite gedaan om het album wat te doorgronden? Wat een heerlijk vette plaat, met briljante hooks. Dit ga ik de komende dagen op repeat zetten.

avatar van Jar0on
Door alle positieve dingen die ik over dit album gehoord had heb ik hem geprobeerd. Meestal moet ik inkomen met zulke albums maar door de beats pakte dit album me meteen, misschien voor t eerst dat ik moeite heb me hoofd stil te houden. Vind het een erg lekker album, meteen besteld en kan niet wachten tot hij binnen is!

Jordy schreef:
Ik ben bang dat dit voor mij een van de laatste onontdekte hiphop-pareltjes van rond 93-96 is, maar damn wat is dit goed zeg. Die flow van Buckshot op Son Get Wrec, daar word je toch gewoon niet goed van

Op Son Get Wrec rapt 5Ft niet Buckshot!

Hoe kan het dat er trouwens maar 5 pagina's berichten zijn voor dit album. Nederland moet dit album echt gaan luisteren!! Ik promoot bij deze dit album aan alle hiphopliefhebbers!! Zeker blijven hangen bij Drake, Lil Wayne en dat soort gasten...

avatar van Holla
Ziek vet album dit, waarom ik er nog niet op gestemt had vraag ik me af. Ken dit album al langer dan ik op deze site sta ingeschreven denk ik . Buckshot komt hier zo enorm hard

[email protected]
harde beats, rauwe sampling en hongerige MC's die een lekkere flow hebben.
Buckshot is altijd de man geweest hehehe
Mijn absolute favorieten hier zijn; Who got da props, Buck em down, Black Smif n wessum, I Got Cha Opin, Enta Da Stage en How Many MC's.

avatar van Holla
Teveel hards om op te noemen toch

Naamloos schreef:

Ik denk t meest overlooked album binnen de hip hop, als je t mij vraagt in ieder geval.

avatar van MJ_DA_MAN
Wat een onzin, dit album is een bekende classic in alle hoeken van de hiphop en kreeg/krijgt op alle mogelijke manieren echt wel de aandacht die het verdient. 139 stemmen op MuMe met 4,12* gemiddeld is ook alles behalve ondergewaardeerd.

avatar van Holla
Ergens begrijp ik best waarom Jar0on het overlooked noemt. Het is geen album wat je hoort in elke conversatie over classics, waar namen als ''The Chronic'' en vooral ''Illmatic'' wel tienduizend keer voorbij komen.

avatar van MJ_DA_MAN
Het is geen idd geen album dat je heel vaak (maar toch zeker wel op momenten) ziet in het rijtje Enter The Wu, Illmatic etc., maar toch zeker wel een rij daaronder. Dat noem ik nou niet bepaald ''overlooked''.

avatar van René.
Holla schreef:
Ja, hij heeft helemaal gelijk. Dat zie je simpelweg al aa het aantal stemmen hier op de site. 139 stemmen is niet echt een enorm aantal. Zonde, want het is een tof album.

avatar van Jar0on
Hier heeft hij idd genoeg stemmen maar ikzelf bedoelde meer: als ik deze site niet kende denk ik dat ik dit album nooit had gekend omdat ik hem, volgens mij, nog nooit ben tegengekomen in een toplijst waar je andere best middelmatige albums wel tegenkomt omdat die eerder een classic status hebben.
Uiteraard blijft t een mening van mezelf dat hij meer aandacht moet krijgen.

avatar van Shelter
kan me wel invinden wat je zegt Jar0on, als we kijken naar het lijstje wat onder de absolute top zit kom je sneller namen tegen als Gangstarr, Tha Liks, Pharcyde enz., maar Blackmoon gek genoeg zelden.

Vandaag op vinyl voor maar 11,00 euro (incl. verzending) aangeschaft op wowhd.......

west schreef:

Prachtig prijsje voor een classic album als deze. Had hem ook een tijd geleden voor die prijs, niet verkeerd!

avatar van leatherhead123
Erg lekker album dat echt duidelijk 1 geheel vormt. Buckshot heeft echt een heerlijke flow en de producties zijn over het hele album meer dan in orde. Wat ik wel altijd opmerkelijk heb gevonden aan dit album is dat ik de hoogst gewaardeerde tracks juist helemaal niet zo bijzonder vind (I Got Cha Opin', Who Got Da Props) en Buck Em' Down vind ik zelfs de slechste track van heel het album. Shit Iz Real, Make Munne, Act Like U Want It en vooral Powaful Impak! zijn dan wel weer geniaal. Dikke 4*

avatar van Oortrommel
Twee woorden: near perfection. Punt.

Jammer dat die "punt" dan weer een woord is, zijn het toch eigenlijk 3 woorden

Azaad
Hiphop-album met de meest briljante hooks.

avatar van Elohim
Op dit album laat zien dat Black Moon als groep er erg goed is in het maken van hoofdknikkende hardcore hiphop. Havoc zegt op U Da Man (_O_) "A rhyme ain't a rhyme if it ain't crime-related" en daarmee heb je de hele plaat tekstueel wel opgesomd. Een gevarieerde plaat krijg je er niet mee, maar dat wat er wél op staat, is wel allemaal van topniveau.

De teksten zijn niet van hoogstaand niveau, maar er wordt wel heel fijn geflowt. Dit zou ook best eens de beste refreintjes van een hiphop album kunnen hebben, Buck Em Down (met hetzelfde sample als Stray Bullet van Organized Konfusion als ik het goed heb), I Got Cha Opin, U Da Man, Who Got Da Props enzovoorts.

Qua instrumentatie wordt de low-pass filter (waardoor slechts de lage (bas-)tonen doorkomen) wordt misschien iets te veel gebruikt (erg sterke melodieën worden nu vaak naar achteren geduwd), maar verder zijn het allemaal geweldige hoofdknikkers.Ik denk niet dat iemand stil kan zitten als Who Got Da Props op staat.

Toch is het wel érg veel van hetzelfde...

avatar van tnf
tnf
Via track 5 (leuk nummer, verleden jaar pas ontdekt) ben ik al snel bij het radiostation van de producers hiervan belandt. Is zeker het proberen waard: www.beatminerzradio.com/