Overkill - Feel the Fire (1985)

Label: Megaforce

1. Raise the Dead (4:20)
  2. Rotten to the Core (5:00)
  3. There's No Tomorrow (3:23)
  4. Second Son (3:54)
  5. Hammerhead (4:02)
  6. Feel the Fire (5:53)
  7. Blood and Iron (2:40)
  8. Kill at Command (4:48)
  9. Overkill (3:28)
  10. Sonic Reducer * (2:50)
DutchViking
Ik vind van dit album vooral Rotten to the Core erg goed, de rest spreekt mij minder aan. Vooral live doet dat nummer het altijd goed. Weinig slechte nummers op dit album, maar ook zeker Overkill's beste. Ze hebben toch ook nog wel betere platen uitgebracht.

avatar van HammerHead
Er ontbreekt een keer het woordje niet in je betoog, denk ik.

DutchViking
Ja, je hebt gelijk. In de voorlaatste zin, want het is niet Overkill's beste

MetalDex
Feel the Fire is het eerste nummer van Overkill dat ik gehoord heb, en ik vind het nog steeds een geweldig nummer. Daarnaast zijn Rotten to the Core (uiteraard), Overkill en Hammerhead (hmm, klinkt bekend ) de betere nummers. Ik mis hierop toch wel Deathrider, dat wel op een EP (Power In Black) stond voordat Feel the Fire werd uitgebracht.
Goede cd, maar ik ben het eens met DutchViking dat Overkill nog betere albums heeft uitgebracht.

Mijn kennismaking met Overkill was met Elimination

MetalDex
Ook een fantastisch nummer. Die uithalen van Blitz op E! limination, heerlijk In oktober komt er trouwens weer een nieuw album uit.

MetalDex schreef:

Wist ik net maar wil ik dat album zeker hebben .

MetalDex schreef:

Die ga ik zeker wel kopen

avatar van Space_Lord
RIDE HIGH! RIDE TALL! OVERKILL WILL NEVER FALL!
FULL MOON! SHARP SWORD! SATAN IS YOUR LOOOOOORD!!!

beste overkill song, spijtig dat er toch redelijk wat filler op deze plaat staat:(

avatar van De Ulk
Rotten To The Core en Overkill. Verder vind ik ook de Dead Boys-cover Sonic Reducer erg gaaf.

avatar van Axl_Rose
Geniaal debuut album van deze New York Thrashers. Een raadsel waarom deze groep nooit de status van een Anthrax of dergelijke heeft gehaald.

Metallica blijft mijn favo thrash band (hun 80s werk), maar Overkill volgt toch op een tweede plaats. Ongelooflijk dat deze groep nog steeds consistent thrash metal blijft maken. Legendarische groep...

avatar van exodus
Het debuut van Overkill destijds, en ze leverden daarmee een GE-WEL-DIGE Metalplaat af, waar je U tegen zegt! ! ! Het geluid, de ideeën, de heerlijke headbangritmes...een metalhart kan bijna niet sneller kloppen als op deze plaat die nooit verveelt. Jammer dat het mooiste Overkill nummer allertijden wat mij betreft: het oer oude Deathrider niet op Feel the Fire is beland...maar ja, we kunnen niet alles hebben. In iedergeval, lekker biertjes erbij, vrienden uitnodigen, en zing en headbangen maar! Rotten to the cooore! Of Hammerhead! Na deze machtige mooie debuutplaat van Overkill vond ik het telkens ietsje minder worden met Overkill, maar vele nummers hierna v/d verschillende platen waren nog heel goed te pruimen hoor! Het werkje W.F.O. uit 1994 bijvoorbeeld is ook niet echt verkeerd. Overkil v/d laatste jaren met hun hun "groove-mid tempo thrash-metal" doet mij niet veel. Lang leve de Heavy-Power-Thrashmetal van het debuut en de jaren erna dus met die ozo heerlijke authentieke jaren '80 sfeer rondom die geniale nummers die op deze plaat je in de Metalhemel doen belanden! Live brengen ze trouwens nog heel veel uit hun beginperiode ten gehore, en hoe! Veel respect voor het sympathieke Overkill, die ooit op vinyl fantastisch uit de startblokken schoot dus. Wel jammer dat men destijds, midden jaren '80 zoveel verdomd goede concurentie had van bijv. Anthrax en (oude) Metallica bijv. Het waren de hoogtijdagen van destijds een relatief nieuwe muzieksoort en tevens v/d beste muziek ever: Speed en Thrashmetal!

avatar van Sir Spamalot
Men neme een Amerikaanse thrash groep met een charismatische zanger Bobby "Blitz" Ellsworth (die grijns blijft in mijn hoofd gegrift), een gitarist die een heel arsenaal riffs en solo’s uitgooit en een ritmesectie die ook van wanten weet.
Vijfentwintig jaar geleden heb ik dit een beetje over het hoofd gezien maar dit album heeft zeker zijn hoogtepunten: Rotten to the Core, Feel the Fire en Overkill. Nu noemen we dit old school thrash, begrijpe wie men kan, het is gewoon degelijke melodieuze en soms gejaagde thrash.
De vinylversie bevat volgens mij de eerste negen nummers, nummer tien is een bonustrack op de cd-uitgave – cover van Dead Boys, waarvan ik nooit heb gehoord. Blij weerzien na al die tijd en een heerlijk geluid.

avatar van De Ulk
Sonic Reducer staat ook op de LP, als laatste nummer van kant 1. Het origineel van Dead Boys heb ik ook, maar ik vind de Overkill-uitvoering beter.

avatar van sinkthepink
Leuk debuut, Overkill had altijd wel iets speciaals, al is het nergens echt bijzonder. Ik vind het alleen wel erg beroerd klinken vwb de produktie.

avatar van Tommentor
Geweldige plaat en voor mij samen met Taking Over de 2 beste platen die ze hebben uitgebracht! Bobby Blitz is een geweldige frontman!

avatar van GothicBowie
de laatste maanden beluister ik nogal veel Thrash metal en eerlijk is eerlijk, Over Kill behoord tot een van die bands die ik wel graag hoor , maar niet tot mijn TOP favorieten, ondanks dit vind ik deze cd een van de betere Thrash Metal platen die ik al heb gehoord, de solo's zijn gewoon zalig..

Ozric Spacefolk
Thrash-klassieker..
Blitz Elsworth is niet de beste metalzanger, maar god, hij doet zn best... En het klinkt allemaal rete-explosief en sympathiek...

avatar van Lau1986
Heerlijk album van deze thrasers! Heerlijke meezingers, maar toch ook technisch erg goed. Het geluid van de plaat is ook geweldig. Niet te, maar ook niet te iel. Feel the Fire vind ik trouwens een top nummer.

avatar van AOVV
Zeer goed debuut van Overkill, met het fantastische 'Rotten to the Core'. Ik ken niet zoveel werk van de band, maar de eerste albums worden hier zeer goed gewaardeerd. Daarna zou het toch wat minder geworden zijn, en de laatste jaren zijn ze weer aan een opmars bezig? Dat kan ik, gebaseerd op 'Ironbound', wel bevestigen.

Maar dit is dus al een zeer goeie, een uppercut die het iets mindere metaljaar 1985 (hoewel, hoewel) toch wat meer kleur geeft.

Laten we beginnen met 4 sterren!

avatar van Wolfmother
Verdomme, waarom staat deze nou weer niet op Spotify?
Nu ben ik gedwongen om de CD te gaan zoeken.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Wolfmother schreef:
Verdomme, waarom staat deze nou weer niet op Spotify?
Nu ben ik gedwongen om de CD te gaan zoeken.

Het is toch veel leuker om deze gewoon fysiek te kopen? Dit album is o.a. voor weinig op Amazon te krijgen incl. de Fuck You and Then Some-ep én de originele Overkill-ep. Je kan het slechter treffen !