Minutemen - Double Nickels on the Dime (1984)

Rock / Punk
Label: SST

1. Anxious Mo-Fo (1:15)
  2. Theatre Is the Life of You (1:28)
  3. Viet Nam (1:27)
  4. Cohesion (1:57)
  5. It's Expected I'm Gone (2:07)
  6. #1 Hit Song (1:52)
  7. Two Beads at the End (1:50)
  8. Do You Want New Wave or Do You Want the Truth? (1:46)
  9. Don't Look Now (1:40)
  10. Shit from an Old Notebook (1:33)
  11. Nature Without Man (1:43)
  12. One Reporter's Opinion (1:47)
  13. D.'s Car Jam (0:22)
  14. Political Song for Michael Jackson to Sing (1:29)
  15. Maybe Partying Will Help (1:57)
  16. Toadies (1:38)
  17. Retreat (1:55)
  18. The Big Foist (1:27)
  19. God Bows to Math (1:18)
  20. Corona (2:29)
  21. The Glory of Man (2:52)
  22. Take 5, D. (1:41)
  23. My Heart and the Real World (1:03)
  24. History Lesson, Part II (2:12)
  25. Mike's Car Jam (0:25)
  26. You Need the Glory (2:00)
  27. The Roar of the Masses Could Be Farts (1:21)
  28. Mr. Robot's Holy Orders (3:00)
  29. West Germany (1:49)
  30. The Politics of Time (1:08)
  31. Themselves (1:18)
  32. Please Don't Be Gentle with Me (0:46)
  33. Nothing Indeed (1:20)
  34. No Exchange (1:54)
  35. There Ain't Shit on TV Tonight (1:35)
  36. This Ain't No Picnic (1:54)
  37. Spillage (1:48)
  38. George's Car Jam (0:27)
  39. Untitled Song for Latin America (2:02)
  40. Jesus and Tequila (2:56)
  41. June 16th (1:47)
  42. Storm in My House (2:02)
  43. Martin's Story (0:51)
  44. Ain't Talkin' 'Bout Love (0:38)
  45. Doctor Wu (1:41)
  46. Little Man with a Gun in His Hand (2:53)
  47. The World According to Nouns (2:02)
  48. Love Dance (2:03)
  49. Three Car Jam (0:30)
avatar van Zachary Glass
Een monument gemaakt voor en door muziekgekken

JonnieBrasco
Voor gekken geloof ik graag, aangezien die lui van Jackass het nummer Corona als theme gebruiken.

avatar van dudehere
1 van de beste albums ooit gemaakt

minutemen zijn ooit begonnen als een punk band maar zagen punk vooral als een manier om te doen wat ze wilde (zo hoort het eigenijk ook te zijn)

dit album gaat van punk, funk naar experimenteel en weer terug

dit alles in korte en compacte nummers
maar als je het album in zijn geheel luisterd merk je sommige overgangen naar andere nummers niet eens. het loopt lekker vloeiend over

hoogte punt is wel het gitaar spel van de jammerlijk overleden D.Boon altijd helder zonder een beetje distortion (erg on-punk)

5 punten van mij

dudehere schreef:

1 van de beste albums ooit gemaakt

Nou en of, helemaal mee eens. Man, wat een monumentaal werkje. De Minutemen zijn echt één van de origineelste en creatiefste punkbands die ik ken, en dit is hun piece de resistance. Ondanks dat ze er lustig op los experimenteren en er echt een geitebrij van muziekstijlen van maken, is dit album toch verbazingwekkend aanstekelijk gebleven. Als je kijkt naar aantal nummers, creativiteit, beleving en plezier, zou je dit de Trout mask replica van de punkgeneratie kunnen noemen.
Hoog in mijn lijstje en een dikke 5/5!

avatar van Jazper
Van de Minutemen had ik tot voor kort nog nooit gehoord. Tot Tortoise samen met Bonnie 'Prince' Billy een coveralbum opnam. En daar stond dus ook een nummer van Minutemen op. Ben toen op zoek gegaan naar het origineel van "It's expected i'm gone". Daarna Minutemen weer links laten liggen....

Dom dom dom dom.

Wat een heerlijk plaatje. Energiek, onbevangen, rauw, plezier. Het zijn de eerste woorden die me te binnen schieten.

Het is verbazingwekkend hoeveel leuks er gestopt kan worden in een liedje van amper 2 minuutjes. Soms kan ik bijna niet geloven dat het allemaal in die korte tijd past. Des te imposanter dat er dan zoveel nummers op staan. Houdt het dan nooit op? Ja, na nummertje 43 houdt het op. Nee, toch niet, want dan zet je hem nog eens op.

avatar van Jochempie
Vreemd album met belachelijk veel nummers maar het was wel erg gaaf om naar te luisteren de eerste keer. Vooral toen tot mijn grote verbazing opeens de theme van Jackass langs kwam. Krijgt 4 sterren maar misschien ooit verhoog ik em nog wel.

JonnieBrasco
Verplichte kost voor in ieder geval iedereen die beweert dat de jaren '80 muzikaal gezien een minder decennium was. Dit hierzo zit zo goed in elkaar, een zorgvuldig, creatief gespeeld en kwalitatief erg hoogstaand album. En tijdloos, mede door zijn kraakheldere productie. De toon is melodieus, energiek en oer-Amerikaans. Geweldige zang, en bovenal zeer overtuigend en strak gedrumt en gebast. Ook het lichtelijk aangebrande gitaarspel is echt af. Een nummer op dit album duurt gemiddeld 1 minuut en 42 seconden, toch zit er daardoor niet minder muziek in één nummer. Een luisterbeurt toont namelijk aan dat een album toegankelijk, fijn en herkenbaar kan klinken als je overbodige herhaling van patronen weglaat. Je moet dan wel meesterlijk kunnen songwriten, en dat kunnen Minutemen wel.

Een greep uit mijn favoriete nummertjes:
Theatre Is the Life of You: rockt en funkt meteen helemaal de pan uit!
Viet Nam: briljant, ik hou van dit drumwerk, dat ook R.E.M. in 1984 in het nummer Harborcoat laat horen.
It's Expected I'm Gone: Zo'n nummer dat me regelrecht aan Orange Jon Spencer Blues Explosion doet denken. Bluesy dus. Hoogstaand samenspel tussen bas en gitaar. Tranentrekkend krachtig gezongen.
#1 Hit Song: Lekker catchy, prachtig hoe het zo genietbare gitaarspel netjes naar de achtergrond gaat wanneer er gezongen wordt.
Two Beads at the End: Het is bijna jaren '60 garage rock.
Corona: Geweldige riff natuurlijk, lekker eenvoudig ritme. Mooie outro.
The Glory of Man: Bloc Party, Arctic Monkeys e.d., maar dan 20 jaar eerder.
History Lesson, Pt. 2: Rustiger nummer, mooie tekst en vooral ook weer mooi gezongen.
Jesus and Tequila: De bluesjes op dit album zijn erg oké.
Storm in My House: één van de andere twee heeft de microfoon overgenomen? Mooi gezonden, kwiek liedje.

avatar van Paalhaas
Vanaf vandaag DIK bovenaan de 80's lijst, punklijst, VS-lijst, en op 2 in de rock-lijst (verrekte Joy division-fanaten ).

Het is duidelijke naar welke muziek Les Claypool veel heeft geluisterd. Erg fijne plaat, zeer aangename MuMe ontdekking!

avatar van korenbloem
laatst voor het eerst gehoord, een erg fijn album, die ik zeker helemaal zal door gronden.

avatar van AdRock
goede cd, vooral history lesson part 2 is heerlijk

avatar van korenbloem
eeen voortreffelijk en energiek album. Af en toe gek. soms een beetje gestoord. Maar meestal fucking geniaal. 4,5 ster. Wordt waarschijnlijk 5, maat ik wilde de 5 sterren wat minder vaak uit delen

avatar van korenbloem
had ik hier nog steeds niet op gestemd.......

Dit wordt een 5 sterren. maar iedereen die deze plaat wel eens heeft gehoord, kan zich hoogst waarschijnlijk aansluiten bij deze beslissing.

Veel te laat ontdekt, maar wat is dit album belachelijk léuk. Iets anders valt er niet van te maken. Ik weet niet wát ik verwachtte, maar deze pastiche van stijlen, experimentjes, en muzikale brainfarts is zo aanstekelijk dat het iedereen wel blij móet maken.

Het heeft voor mij ook die zeldzame 'als je één nummer hoort, moeten alle 43 nummers gedraaid worden'-factor, om het helemaal tot z'n recht te laten komen.

Ik houd het op een voorlopige 4,5 sterren, maar er gaan nog veel, heel veel luisterbeurten volgen.

Nosh schreef:
muzikale brainfarts

avatar van postpunker
Bijna perfecte plaat, maar wanneer brengen ze de volledige versie uit op cd. Dus inderdaad met de Van Halen cover 'Aint Talking About Love'.

avatar van dj maus
De Trout Mask Replica van de jaren 80.

Meestal is één plaatkant per keer wel genoeg voor mij.
Erg intens.

avatar van gemaster
Dit balanceert een beetje tussen geniaal en gek. Het is geniaal om zulke fijne punkmuziek te maken, maar het is gek om 74 minuten op één album te zetten. Dat trek ik gewoonweg niet. Wat mij betreft hadden ze hier twee prachtige albums van kunnen maken. Ik snap ook wel dat 74 minuten heel veel waar voor je geld is, maar een album wordt niet beter van teveel aan materiaal.

Toch zeker 4*, want het klinkt vaak erg aanstekelijk.

avatar van Pooiertje
Typisch zo'n album dat ik over 5 maanden helemaal fantastisch ga vinden.

Typisch zo'n band die ik al 25 jaar goed vind en die ik de komende 25 jaar nog beter ga vinden. Deze mensen durven met muziek te spelen en hebben nog wat te vertellen ook. Wat een schril contrast met de brave format-bandjes van heden ten dage. Bands als The Minutemen, Black Flag en The Dead Kennedys worden nodig gemist om de a-politieke en carriere-nastrevende jeugd eens een flinke spiegel voor te houden. Dit is geen muziek voor lafbekken.

avatar van barrett
Deze plaat varieert idd tussen geniaal en gek. Ik heb deze plaat opgezocht nadat ik hem zag staan in de top 100 van Paalhaas, wiens smaak ik redelijk kan apprecieren net als gemaster waarvoor dank....

Deze plaat lijkt me jammergenoeg wel verteerbaar in een keer...

Lukk0
Van gek naar geniaal naar nog gekker en daarna terug, waarna er eigenlijk weinig blijft hangen van dit album, geen nummer waarvan je na beluistering al weet dat hij er echt bovenuit steekt en zo moet het ook. Anders overschaduwt zo'n nummer het album en dat is bij zoveel korte songs niet de bedoeling natuurlijk, het is de bedoeling dat de vaart er in blijft en niet dat je al vooruit kijkt naar dat ene moment en het album daarna snel afzet. Dit album is één lange achtbaanrit, die wisselt tussen funk, gitaarsolo's en redelijk stevige punk en alles daartussenin. Heerlijk om eens op te zetten, maar niet alles is even goed en daarom dus geen topscore.

avatar van VanDeGriend
Berichten verwijderd

avatar van zaaf
berichten verwijderd?
als het afkraakberichten waren ben ik wel benieuwd. dit is, zoals eerder, maar wat tweeslachtig gemeld, f###ing geniaal!
de eerste cd's van firehose mogen er erg zijn, maar met boon waren ze echt fantastisch!
memorabel, een van de ECHTE mijlstenen van de popmuziek

dj maus schreef:
De Trout Mask Replica van de jaren 80

Komt verdomd dicht in de buurt inderdaad.....

avatar van Don Cappuccino
Dit album gaf Ataloona mij in het ¨Ga dat album eens reviewen¨ topic. Hij zei erbij dat het het beste punkalbum ooit is en toen werd ik wel heel erg benieuwd naar dit album. Net zo als velen kende ik Minutemen al wel van Corona omdat dit de theme song was van Jackass.

Een ding wat me gelijk opvalt is het aantal nummers: 43! En allemaal erg kort. Maar dit is toch wel erg goed, de muzikaliteit druipt hier vanaf! Vooral de bas is echt heel erg goed, je hoort waar Les Claypool de mosterd vandaan heeft.

Tussen de 43 nummers zitten natuurlijk ook wat mindere dingen en af en toe is dan ook mijn aandacht weg maar dat is ook weer snel over want voor het grootste gedeelte is dit een erg goed album, heel erg gevarieerd en behoorlijk gestoord af en toe!

Een apart album wat ik denk ik wel vaker ga luisteren. Voor nu 4 sterren. Ik snap wel waarom ze dit de Trout Mask Replica van de jaren ´80 noemen, dit is naar mijn mening wel veel beter.

Don Cappuccino schreef:
.....dit is naar mijn mening wel veel beter.

avatar van Don Cappuccino
Op MusicMeter staat dit album hoger gewaardeerd dan Trout Mask Replica en op RateYourMusic ook. De Captain staat daar op 1614 en Minutemen op 263.

avatar van freakey
Maar Trout Mask Replica kent ook vooral meer tegenstanders..... moeilijke plaat, maar wel echt geniaal.... en da's deze van Minutemen toch net minder....

avatar van Don Cappuccino
Er zijn wel inderdaad meer tegenstanders bij Captain Beefheart. Ik heb hem zelf nog niet beoordeeld omdat ik in godsnaam niet weet hoe ik dat moet gaan doen.