Screaming Trees - Uncle Anesthesia (1991)

Label: Epic

1. Beyond This Horizon (4:13)
  2. Bed of Roses (3:02)
  3. Uncle Anesthesia (3:52)
  4. Story of Her Fate (1:41)
  5. Caught Between (5:03)
  6. Lay Your Head Down (3:32)
  7. Before We Arise (2:26)
  8. Something About Today (3:02)
  9. Alice Said (4:11)
  10. Time for Light (3:50)
  11. Disappearing (3:12)
  12. Ocean of Confusion (3:05)
  13. Closer (5:48)
avatar van andré
'Kopen die plaat!', zo eindigde de OOR-recensie destijds. En degenen die dat deden vielen zich er geen buil aan. Prima album, en zeker net zo sterk als de iets bekendere opvolger 'Sweet Oblivion'. Mark Lanegan is hier vocaal op zijn best: vol overgave klinkt hier z'n pure, rauwe, doorrookte Whiskey-stem. Na het nummer 'Story of Her Fate' volgt zelfs een welgemeende harde kuch. De stem samen met het sterke Grunge-gitaarspel van de dikke broertjes Connor vormt een ijzersterk geheel. De hoogtepunten van dit album bevinden zich voornamelijk op de eerste helft (die is wat poppiër, toegankelijker), en degene die goed luistert hoort zo nu en dan Chris Cornell op de achtergrond meekrijsen. Jammer dat dit album erg is ondergesneeuwd door het succes van de Nirvana's en Pearl Jam's. Erg ondergewaardeerd, doch 4*

Ik ga Mark Lanegan aankomende Maandag live zien en horen.

'grunge-gitaarspel'
mensen dat deze band toevallig iets te maken heeft met grunge betekent niet dat ze grunge maken...
Screaming Trees heeft een andere stijl.

avatar van andré
kurtrip schreef:
'grunge-gitaarspel'
Screaming Trees heeft een andere stijl.

Wat voor stijl dan? Dat deze band aan de wieg stond van de 'grunge-periode' staat wat mij betreft buiten kijf. Dat er mensen zijn die 'grunge' een vies woord vinden is weer een ander verhaal.

Ze speelden rauwe rockmuziek, net zoals Nirvana, Alice in Chains, Soundgarden en Pearl Jam.
Oh, dat noemt men grunge; dat wist ik niet.

D-ark
Grunge is het niet te noemen. Ultra zompige rock meschien. De plaat is heerlijk maar mist de snelheid van grunge.

avatar van Toel
Heerlijke psychidelische rock. Vind ik persoonlijk beter dan Sweet oblivion

speranza
deric raven schreef:
Al deze bands kunnen nog niet in de schaduw van Screaming Trees staan. Dit is mijns inziens hun beste album.

Dat vind ik erg kort door de bocht.

Sterke plaat, maar niet zo goed als Sweet Oblivion. Die laatste klonk misschien iets gestructureerder, Uncle neigt nogal naar het psychedelische.

speranza
Dat psychedelische maakt dit tot een album dat niet in mijn top 10 mag ontbreken. Het stemgeluid van Mark Lanegan in combinatie met het onovertroffen gitaarspel van de broers Connor grijpen mij keer op keer bij de strot. Caught Between en Alice Said zijn de hoogtepunten van dit album.

Het Oosterse element wat ze in de muziek stoppen, heeft een band als Tea Party ook.
Een aanrader voor iemand die Screaming Trees waardeert, maar niet de grunge kant op wil gaan.

avatar van Mosselino94
Geweldig album van de Screaming Trees, mede door de psychedelische en folk/country elementen in het over het algemeen soort alternative rock (heb de term grunge maar niet gebruikt i.v.m. discussies daarover
Hoogtepunten zijn het openingsnummer Beyond the Horizon, Caught Between en het mooie, tedere Disappearing.

Over de albumcover:
Heeft een van jullie enig idee waar die op slaat? Mijn interpretatie is:
Uncle Anesthesia, U-A > De stoffen die tegenoverelkaar liggen in het RNA. Op dat rare wezen (alien?) wordt experimenten uitgevoerd of hij wordt in leven gehouden of wat dan ook > in ieder geval iets wetenschappelijks. Tegelijkertijd is Uncle, Oom en Anesthesia, vrouwennaam een paradox. Wat dit echter met de cover te maken heeft, weet ik niet. Misschien een soort referentie naar ombouwing van man naar vrouw of andersom, dat je dan in een soort monster verandert? Wat eigenlijk nergens op slaat. Of het gaat weer over het eeuwige slachtoffer de Schoonmoeder

Vinden jullie ook dat Mark Lanegan af en toe op Jim Morrison lijkt? Ook qua zang af en toe?

avatar van philtuper
Hun beste!

avatar van sjoerd148
Strak album van Screaming Trees !
Het eerste rustpunt pas na 6 nummers en dan weer verder knallen.
Kennelijk is dit ook grunge. Zal allemaal wel; desalniettemin prima rocknummers.

Mosselino94 schreef:

Bij de wat rustigere nummers heb ik dat idee ook.

avatar van EttaJamesBrown
Wat een topplaat. Mijn kennismaking met de beste band ui Seattle.alles van Mark Lanegan is goed. Deze is er eentje uit de buitencategorie.

Als rock / pop / grunge / metal liefhebber heb ik de muzikale jaren 90 best intens meegemaakt (geboren in 1982 en in de puberteit telt muziek dubbel), maar deze band heb ik echt compleet gemist. Nu, anno 2016, liep ik tegen Sweet Oblivion aan. Wat een weelde. En via dat album kwam ik bij Uncle terecht. Op basis van de ratings van deze pagina leek me dat de meest logische opvolger.

Hij grijpt me volledig, 25 jaar lang is dit voor mij een van de best bewaarde geheimen geweest...

avatar van Arbeidsdeskundige
Dit is een heerlijk album met sterke psychedelische invloeden.