Ochre - A Midsummer Nice Dream (2004)

Electronic
Label: Toytronic

1. Yugen (5:40)
  2. Low Grav Freefall [High Altitude Mix] (4:32)
  3. Revolver (6:24)
  4. Rem Sleep Research (5:54)
  5. Brancaster Coast (3:59)
  6. Drink Malk (4:45)
  7. Involution (5:29)
  8. Eleven (3:02)
  9. Seesoar (5:15)
  10. Saturniner (2:44)
  11. Sticklebrick Symphony (4:36)
  12. Summer Lusk (4:50)
  13. A Midsummer Nice Dream (2:50)
  14. In Waves * (5:42)
  15. Indivisible * (5:23)
  16. The End of the Rise * (6:47)
  17. Airweight * (4:59)
  18. Flexenbend * (5:04)
  19. Passing Landscapes * (5:00)
totale tijdsduur: 1:00:00 (1:32:55)
aidoo
Ik ben totaal niet bekend met dit soort muziek, maar op deze zonnige paasdag in het zuiden heb ik deze plaat al 3 keer op de repeat gezet. Rustgevend, sfeervol, hypnotiserend, subtiel, liefelijk en rustig zonder dat het saai wordt zijn dingen die me in eerste instantie te binnen schieten. Genieten na gister een zware nacht te hebben gehad.

Voorlopige favorieten zijn Rem Sleep Research en Low Grav Freefall.

Voor meer van dit houdt ik me met het aankomende voorjaar aanbevolen

Sammael
Mijn soundtrack voor aanstaande zomer is alvast gekozen Bijna alle nummers hier zijn gewoon fijn om naar te luisteren, heerlijk sfeervol en lekker afwisselend. Ook ik vind Drink Malk hier de zwakke schakel, maar daardoor komt Involution voor mij daarna wel sterker over.

tuktak
ik heb toch andere muzikale gevoelens bij de zomer dan die deze plaat opwekt. ik heb toch wel zomersere muziek wat dat betreft. verder is het een prima plaatje, maar het geniale aspect mis ik er nog wel een beetje aan. het weet me nog niet genoeg te raken voor een plaat die op 3 staat in de electronische toplijst hier. nu is dat daar opzich sowieso wel een bonte verzameling natuurlijk.

avatar van Visnet
Hij mag weer!

hdk-nl
Heerlijk Album, nog een paar keer luisteren en dan zou het wel eens een plaats in de top 10 kunnen krijgen, favoriet is toch wel REM Sleep Research, bij de afsluiter moest ik trouwens gelijk aan Amélie denken.

avatar van Mindshifter
Goede genade, wat een hoog cijfer. Dit album al geruime tijd in de kast staan, maar als ik de wat Ochre wilde horen haalde ik al snel het fantastische Lemodie uit de kast.
Uiteindelijk toch eens deze geprobeerd en ik moet zeggen dat het me enigszins tegenvalt! Mijn verwachtingen lagen misschien wat hoog of anders, maar ik mis hier toch het venijnige en verrassende element wat ik in Lemodie wel vond.
Het album laat eigenlijk geen indruk op mij achter dan een prettig maar vergeetbaar album.
Toch zal ik, omwille van het hoge cijfer hier, het album nog een keer een kans geven. Voor nu; *2,5.

avatar van Svendra
Na een aantal luisterbeurten neig ik ernaar om dit zelfs beter te vinden dan Lemodie. Heel apart, grensverleggend. En wat een heerlijke, rustgevende sfeer.
Beetje voortvarend voor mijn doen: beginscore gelijk 4,5*

avatar van Bardt1980
Wat een heerlijk album is dit zeg. Toevallig ontdekt via Spotify tijdens een zwoele zomeravond met een flesje rose in de tuin. Is dit album nog ergens te verkrijgen bij de platenboer of moet ik het toch zoeken bij discogs? Misschien een klein puntje van kritiek, ik mis hier en daar toch een rauw randje. Anders kreeg dit album van mij de volle mep. Voor nu 4,5.

avatar van robbizzel
heerlijk, wat genieten zeg deze plaat ( word hier elke zomer weer gedraaid ) echt 1 van de betere in het genre.

avatar van John Doe
robbizzel schreef:
Zeker ook weer bij deze teruggekomen nu, na lange tijd . De nieuwe van Plaid heeft ook wat tracks zoals deze die hier heel erg bij aansluiten. Plaid en 'Amber' van Autechre daar begon deze sound eigenlijk mee. Ook Gimmik heeft een soortgelijk geluid nagestreeft, maar Ochre is wat sterker dan Gimmik hierin gebleken.

Misterfool
Prachtig album. Lekker warm, maar tegelijkertijd ook spannend en mysterieus. Ook net genoeg ratelelectronica om de luisteraar bij de les te houden. De plaat biedt precies wat de titel aangeeft; een mooie zomerse droomwereld. Dit album zou maar zo eens van mij de volle mikmak kunnen krijgen.

avatar van Dreten Bukgat
de vinylversie (zowel de zwarte als de rode gelimiteerde) waren ondertussen onbetaalbaar geworden via discogs. lapsus records heeft dit album ondertussen herperst als een verjaardagseditie aangevuld met nog 3 extra tracks...

voor de liefhebbers...

A Midsummer Nice Dream (15th Anniversary Edition) | Ochre - bandcamp.ochremusic.com

BrotherJohn
Al jaren switch ik na herbeluisteren hiervan van 4,0* naar 4,5* of vice versa, nu is de tijd gekomen om hem altijd op 4,5* te laten staan, ook al is de tweede helft minder dan de uitzonderlijk sterke eerste helft. Dit betoverende A Midsummer Nice Dream is het beste dat Ochre heeft gemaakt. Tijdens of na het luisteren van elke nieuwe Ochre release (ook nu weer eentje) grijp ik graag weer terug naar Midsummer Nice Dream. Met zijn mooie balans tussen melodieus en ritmisch, venijnig en weids, actief en dromerig, hoekig en harmonieus, mysterieus en ontspannend.