Spencer Wiggins - Feed the Flame: The Fame & XL Recordings (2010)

Soul

20. Water
  21. Love Me Tonight
  22. Cry to Me
avatar van thelion
Spencer Wiggins is één van de vele onbekende namen uit de Southeren Soul, die geweldige muziek gemaakt heeft.

Spencer Wiggins groeide op in Memphis de bakermat van de Southern Soul tijdens zijn jeugd werd de liefde voor muziek hem al met de paplepel in gegoten door zijn ouders. Zijn moeder zong in het Baptistenkoor van hun gemeenschap en buurt genoten van spencer waren oa James Carr en Bobby Bland. Op 18 jarige leeftijd nam Spencer zijn eerste single Lover's Crime op voor het legendarische label Goldwax op er volgden nog 8 singles, maar geen er van brak door bij het grote publiek.
In 1969 stapte Spencer over naar Fame Records waarvoor hij ook nog een aantal singles opnam, maar ook deze bleven vrij on opgemerkt.
In 1973 verliet Spencer Memphis om zich in Miami te vestigen daar werd hij actief voor de Baptistenkerk en legde hij zich toe op Gospel, iets dat hij tot op de dag vanvandaag is blijven doen.

Deze verzamelaar geeft een mooi en goed beeld van het werk dat hij voor Fame Records / XL Recordings heeft opgenomen. Heel veel nummers op deze verzamelaar zijn nu voor het eerst op cd verschenen.
Dit album staat bol van bezwerende, broeierige en uptempo soul van een zeer hoog nivo, Spencer Wiggins beschikt over een prachtige stem die doet denken aan Sam Cooke, maar ook aan die van Otis Redding.

Deze verzamelaar is een goede aanvulling op de in 2006 verschenen The Goldwax Years , deze 2 verzamelaar geven samen een goed beeld van wat deze onbekende grootheid in de jaren 60 en 70 allemaal opgenomen heeft.

De naam Spencer Wiggins zal waarschijnlijk wel nooit zo bekend worden als Sam Cooke of James Carr en eigenlijk is dat ook helemaal niet zo erg. Bij een kleine groep liefhebbers is deze man zeer gewardeerd en geliefd en zo zijn er velen zangers en zangeressen die nooit echt zijn door gebroken, maar zich wel kunnen meten met de groten uit het genre.
Gelukkig hebben we dan het Ace/Kent label die veel van deze "vergeten" legendes met verzamelaars als deze weer onder de aandacht brengen. Waardoor hun nalatenschap niet geheel verloren zal gaan.

Wie kwam ik nou tegen op the Complete Goldwax Singles 1, 2 & 3? Ene Spencer Wiggins. Met een stem als een klok, maar tegelijk ook heel kwetsbaar. Krachtig, maar ook mooi. Heel bijzonder, één van de mooiste stemmen die ik ooit heb gehoord. Vervolgens bleek bijna elk nummer wat deze man zong geweldig te klinken, het maakt bijna niet uit wat.

Daarnaast vind ik de rauwe pure Southern Soul van het Fame label geweldig. Een mooi overzicht vind je op de fantastische box The Fame Studio Recordings 1961-1973, waar ook al 2 fraaie nummers van Spencer Wiggins op staan. En jawel hoor: hetzelfde label van die box - Kent - heeft dit geweldige overzicht uitgebracht van al het werk van Spencer Wiggins wat hij voor Fame / XL Recordings heeft gemaakt, na zijn tijd bij Goldwax.

Het is werkelijk zo prachtig allemaal. Echt, Soul kan amper mooier worden dan op dit fantastische album. Niet alleen de stem van Spencer Wiggins is dus genieten, maar de meeste nummers zijn ook goed tot fantastisch. En dan is het ook nog eens opgenomen met- en geproduceerd door de crew van Fame. Dames en heren: wij zijn in Soul Heaven!